W Mediatece udostępniono stanowisko VR

0
537

Miejska Biblioteka Publiczna w Tychach udostępniła czytelnikom stanowisko do korzystania z wirtualnej rzeczywistości. Od minionej środy w Mediatece w czytelni multimedialnej czytelnicy mogą zapoznać się z siedmioma programami m.in. polecieć na księżyc w rakiecie Apollo 11, pospacerował po wirtualnym Luwrze czy też zagłębić się w każdy szczegół ludzkiego ciała.

– Zakup okularów VR to odpowiedź na malejące zainteresowanie czytelnią multimedialną – mówi Anna Krawczyk dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tychach. – Każdy z nas ma internet w kieszeni, dlatego coraz mniej użytkowników korzysta z naszych komputerów. Poza tym zawsze staraliśmy się w Mediatece nadążać za zmieniającymi się trendami, by moc zaoferować czytelnikowi jak najlepszą ofertę. Stąd w bibliotece mamy płyty muzyczne CD, filmy Blu-ray, planszówki czy kody na audiobooki. Teraz dodaliśmy stanowisko VR o wysokim standardzie. Póki co badamy temat, ale jak będzie takie zapotrzebowanie, to w naszej czytelni pojawią się kolejne stanowiska VR – dodaje dyrektor.

Wyższa średnia półka

MBP w Tychach zdecydowała się na zakup okularów HTC Vive Pro. Headset jest wyposażony w dwa wyświetlacze AMOLED o rozdzielczości 1440 x 1600 każdy, dzięki czemu oferuje wyjątkowo ostry obraz. Okulary zostały wyposażone w system Chaperon, ostrzegający użytkownika o przekroczeniu dopuszczalnej, określonej strefy rozrywki. Umożliwia to swobodne chodzenie z założonymi okularami, system na obraz naniesie ograniczniki, których użytkownik nie powinien przekraczać.

– Zdecydowaliśmy się na ten model ze względu na stosunek jakości do ceny. Jest po prostu najlepszy – tłumaczy Adam Litwin informatyk z MBP Tychy. – System zapewnia optymalne doświadczenie, generując bardzo ostry obraz. Dodatkowo zakupiliśmy potężny komputer, który dzięki wysokiej mocy obliczeniowej generuje grafikę bogatą w detale. Ponadto zapas mocy pozwala uzyskać minimalne opóźnienia wyświetlania obrazu względem ruchu głowy, dzięki czemu użytkownik ma wrażenie zatopienia się w wirtualnym świecie – dodaje.

Zanim padła decyzja, pracownicy odpowiedzialni za stworzenie stanowiska wirtualnej rzeczywistości wzięli udział w licznych szkoleniach i prezentacjach prowadzonych przez firmy wdrażające takie rozwiązania. – Sam mam w domu kilka innych okularów VR, a wirtualną rzeczywistością interesuję się od 10 lat – mówi Adam Litwin. – Zestaw, który złożyliśmy w czytelni multimedialnej, to wyższa średnia półka. Sam HTC Vive Pro to wydatek 6,5 tysiąca złotych, komputer zaś to kolejne 8 tysięcy. Nie jest to zatem tania zabawa, ale warta swojej ceny. Poruszanie się po wirtualnej rzeczywistości za pomocą tego zestawu jest proste i intuicyjne, zaś możliwości są nieograniczone. Wirtualna rzeczywistość ma ogromny potencjał dydaktyczny. Budowane są wirtualne modele znanych nam układów słonecznych, możemy zagłębić się w świat cząstek molekularnych, powiększając je nieskończenie, czy też podróżować po ludzkim ciele niczym bohaterowie bajki „Było sobie życie”. Oprócz czysto dydaktycznych materiałów mamy programy bardziej rozrywkowe, dzięki którym weźmiemy udział w pierwszym locie maszyny latającej braci Wright czy lądowaniu na księżycu. Aktualnie udostępniliśmy czytelnikom siedem doświadczeń (opis obok na stronie – przyp. red.), lecz będziemy nabywać kolejne licencje, reagując na potrzeby użytkowników.

Odczucia użytkownika

Kontakt z wirtualną rzeczywistości po raz pierwszy miałem na giełdzie komputerowej w Katowicach w okolicach roku 2000. Było to zestaw VFX1 od firmy Forte wyposażony w dwa ekrany LCD o rozdzielczości 263×230, wyświetlał 256 kolorów i oferował użytkownikowi 45 stopni pola widzenia (dla porównania dostępny w Mediatece HTC Vive Pro to 110 stopni). Wówczas system reagował na ruchy głową ma tyle topornie, że poruszanie się po wirtualnym świecie było uciążliwe, zaś samo przebywanie w nim męczące, aczkolwiek ciekawe.

