Plany na całe miasto – polityka zagospodarowania przestrzennego

6
1223
Fot. Radosław Kaźmierczak

Rok 2022 był rekordowy pod względem prac nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Rada Miasta Tychy uchwaliła aż 12 planów miejscowych. Ich przyjęcie zwiększyło powierzchnię pokrycia gminy planami do 38,9%.

Plany uchwalone w 2022 roku obejmują zarówno osiedla C, D, G, O, N czyli tereny o ukształtowanej strukturze funkcjonalno-przestrzennej w śródmieściu, jak i tereny o charakterze podmiejskim, takie jak Żwaków czy Suble, a także zabudowę przy ulicach Podleskiej, Frycza-Modrzewskiego, Spokojnej, Długiej czy piąty etap osiedla Wilkowyje.

– Skuteczność realizacji polityki przestrzennej miasta opiera się przede wszystkim na planach miejscowych, które poprzez szerokie konsultacje społeczne cieszą się akceptacją mieszkańców miasta, a przede wszystkim są dokumentem, który jasno i precyzyjnie określa przeznaczenie danego terenu – mówi Igor Śmietański – zastępca prezydenta Tychów ds. gospodarki przestrzennej. – Dążymy do tego, by całe miasto było poryte planami miejscowymi – dodaje.

Tworzenie planów to długi i skomplikowany proces, w którego zaangażowani są nie tylko urzędnicy. – W procedury sporządzania planów miejscowych byli zaangażowanie również mieszkańcy naszego miasta biorący udział w konsultacjach społecznych podczas wyłożeń planów do publicznego wglądu i dyskusji publicznych – mówi Magdalena Zdebel  naczelnik wydziału planowania przestrzennego w Urzędzie Miasta Tychy.

Sporządzaniu projektu dokumentu dla osiedla C towarzyszyły poszerzone konsultacje społeczne prowadzone w ramach akcji „Przestrzeń dla Partycypacji”. Na placu Czarnieckiego oraz na placu Marii Curie-Skłodowskiej prowadzone były punkty konsultacyjne. – Rozmowy naszych pracowników z użytkownikami tych przestrzeni zainspirowały nas m.in. do zorganizowania w ubiegłym roku „Szkolnej Ulicy” przed Szkołą Podstawową nr 5 oraz zmian na Placu Marii Curie-Skłodowskiej – dodaje naczelnik Zdebel.

Na sesji w lutym 2023 roku radni Rady Miasta Tychy przyjęli plan miejscowy dla osiedli H i Ł, który wszedł w życie 2 marca. W ten sposób kolejny fragment miasta został objęty tym dokumentem, zwiększając powierzchnię gminy objętą planami do 39,45%. W planach na ten rok jest uchwalenie także kilku kolejnych planów zagospodarowania przestrzennego.

Co zrobić w sytuacji, gdy na interesującym nas terenie nie ma planu? Wtedy należy złożyć wniosek o wydanie warunków zabudowy. Tego rodzaju dokumenty także zawiera ważne informacje dotyczące budynku, jaki może powstać na danej działce.

Plany uchwalone w 2022 roku:

  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w południowej części osiedla Wilkowyje w Tychach – etap V,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie Osiedla N pomiędzy al. Piłsudskiego, ul. Dmowskiego i ul. Nałkowskiej w Tychach,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Osiedla C w rejonie ulic: Harcerskiej, Cienistej, Alei Niepodległości, Grota-Roweckiego i linii kolejowej w Tychach,
  •  Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ulic: Beskidzkiej, Towarowej, Cielmickiej i doliny rzeki Gostyni w Tychach,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ul. Frycza-Modrzewskiego, ul. Beskidzkiej, linii kolejowej i kompleksu leśnego w Tychach,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie osiedli Żwaków i Suble pomiędzy ulicami: Nizinną, Chałupniczą, Lucja-na Rydla, ks. Stanisława Radziejewskiego, Stoczniowców’70, Jaśkowicką i li-nią kolejową nr 139 w Tychach – etap II,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ul. Spokojnej i ul. Długiej w Tychach,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ul. Podleskiej, doliny potoku Mąkołowiec, granicy administracyjnej miasta Tychy, granicy lasu oraz linii kolejowej w Tychach – etap I,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Osiedli D i G w rejonie ulic: Henryka Dąbrowskiego, Grota-Roweckiego, Alei Niepodległości, Beskidzkiej i linii kolejowej w Tychach,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie osiedli Żwaków i Suble pomiędzy ulicami: Nizinną, Chałupniczą, Lucja-na Rydla, ks. Stanisława Radziejewskiego, Stoczniowców’70, Jaśkowicką i li-nią kolejową nr 139 w Tychach – etap I,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie Osiedla U przy ul. Uczniowskiej i ul. Sikorskiego w Tychach,
  • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego rejonie Osiedla O pomiędzy al. Piłsudskiego, ul. Armii Krajowej i ul. Orzeszkowej w Tychach.

6 KOMENTARZE

  1. Z Obecnymi gospodarzami strach się bać. Są gotowi sprzedać cała ziemię pod dyktando deweloperów.

  2. A w planach wszędzie tylko nowe, szerokie drogi – wszystko zaasfaltować najlepiej dla świętej przepustowości. Takie mamy prosamochodowe władze.

    • Gorszej bredni dawno nie słyszałem. To ja z innej beczki. Wszystko zamknąć, pobudować sygnalizacje najlepiej w systemie permanentnym „all red”. Zablokować dojazdy do miasta minami przeciwpancernymi. A ludzie niech sobie tu żyją z tego co sobie sami zasadzą i zbiorą!

  3. A ja będę powtarzał w nieskończoność. Dlaczego nie buduje się parkingów? Dlaczego Dziuba oszukał tyszan hucznie zapowiadając budowę basenu otwartego z której to obietnicy już się wycofał. Dlaczego władze miasta nie robią nic aby rodzice tyskich dzieci nie musieli jeździć do Ligoty i spędzać tam pół dnia? Dlaczego miasto nie naciska na PKP aby w końcu wyremontować tunel pod dworcem kolejowym? Dlaczego miasto nie robi prawie nic aby dogadać się z właścicielami terenów na których znajduje się szkieletor oraz stara rudera przy Teatrze Małym które od wielu wielu lat szpecą miasto? Ale po co . Lepiej wydać ponad 100 milionów na niedziałający ITS. Tyszanie pamiętajcie o tym przy wyborach.

  4. system its to jakiś dramat zakorkowali miasto i tyle dobrego zrobili ,ale będą mówić że to dla naszego bezpieczeństwa ,parkingi gdzie

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.