Metropolia dofinansuje połączenia do Tychów. Coraz bliżej Kolei Metropolitalnej

7
775

Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia sfinansuje w 2023 roku prawie 100 połączeń kolejowych za ponad 20 milionów złotych. W rozkładzie jazdy na ten rok GZM dofinansuje 94 połączenia kolejowe realizowane przez Koleje Śląskie.

Wśród finansowanych połączeń 24 dotyczą relacji Tychy Lodowisko-Katowice, a 12 Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice.

– Podtrzymujemy nasze zaangażowanie, jeśli chodzi o finansowanie połączeń kolejowych na terenie Metropolii – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. – Zależy nam na tym, aby sieć połączeń kolejowych między największymi miastami Metropolii była jak najbardziej „gęsta”. Chodzi nie tylko o to, by mapa sieci kolejowej była jak najbardziej rozbudowana, choć i w tym zakresie podejmujemy starania, ale również o to, żeby pociągi na tych trasach jeździły jak najczęściej, zarówno w godzinach szczytu, jak i poza nimi – dodaje Kwitek.

Maksymalna planowana kwota dotacji z budżetu GZM to 20,9 mln zł. To rekordowa kwota. W 2022 r. Metropolia wydała na finansowanie dodatkowych 104 połączeń 17 milionów złotych. Wyższa kwota wynika ze wzrostu kosztów. Nieco mniejsza liczba połączeń spowodowana jest brakiem możliwości realizacji połączeń na trasie Katowice-Sławków w dotychczasowym przebiegu, co jest związane z pracami remontowymi zaplanowanymi przez spółkę PKP PLK.

Finansowane przez GZM połączenia pozwalają nie tylko na szybki dojazd, ale również wygodne przesiadki. Na przykład podróż z Bytomia do Wrocławia i Berlina możliwa jest tylko z jedną, krótką przesiadką w Gliwicach. Dogodne skomunikowania obejmują również inne połącznia z Gliwic na osi wschód – zachód. Dzięki sfinansowanym połączeniom, również pasażerowie z Gliwic, Zabrza czy Tychów mogą korzystać z przesiadek w Katowicach.

Finansowanie dodatkowych połączeń to nie jedyne działanie Metropolii zmierzające do budowy Kolei Metropolitalnej. GZM wspólnie z miastami pozyskała sfinansowanie kolejowych inwestycji w ramach rządowego programu Kolej Plus. Umowy na realizację tych inwestycji zostały podpisane w grudniu ubiegłego roku.

Ułatwienia w podróżowaniu po Metropolii to również Metrobilety oraz bilet 24h+kolej, które uprawniają do poruszaniu się wszystkimi środkami transportu publicznego (koleją, autobusami, trolejbusami i tramwajami). To elementy wspólnej taryfy Kolei Śląskich i ZTM.

 

7 KOMENTARZE

  1. Może zamiast z Bytomia do Berina, będzie więcej połączen z Katowicami?
    Polecam uwadze.

  2. Chciałbym dożyć czasów kiedy da rade bezpośrednio z Tychow dojechac pociagiem do Krakowa.

    • Jest chyba jedno połączenie z Krakowem ,fakt mało i godzina chyba bardzo wczesna

  3. „Dodatkowe połączenia”
    Kwota przeznaczona jest raczej na aktualne pokrycie kosztów i organizacji transportu. Nie ma w rozkładach jazdy, żadnych „dodatkowych połączeń.
    Suma ta jest zatem dołożeniem do koszyka kosztów po stronie wykonawcy, a nie organizowaniem czegoś „na nowo”.

  4. Dałem szanse pociągom na trasie Tychy-Katowice w grudniu. To jest jakies nieporozumienie. Pociagi wypadaly, na tablicy zadnej informacji. 3 minuty przed odjazdem pani informowala o odwołaniu. Na tak niepewny srodek transportu nie moge sobie pozwolić. Własny samochod pewniejszy i szybszy. Sxkoda mi dodatkowej godziny życia na codzienny niepewny dojazd do pracy pociągiem.

    • Ale przecież urzędnicy chcą abyśmy właśnie my jeździli pociągami – oni oczywiście nadal samochodami.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.