Coraz bliżej ponownego uruchomienia systemu ŚKUP

0
358

Wczoraj minął dokładnie tydzień od dnia cyberataku na system ŚKUP. Od tego czasu nie działają: aplikacja Mobilny ŚKUP, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i kasowniki w czytnikach kart umieszczonych w pojazdach komunikacji miejskiej.

Podczas prac, które jak zapewnia Metropolia działają dzień i noc, udało się przywrócić większą część uszkodzonego systemu i być może w tym tygodniu system będzie działał już prawidłowo. Informatycy naprawiający awarię stworzyli nową, bezpieczną infrastrukturę oraz odtworzyli bazy danych. Aplikacja jest teraz w fazie testowania i od tych testów będzie zależała data jej ponownego uruchomienia.

Atak miał miejsce w nocy z 7 na 8 lutego i spowodował utrudnienia w zakupie biletów w aplikacji ŚKUP. Mimo tego autobusy, tramwaje i trolejbusy kursowały bez zakłóceń.

Systemy sprzedaży biletów niepowiązanych ze ŚKUP funkcjonują prawidłowo. Jak twierdzi Metropolia, korzysta z nich nawet 85% pasażerów komunikacji miejskiej.

W zastępstwie karty ŚKUP, ZTM zapewnił inne kanały sprzedaży, podejmując współpracę z aplikacją mPay. Dzięki temu pasażerowie mogą przy użyciu smartfona kupić bilety: długookresowe – bilety tygodniowe („Sieć 7”), miesięczne („Miasto 30”, „2 Miasta 30”, „Sieć 30” i „Sieć 30 Okaziciel”), kwartalne („Miasto 90”, „2 Miasta 90”, „Sieć 90”) oraz półroczne („Sieć 180”). Pasażerowie posiadający bilety okresowe (miesięczne, kwartalne, roczne) mogą z nich korzystać za okazaniem ważnej karty ŚKUP.