Tani hosting i wysoka jakość usługi – czy idą ze sobą w parze?

0
232
Żółwik zespołowy

Wybierając tani hosting, musisz mieć świadomość, że będzie to najbardziej popularna i jednocześnie podstawowa usługa, czyli hosting współdzielony. Nie oznacza to jednak niskiej jakości, a po prostu pewien rodzaj podejścia dostawcy do udostępniania zasobów klientom.

SERWERY DEDYKOWANE

Każda firma hostingowa wynajmuje lub posiada na własność fizyczne serwery w dużych centrach danych. Swoim klientom może oddawać do dyspozycji całe maszyny – wówczas użytkownik zarządza nimi dowolnie, a na serwerze znajdują się wyłącznie jego dane. Taka usługa hostingowa to udostępnianie serwerów dedykowanych. Może kosztować nawet kilka tysięcy złotych rocznie i jest polecana instytucjom finansowym, czy organizacjom, które przetwarzają duże ilości danych osobowych, np. urzędom lub uczelniom.

VIRTUAL PRIVATE SERVER

Mniej kosztowny, a jednocześnie dający wiele możliwości zarządczych jest VPS (ang. Virtual Private Server), czyli wirtualny serwer prywatny. Fizyczny serwer podzielony jest na wirtualne maszyny, które udostępniane są klientom do zarządzania i wykorzystania dostępnej powierzchni. Ta forma hostingu polecana jest dużym sklepom internetowym i serwisom o sporej liczbie odwiedzin, a także użytkownikom, którzy chcą mieć możliwość administrowania dostępnymi zasobami.

HOSTING WSPÓŁDZIELONY

Najtańszą formą usługi jest hosting współdzielony. Dostawca oferuje użytkownikowi dostęp do określonej przestrzeni dyskowej na warunkach przewidzianych w umowie i przydziela miejsce według własnego uznania, np. na pocztę klienta przeznaczając jeden serwer, a do przechowywania plików – drugi. Z punktu widzenia użytkownika nie ma to żadnego znaczenia, a taka forma hostingu jest zupełnie wystarczająca dla większości z nas – niezależnie od tego, czy prowadzisz stosunkowo nieduży blog, serwis, sklep czy po prostu firmową lub prywatną stronę internetową.

Jak wybrać dobry i niedrogi hosting współdzielony?

W ramach hostingu współdzielonego znani na rynku usługodawcy zwykle oferują więcej niż jedną wersję usługi. Najbardziej podstawowe kosztują kilkadziesiąt złotych rocznie w pierwszym roku użytkowania, natomiast ceny zaawansowanych (np. dla developerów czy korporacji), sięgają kilkuset złotych na rok.

Niezależnie od pakietu, dostawcy usług powinni zagwarantować użytkownikom dobry stan techniczny udostępnianych serwerów, stały dostęp do umownych pojemności dysku, a także ciągłość połączenia z internetem, backup i ochronę danych klienta przed cyberprzestępczością.

Dobierając usługę do własnych potrzeb, warto zwrócić uwagę na parametry specyfikacji oferty, a wśród nich zwłaszcza na kilka z nich:

  • dowolność podziału powierzchni dyskowej – dobrze, jeśli to ty decydujesz, jak podzielić przestrzeń w ramach limitu;
  • nielimitowany transfer – w praktyce niewielkie strony nie wykorzystują więcej niż kilka GB transferu miesięcznie, jednak nieograniczony limit daje ci większe możliwości i brak obaw o jego przekroczenie;
  • możliwość rejestracji dużej ilości domen – dzięki tej opcji możesz w ramach jednej usługi prowadzić wiele witryn;
  • możliwość uruchomienia poczty we własnej domenie – zwykle prowadząc stronę, chcesz mieć również pocztę we własnej domenie, a nie korzystać z popularnych serwisów;
  • możliwość konfiguracji autorespondera – istotna opcja zwłaszcza jeśli używasz maila do celów służbowych;
  • opcja tworzenia list mailingowych – ważna funkcja jeśli pozyskujesz klientów wysyłając im oferty pocztą e-mail;
  • obecność ochrony antyspamowej i antywirusowej.

Do ważnych parametrów należy także możliwość instalacji najbardziej popularnych CMS – WordPressa, Joomli czy Drupala. Autoinstalator znacznie ułatwia i skraca czas pracy nad własną stroną.