Koniec utrudnień na dwóch skrzyżowaniach – przy domu handlowym AZ i SDK Tęcza

7
734

Dzisiaj uruchomiono sygnalizacje świetlne na dwóch skrzyżowaniach w ciągu al. Niepodległości. Pierwsze z nich znajduje się przy domu handlowym A-Z, drugie przy pawilonie Tęcza. W tych miejscach jeździ się już bez utrudnień.

Jak informuje  Miejski Zarząd Ulic i Mostów, oba skrzyżowania – zarówno to u zbiegu al. Niepodległości z ul. Wyszyńskiego, jak  al. Niepodległości ul. Grota Roweckiego – modernizowane były w ramach Inteligentnego Systemu Zarzadzania i Sterowania Ruchem. W obu miejscach wymieniona została sygnalizacja świetlna wraz ze sterownikami i w czwartek – 2 czerwca – zostały uruchomione nowe programy pracy sygnalizacji.  Ponadto na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Grota Roweckiego ułożono nową asfaltową nawierzchnię oraz skorygowano jeden łuk skrzyżowania.

Znacznie szerszy zakres prac prowadzony był na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Wyszyńskiego. Po przebudowie zyskało ono nową geometrię i nawierzchnię wraz z konstrukcją, zostały zabudowane wyspy kanalizujące ruch oraz skorygowane chodniki wraz z drogami rowerowymi.  W rejonie skrzyżowań trwają jeszcze prace porządkowe. Odbiór  organizacji ruchu i osiągnięcie pełnej funkcjonalności sygnalizacji planowane jest do końca miesiąca. Sygnalizacją na tych dwóch skrzyżowaniach oraz 37 innych będzie sterował ITS.

– System nie ma jeszcze swojej pełnej funkcjonalności – wyjaśnia Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach – Pamiętajmy, że inwestycja jest w toku. Póki co przygotowujemy miasto na, kolokwialnie mówiąc, wpięcie poszczególnych sygnalizacji do Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. Korzyści, jakie niesie ze sobą ITS zobaczymy dopiero po uruchomieniu, a następnie po kalibracji całego ITS-u, co ma mieć miejsce do końca 2022 roku. Innymi słowy, z chwilą uruchomienia systemu rozpocznie się proces kalibracji, a zatem system będzie „uczył się” jak reagować w konkretnych przypadkach. To oznacza, że na efekty i ocenę trzeba będzie jeszcze poczekać.

Przypomnijmy, że prace nad budową systemu ITS w Tychach rozpoczęły się w 2019 r i potrwają do połowy 2022. Całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań to prawie 120 mln zł, z czego blisko 85 procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski dla wydatków kwalifikowanych.

7 KOMENTARZE

  1. Póki co to władze miasta skutecznie próbują zniechęcić mieszkańców do jeżdżenia samochodami oddając nowe skrzyżowania ze światłami. Po prostu po tym mieście już się nie da jeździć. A było nieźle.

  2. To chyba dobrze że władze zniechęcają do jazdy samochodem. Niech się ludzie przerzucą na rowery albo autobusy. Niektórzy są tak wygodni że do sklepu do którego mają 1 km muszą jechać autem jakby nie można było się przejść 10 minut spacerkiem. A potem narzekają że wszędzie korki .

  3. Gregory ma rację , to bardzo dobre zjawisko , sciezki rowerowe puste a korki na ulicach bo trzeba 4-5 km do pracy dojechać.
    Wreszcie jest tak jak powinno być,jak ktoś mówi ze było niezle …. tu nie dokoncze bo , ocena jest jednoznaczna.

    • I o to chodzi. Większość tyszan pracuje w Tychach gdzie do pracy mają około 5 km w porywach do siedmiu jednak ludzie są tak wygodni że wolą narzekać na stanie w korkach czy ilość skrzyżować że światłami które notabene są bezpieczniejsze niż siąść na rower i przejechać 20 minut do pracy. Ja posiadam dwa samochody tylko ze względu na to że mam firmę, ale po Tychach poruszam się głównie rowerem . Pomimo że nie jestem zwolennikiem tyskich rajców o tyle popieram każdą inicjatywę utrudniającą życie kierowcom.

      • Dlaczego wszystkich kierowców do jednego wora wrzucacie, a co mam powiedzieć jak mam żonę niepełnosprawną zawieść do lekarza lub sklepu nie mówiąc o lekarzu? Chyba raczej w tym wszystkim powinno chodzić o poprawę niedogodności , a w Was tyle nienawiści i złożyczenia innym kierowcą. Pamiętaj, nie życz drugiemu złego. Pozdrawiam

        • Nikt nie wrzuca wszystkich kierowców do jednego wora. Są osoby między innymi takie jak Ty, sporo jest takich którzy pracują poza Tychami i muszą jechać autem chociaż jeżdżą też autobusy, po większe zakupy też trzeba pojechać samochodem. Jednak większość osób jeździ autem wyłącznie dla wygody mając alternatywę rowerową lub spacer a mimo to wybierają auto i o takich kierowcach tu piszemy. I przez takich jak oni Ty musisz stać w korkach.

  4. Generalnie stać mnie to jeżdżę. A its i tak nie będzie działał tylko przysporzy się do mniejszej płynności ruchu. Ale kto miał zarobić to zarobił.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.