Schodołaz dla osób z ograniczoną mobilnością

0
562

Za ponad 30 tys. zł Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych zakupił tzw. schodołaza. Jest to poruszające się na gąsienicach urządzenie ułatwiające korzystanie ze schodów osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Pojazd znajduje się na posterunku Straży Miejskiej przy dworcu PKP w Tychach, gdzie przeszkoleni z zakresu obsługi urządzenia strażnicy pomagają niepełnosprawnym przemieszczać się między halą dworca a peronami.

O zakupie schodołaza zdecydowały władze miasta w związku z brakiem, w najbliższym czasie, planów związanych ze zmodernizowaniem dworca pod obsługę osób niepełnosprawnych przez właściciela peronów PKP

-Urządzenie jest banalnie proste w obsłudze, jednak aby zapewnić należyty komfort osobom transportowanym, potrzebne jest wyczucie oraz obycie ze sprzętem. Póki co osoby potrzebujące podchodzą do urządzenia niechętnie, gdyż pozycja startowa wymaga mocnego wychylenia do tyłu . Jednak cała procedura jest absolutnie bezpieczna, a blokady uniemożliwiające poruszanie się np. bez zapięcia wszystkich pasów skutecznie niwelują ryzyko popełnienia błędu. Co ważne, obsługa urządzenia nie wymaga od kierującego siły fizycznej, to też mogą je obsługiwać również kobiety. Sam uważam to za bardzo dobre rozwiązanie, tak naprawdę jedyne legalne, bo regulaminy zabraniają nam przenoszenie osób niepełnosprawnych ręcznie – relacjonuje Stanisław Ozner specjalista rzemieślnik, dyżurujący codziennie na posterunku Straży Miejskiej przy dworcu PKP.

 

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, o konieczności skorzystania z pomocy, osoby niepełnosprawne są zobowiązane poinformować przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna. W praktyce nie wygląda to aż tak rygorystycznie. – Te 48 godz potrzebne jest aby uruchomić cała logistykę związaną z przewozem osób niepełnosprawnych. Chodzi tutaj o poinformowanie drużyny konduktorskiej oraz obsługę stacji, z których potrzebujący będzie korzystać. Dzięki temu możemy pomóc w zaplanowaniu podróży dobierając odpowiednie połączenia, które będą obsługiwane przez składy najlepiej przygotowane do przewozu osób potrzebujących większej pomocy. Z własnego doświadczenia mogę dodać, że co raz więcej jest takich składów, a np. Koleje Śląskie dysponują tylko takimi składami. Wyposażone są w windy czy podesty, a nawet te starsze dysponują rol-rampami. Problemem jest nie tyle samo dostanie się do odpowiedniego pociągu, ale również komfort jazdy. Wcześniejsze poinformowanie przewoźnika pozwala na przejazd składem posiadającym ubikacje dla niepełnosprawnych oraz specjale miejsce, zapewniające bezpieczeństwo podczas podróży. Jeżeli chodzi o użycie schodołaza, to dobrze jest poinformować nas o takiej potrzebie kilka godz. przed planowaną podróżą, ale bez wcześniejszej informacji również udzielamy pomocy – podpowiada Zygmunt Zorgiel, starszy inspektor Straży Miejskiej.

Wszystkich potrzebujących pomocy odsyłamy pod numery: Straż Miejska – 32 776 39 86, MZBM (sekretariat) – 32 227 40 91 w. 112 lub na pogotowie techniczne – 32 327 50 78.