W środę przedstawiono mi rozwiązanie, które robi kolosalne wrażenie. Brak jakichkolwiek opóźnień powoduje, że mózg momentalnie pozwala się oszukać i traktuje przedstawiony świat, jak ten realny. Znalazłem się na łące podczas malowniczego zachodu słońca, z której, jako ptak, wzbiłem się w przestworza. Oddalająca się pod nogami ziemia wywołała autentyczne uczucie lotu, zaś oszukany błędnik potęgował emocje towarzyszące wzbijaniu się kilkaset metrów w górę. Usiadłem również za sterami Concorda, wzbijając się 18 kilometrów nad Ziemię, zaś z rakiety Apollo 11 oglądałem malejącą niebieską planetę, kierując się na Księżyc. Pospacerowałem również po wirtualnym Luwrze, odwiedziłem wiktoriański Londyn oraz zbadałem układ nerwowy człowieka od środka. Wszystko to w niecałą godzinę, spacerując po przestrzeni 2×2 w czytelni multimedialnej Mediateki.

 

Lista dostępnych doświadczeń

First Steps
Pierwsze spotkanie z goglami wirtualnej rzeczywistości? Ta aplikacja
uprzyjemni jej odkrywanie. Nabierzesz pewności siebie w poruszaniu się w
VR oraz wprawy w posługiwaniu się kontrolerami.

FLY – technika, historia lotnictwa
Fly pozwala stać się pilotem podróżującym w czasie – od
najwcześniejszych wynalazków Leonarda da Vinci, przez pierwszy lot braci
Wright na plaży Kitty Hawk aż po wizję przyszłości lotów. Zasiądź za
sterami historycznych oraz współczesnych samolotów.

Berlin Blitz
We wrześniu 1943 roku reporter BBC wszedł na pokład samolotu podczas
alianckiego nalotu bombowego nad Berlinem. Niesamowite nagranie, z
którym powrócił, stanowi podstawę tego zapierającego dech w piersiach
doświadczenia przygotowanego przez BBC Northern Ireland i Immersive VR
Education, które umieszcza użytkownika we wnętrzu bombowca Lancaster podczas
jego najbardziej niebezpiecznej podróży.

Mona Lisa: Beyond The Glass
Mona Lisa: Beyond the Glass to pierwsze doświadczenie VR zaprezentowane
publiczności przez Muzeum Luwr upamiętniające 500. rocznicę śmierci
artysty we Francji. Mona Lisa: Beyond the Glass ujawnia najnowsze badania naukowe dotyczące
twórczości da Vinci oraz jego technik i procesów malarskich poprzez
wyjątkową wizualizację w rzeczywistości wirtualnej.

Apollo 11 VR HD
To historia największej podróży, jaką kiedykolwiek
odbyła ludzkość. Wykorzystuje mieszankę oryginalnych
archiwalnych nagrań audio i wideo wraz z dokładnym odtworzeniem statków
kosmicznych i miejsc. Będziesz mógł przejąc kontrolę nad modułem dowodzenia w celu
zadokowania do modułu księżycowego. Sterować modułem księżycowym i
wylądować nim na powierzchni księżyca. Zbadać miejsce lądowania Apollo
11 i przeprowadzić eksperymenty.

Everyday Anatomy
Wspiera poznawanie budowy ludzkiego ciała oraz jego
funkcjonowanie. Aplikacja zachęca do innowacyjnego uczenia się przez
doświadczanie. Wiele wbudowanych funkcji, etykiety z adnotacjami
anatomicznymi pojawiające się podczas nawigacji ułatwiają proces nauki i
zamieniają go w fascynującą eksplorację ludzkiego ciała.

The Room VR
Logiczne myślenie i rozwiązywanie zagadek – Wirtualny Escape Room
Weź udział w śledztwie londyńskiej policji w sprawie zaginięcia znanego
egiptologa. Przemierzaj tajemnicze lokacje, badaj niezwykłe urządzenia
zacierające granicę między rzeczywistością a iluzją. Piątą część
wielokrotnie nagradzanej serii The Room zapoczątkowanej przez Fireproof
Games.