Rośnie liczba tyszan podróżujących do USA. O czym pamiętać przed wylotem?

0
173
Most Brooklyński USA

Wraz z wprowadzeniem bezwizowego ruchu pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi zwiększyła się liczba tyszan odwiedzających ten kraj. Choć procedury zostały uproszczone, to wciąż trzeba pamiętać o wielu formalnościach i innych ważnych aspektach związanych z podróżą. Jakich? Oto kluczowe kwestie, które należy wziąć pod uwagę przed wylotem.

Rejestracja w ESTA

Niezależnie od tego, do jakiego stanu się wybierasz, konieczna będzie rejestracja w ESTA, a więc Elektronicznym Systemie Autoryzacji Podróży. Dotyczy to każdego, kto wybiera się do USA na krócej niż 90 dni – w przypadku planowanego dłuższego pobytu procedury się zmieniają, ponieważ trzeba wyrobić wizę, tak jak to było kiedyś. Obecnie obowiązuje jednak ruch bezwizowy i choć Polacy musieli czekać długie lata na wprowadzenie takiej możliwości, dzisiaj każdy może wnioskować o podróż do Stanów Zjednoczonych bez konieczności wyrabiania wizy.

Jak przebiega rejestracja w ESTA? W tym celu trzeba wejść na stronę internetową esta.cbp.dhs.gov, na której należy krok po kroku przejść przez kolejne etapy. Po zaakceptowaniu regulaminów i wymagań użytkownik powinien przesłać skan swojego paszportu, po czym wypełnić formularz, w którym podaje się:

  • dane osobowe – imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer PESEL, imiona i nazwiska rodziców,
  • dane paszportowe – numer oraz rok wydania i wygaśnięcia dokumentu
  • dane kontaktowe – numer telefonu, adres e-mail, adres zamieszkania,
  • dane na temat zatrudnienia,
  • dane karty kredytowej, z której zostanie pobrania opłata za uzyskanie pozwolenia na wjazd do USA (w 2023 r. wynosi ona 14 dol. za zaakceptowany i 10 dol. za odrzucony wniosek).

Decyzja o akceptacji lub odrzuceniu wniosku jest przesyłana mailowo w czasie od kilku godzin do kilku dni i obowiązuje przez 2 lata – po tym okresie wygasa. Co ważne, udając się w podróż, tyszanie powinni wydrukować potwierdzenie akceptacji wniosku i mieć go cały czas przy sobie.

Bilety lotnicze

Kolejna kwestia to bilety lotnicze. Istotnym wymogiem, o którym trzeba pamiętać, jest obowiązek wykupienia i przedstawienia biletów w obie strony – nie tylko z Polski do USA, ale również powrotnego. Niezastosowanie się do tego warunku może oznaczać niewpuszczenie do Stanów Zjednoczonych już po wylądowaniu na lotnisku.

Ubezpieczenie podróżne

Inny ważny aspekt to ubezpieczenie podróżne – co prawda nie jest ono formalnie wymagane, ale wysoce zalecane. Dlaczego? Ponieważ w Stanach Zjednoczonych nie obowiązuje darmowa służba zdrowia dla obcokrajowców, dlatego w razie jakichkolwiek problemów w tym zakresie opłaty trzeba ponosić z własnej kieszeni. Warto zatem zaopatrzyć się w polisę pokrywającą koszt leczenia i pomocy medycznej, w tym transportu medycznego z USA do Polski, co oznacza, że suma polisy powinna wynosić co najmniej 100 000 zł – to absolutne minimum. Za najbardziej podstawowe ubezpieczenie na wyjazd do USA płaci się kilkanaście złotych dziennie, jednak warto zdecydować się na wyższą sumę ubezpieczeniową i szerszy zakres ochrony.

Przejściówki do gniazdek elektrycznych

O czym jeszcze pamiętać? Zalecamy wykupienie adapterów do gniazdek elektrycznych, ponieważ w Stanach Zjednoczonych stosowane są inne standardy w tym zakresie niż w Europie, a to oznacza, że bez specjalnej przejściówki nie podładujesz telefonu czy laptopa. Do tego oczywiście należy zaopatrzyć się w odpowiednie zapasy gotówki, szczególnie że europejskie karty bankowe mogą nie działać w USA. Udanej podróży!