Klimatyzacja samochodowa – Wszystko, co chciałbyś wiedzieć

0
81
Klimatyzacja samochodowa

Klimatyzacja samochodowa pojawiła się na rynku po raz pierwszy w 1933 roku. Wtedy była traktowana jako szczyt luksusu. Jedynie niektórzy producenci samochodów umieszczali ją w swoich najdroższych limuzynach. Przez ostatnie kilkadziesiąt lat sytuacja się zmieniła i dzisiaj nie znajdziesz na rynku samochodu bez klimy. Mimo tego wciąż nie brakuje kierowców, którzy regularnie korzystają z klimatyzacji, ale nie znają podstawowych zasad jej działania i serwisowania. Dlatego w tym artykule dowiesz się, jak od strony technicznej wygląda klimatyzacja w samochodzie. Dzięki temu unikniesz awarii układu klimatyzacji i sporych kosztów napraw. Zapraszamy!

Jak wygląda budowa układu klimatyzacji? 3 najważniejsze elementów

Najważniejszym elementem całego układu jest kompresor klimatyzacji, którego w razie potrzeby możesz szukać również jako sprężarka. To naprzemiennie stosowane nazwy. To element napędzający cały układ klimatyzacji. Budowę tej części możemy rozdzielić na 2 układy spełniające inne zadania. Jeden z nich to pompa ssąco-tłocząca, która odpowiada za zassanie czynnika chłodzącego. Następnie ten zassany czynnik musi przejść przez drugi układ kompresora, czyli urządzenie sprężające. To sekcja nadająca zassanemu czynnikowi odpowiednie ciśnienie. Po tych 2 etapach czynnik chłodzący trafia do kolejnego elementu, w którym zachodzi bardzo ważna reakcja, niezbędna dla prawidłowej pracy całego układu.

Kolejną ważną częścią układu klimatyzacji jest skraplacz. Jeśli kiedykolwiek będziesz chciał zakupić ten element, to pamiętaj, że kondensator klimatyzacji i chłodnica to dokładnie to samo. To część odbierająca czynnik od kompresora klimatyzacji. Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem skraplacza jest skroplenie otrzymanego czynnika chłodzącego. Dzieje się to za sprawą różnic temperatur. W tej całej drodze czynnika – chłodnica odbiera mu energię cieplną. Następnie musi ją „spacyfikować”. Robi to za pomocą przekazywania jej do rozmaitych rurek i lameli. Rurek w układzie klimatyzacji nie brakuje. Kolejna część również zazwyczaj ma właśnie taką budowę.

Jednym z ważniejszych procesów, które klimatyzacja musi wykonywać na bieżąco, to sterowanie przepływem czynnika klimatyzacji. Odpowiada za to zawór rozprężny, który najczęściej przyjmuje formę rurki. Zadaniem zaworu jest bieżący nadzór nad ciśnieniem i temperaturą. Taki nadzór sprawia, że do dalszych elementów klimatyzacji samochodowej trafia odpowiednia ilość czynnika chłodzącego. Dzięki temu korzystanie z klimatyzacji zapewnia komfort i jest w pełni bezpieczne. Żeby utrzymać taki stan rzeczy, niezbędny będzie regularny serwis klimatyzacji. Wystarczy, że będziesz pamiętał o 3 poniższych wskazówkach, a nie będzie Ci grozić żadna awaria pracy klimatyzacji.

Jak serwisować układ klimatyzacji? 3 wskazówki

Jeśli przed chwilą kupiłeś nowy samochód, to nie musisz obawiać się o pracę klimatyzacji, czy pozostałych elementów zapewniających komfort. Nieco gorzej to wygląda przy starszych pojazdach. Kilka lat zaniedbań i awaria chłodnicy klimatyzacji bądź uszkodzenie kompresora gotowe. Możesz tego uniknąć w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że zastosujesz kilka prostych wskazówek. Raz na 2 lata wykonuj kompleksowy przegląd klimatyzacji. Wymieniaj filtr kabinowy raz na pół roku. I raz w roku skorzystaj z usługi czyszczenia klimatyzacji. Pamiętaj o tych 3 wskazówkach, a Twoja klimatyzacja samochodowa będzie bezawaryjnie pracować przez kolejne lata.

Podsumowanie

W tym artykule poznałeś 3 najważniejsze elementy w budowie klimatyzacji oraz 3 wskazówki, dzięki którym Twoja klima będzie świetnie i bezawaryjnie pracować. Pamiętaj przede wszystkim, że klimatyzacja w samochodzie wymaga regularnego serwisowania. Nie czekaj, aż coś przestanie działać. Wtedy zapłacisz spory rachunek za naprawę bądź wymianę. Stosowanie naszych 3 wskazówek i dbanie o kondycję klimatyzacji to znacznie tańsze rozwiązanie, które jednocześnie zapewnia znacznie lepsze efekty w postaci sprawnej i zdrowej w użytkowaniu klimatyzacji. Sprawdź sam!