Tychy jako wzór mobilności miejskiej

2
398
Już wkrótce znów wsiądziemy na miejskie rowery. Fot. KP

Na początku przyszłego miesiąca uruchomiane zostaną samoobsługowe wypożyczalnie rowerów miejskich. Do dyspozycji mieszkańców oddane zostanie 60 rowerów z kompletnym wyposażeniem, siedem stacji rowerowych oraz 84 stojaki. Jest to efekt podpisania umowy z firmą Nextbike Polska S.A. na kolejny sezon rowerowy w mieście. Warunki użytkowania jednośladów, lokalizacje stacji czy aplikacja do zarządzania wypożyczeniami pozostają takie same, jak w ubiegłych latach. Ponadto początkiem kwietnia od użytku zostaną oddane stacje naprawy rowerów.

Aby móc rozpocząć korzystanie z wypożyczalni, należy zarejestrować się w systemie na stronie internetowej tyskirower.pl oraz doładować swoje konto kwotą minimum 10 złotych. Następnie, aby wypożyczyć rower, możemy skorzystać ze znajdujących się na stacjach terminali lub użyć dedykowaną darmową aplikację na urządzenia mobilne (do pobrania również na stronie Tyskiego Roweru). Pierwsze 15 minut korzystania z roweru jest bezpłatne. Powyżej tego czasu opłata jest naliczana zgodnie z cennikiem (od 16. do 60 minuty – 1 zł, od 61. minuty do 120 minuty – 2 zł/h, od 121. minuty do 180. minuty – 3 zł/h oraz powyżej 4 godzin – 4 zł za każdą kolejną rozpoczętą godzinę). Rower można wypożyczyć maksymalnie na 12 godzin, a z systemu można korzystać na terenie całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Tyszanie bardzo chętnie korzystają z możliwości wypożyczania rowerów miejskich. W mieście mamy szeroko rozwiniętą sieć dróg i ścieżek rowerowych, dlatego to łatwy, wygodny i tani środek transportu. Do tego ekologiczny i promujący aktywny tryb życia. Pełni on w naszym mieście nie tylko rolę rekreacyjną, ale także komunikacyjną – mówi Artur Kruczek dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

21 stacji

Ponadto w tym sezonie w mieście będzie dostępnych 21 stacji naprawczych, czyli o jedną więcej w porównaniu z ubiegłym sezonem. Dodatkowa stacja umieszczona zostanie w dzielnicy Wilkowyje, przy ul. Wilczej (Skwer Wilczy Kat). – 14 marca zaplanowane jest spotkanie z wykonawcą, wtedy też zapadnie ostateczna decyzja, kiedy dokładnie zostaną zamontowane wszystkie stacje. Zakładamy, że na 1 kwietnia wszystkie stacje będą już zamontowane. Biorąc pod uwagę mniej optymistyczną wersję montaż nastąpi po weekendzie, czyli od 3 kwietnia – mówi Marcin Godzik rzecznik prasowy MZUiM.

Tychy jako wzór

Pełnomocnik prezydenta Tychów do spraw rozwoju ruchu rowerowego w mieście Michał Kasperczyk w minionym tygodniu został zaproszony w roli eksperta na Europejski Kongres Samorządowy w Mikołajkach, gdzie podczas panelu Mobilność Miejska przedstawił rozwiązania komunikacyjne w naszym mieście, które uważa się jako wzór do naśladowania. – Warto zauważyć, że Tychy od zawsze były pionierem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych – mówi Michał Kasperczyk. – Jak pierwsi korzystaliśmy z niskoemisyjnego transportu miejskiego, byliśmy prekursorem w wykorzystywaniu paliw LPG, a później CNG, a gdy toczyła się rozmowa o zaletach autobusów niskopodłogowych, nasi mieszkańcy już z nich korzystali. Aktualnie tyski przewoźnik przygotowuje się do wprowadzenia pojazdów zasilanych wodorem. Zaproszono nas na kongres, bo w Polsce uchodzimy za wzór pod względem komunikacji miejskiej i transportu publicznego. Transport rowerowy jest integralną częścią tego systemu. Według naszej polityki miejskie środki transportu mają się uzupełniać. Stąd stacje rowerowe znajdują się w newralgicznych miejscach w mieście, z których można przesiąść się na autobus czy pociąg, by podróżować w dalsze rejony. Wkrótce w Tychach powstanie rozbudowany system roweru metropolitalnego, dzięki któremu podróż na rowerze miejskim będzie dużo łatwiejsza. Jednocześnie dokładamy w mieście wszelkich starań, aby podróż rowerem nie była tylko rekreacją, ale również środkiem transportu, gdyż jest on szybki, ekonomiczny i ekologiczny. Od lat promujemy w Tychach Europejski Dzień bez Samochodu w ramach Tygodnia Transportu Zrównoważonego. Działające w Tychach organizacje skupiające rowerzystów jak Stowarzyszenie NOL-TYCHY i KTK Gronie oferują liczne wycieczki, rajdy i imprezy rowerowe dla mieszkańców. Miasto włącza się w akcje rowerowe jak Rowerowa Stolica Polski, w których we wspólnych zmaganiach w ilości przejechanych kilometrów rywalizują mieszkańcy Tychów. Ogromną rolę odgrywa w tych działaniach również Miejski Zarząd Ulic i Mostów, który słucha głosu rowerzystów i systematycznie tworzy sieć spójnych dróg rowerowych. Bez odpowiedniej infrastruktury moglibyśmy mówić tylko o planach naszego miasta, a obecnie dzięki realnym przykładom staliśmy się wzorem podczas VIII Europejskiego Kongresu Samorządowego.

Warto przypomnieć, że dobiegają końca prace przy przebudowie ścieżki rowerowej i chodnika przy al. Bielskiej 57 oraz ciągu pieszo-rowerowego przy al. Jana Pawła II. Zaawansowane są także prace przy przebudowie ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Żwakowskiej. W jednym z najbliższych numerów przyglądniemy się tyskim ścieżkom rowerowym i planom na ich rozbudowę.

Rower miejski w Tychach w 2022 w pigułce:

  • miesięczny rekord wypożyczeni: 2245 wynajmów w maju.
  • najaktywniejszy użytkownik skorzystał z rowerów 131 razy.
  • najpopularniejszy rower numer 64558 był wypożyczany 241 razy.
  • najpopularniejsze stacje wypożyczeń: Paprocany (1619), Piłsudskiego Targowisko (766) i Plac Baczyńskiego (743)
  • najpopularniejsze trasy – przejazdy zaczynające i kończące się na tej samej stacji: Paprocany, Piłsudskiego Targowisko, Plac Baczyńskiego, łącznie ponad 3000 przejazdów.

Kamil Peszat

2 KOMENTARZE

  1. A kiedy ogłaszą Tychy jako wzór najlepszych rozwiązań komunikacyjnych na przykładzie supernowoczesnego systemu ITS ?

    • Tego robić nie trzeba, to wiedzą i widzą wszyscy.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.