Większa kwota przy zaniżonym odszkodowaniu – jak można ją uzyskać?

0
135
Kolizja drogowa - sporządzanie dokumentacji

Uszkodzenie pojazdu w wypadku lub kolizji drogowej nakłada na ubezpieczyciela obowiązek wypłaty odszkodowania osobie poszkodowanej, w celu zrekompensowania kosztów usunięcia szkody. Niestety nie ma określonych dokładnie zasad i kwot wypłacanych odszkodowań, i dlatego w większości przypadków ubezpieczyciele zaniżają wysokość należnego poszkodowanemu odszkodowania. Bardzo często zdarza się, że wypłacona kwota nie umożliwia przywrócenia auta do stanu z przed zdarzenia – a przecież po to w końcu jest odszkodowanie!

Właśnie w takich przypadkach mamy do czynienia z zaniżonym odszkodowaniem. Jeśli towarzystwo ubezpieczeniowe zaproponowało Ci zaniżone odszkodowanie, masz prawo nie zgodzić się z przedstawioną przez ubezpieczyciela wyceną szkody i odwołać się od jego decyzji. Niestety i takie odwołania często nie są przyjmowane przez ubezpieczycieli. Co robić w takim przypadku i czy jest jeszcze szansa na uzyskanie dodatkowych pieniędzy? Jak można zyskać większą kwotę?

Zaniżone odszkodowanie komunikacyjne – jak odwołać się od decyzji i jak napisać odwołanie?

Niestety wielu kierowców, którzy brali udział w kolizji lub wypadku a ich auto zostało uszkodzone nie z ich winy, zmaga się z odmową wypłaty odszkodowania lub z zaniżonym odszkodowaniem. Jak wspomnieliśmy powyżej, w takim przypadku można odwołać się od decyzji ubezpieczenia. Takie odwołanie poszkodowany może złożyć wtedy, gdy odszkodowanie zostało znacząco zaniżone, ale również przy otrzymaniu odmownej decyzji od towarzystwa ubezpieczeniowego. Ubezpieczyciel po otrzymaniu takiego odwołania ma obowiązek odpowiedzieć na nie w terminie 30 dni (w wyjątkowych sytuacjach można wydłużyć ten okres do 60 dni).

Jak napisać takie odwołanie?

Najważniejsze będzie w tym przypadku oczywiście odpowiednie uargumentowanie sprawy. W takim odwołaniu należy udowodnić, iż rzeczywiście nastąpiło zaniżenie odszkodowania. Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela powinno zawierać wszelkie elementy jakie nie zostały uwzględnione przez ubezpieczyciela przy wypłacie odszkodowania, np. brak uwzględnienia kosztów wynajmu samochodu zastępczego czy też zastosowanie w kosztorysie zamienników części.

Każde odwołanie powinno składać się z poniżej wymienionych elementów:

  •  dane personalne poszkodowanego (imię, nazwisko, adres),
  • dane ubezpieczyciela (nazwa, adres);
  • podstawowe informacje dotyczące sprawy, aby osoba rozpatrująca odwołanie mogła łatwo zlokalizować sprawę i tym samym przyspieszyć wysłanie odpowiedzi na odwołanie: numer polisy, numer decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego, dane osoby która wydała decyzję, numer szkody itp.;
  • uzasadnienie odwołania.

Jeśli posiadasz dokumenty udowadniające poniesione przez Ciebie koszty, np. faktury za części, za naprawę samochodu lub opinię rzeczoznawcy. Im więcej popartych dowodami argumentów, tym większa jest szansa na pozytywną decyzję ubezpieczyciela.

Więcej informacji na temat odwołania od decyzji zakładu ubezpieczeń można znaleźć tutaj: www.take-care.com.pl/odwolanie-oc.html

Ile czasu na napisanie odwołania?

Od wydania przez ubezpieczyciela pierwotnej decyzji, poszkodowany ma 3 lata na odwołanie się od niej. Warto jednak zrobić to jak najwcześniej, gdyż procedury takie często trwają długo i są skomplikowane.

Niestety bardzo często okazuje się, że nawet po złożeniu dobrze uargumentowanego odwołania, ubezpieczyciel pozostaje przy swojej pierwotnej decyzji i nie zgadza się na wypłatę większej kwoty. Czy mamy wtedy jeszcze jakieś opcje? Sprawdź poniżej, co można zrobić w takiej sytuacji!

Odmowa dopłaty do odszkodowania – dalsze opcje

W przypadku, gdy na Twoje odwołanie ubezpieczyciel udzielił odmownej decyzji, i nadal odmawia udzielenia wyższego odszkodowania, nadal masz opcje!

Pierwszą z nich jest kontakt z Rzecznikiem Finansowym, lub też pozasądowe rozwiązanie sporu.

Możesz zgłosić się do Rzecznika po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego, czyli po złożeniu odwołania i otrzymaniu decyzji ubezpieczyciela. Rzecznik po zapoznaniu się ze sprawą, jeśli uzna zasadność Twoich roszczeń, wystąpi w Twoim imieniu do ubezpieczyciela z propozycją rozwiązania i będzie pełnił funkcję mediatora.

Jeśli pomoc rzecznika nie okaże się wystarczająca, możesz również skierować sprawę do sądu. Wiąże się to jednak oczywiście z długim czasem oczekiwania, niepewnym rezultatem, a także dodatkowymi kosztami, m.in. kosztami sprawy sądowej oraz skorzystania z pomocy ekspertów, jak prawników czy rzeczoznawców. Tacy profesjonaliści z pewnością okażą się przydatni do oceny szans i oceny stopnia zaniżenia odszkodowania.

 

Dopłata do odszkodowania – ciekawa alternatywa dla samodzielnego dochodzenia odszkodowania

Alternatywą dla postępowania sądowego jest tzw. cesja wierzytelności, która polega na odsprzedaniu praw do roszczenia odszkodowawczego zewnętrznej kancelarii, zajmującej się tego typu sprawami. Zaletami tej opcji są z pewnością szybkie uzyskanie pieniędzy, brak ryzyka, minimum formalności oraz brak dodatkowych opłat. Na podstawie spisanej obustronnie umowy, poszkodowanemu w ciągu kilku dni wypłacane są dodatkowe pieniądze do odszkodowania, w zamian za prawo do roszczeń względem ubezpieczyciela. Następnie kancelaria może w swoim zakresie wszcząć postępowanie sądowe względem ubezpieczyciela lub też próbować w inny sposób uzyskać od niego pieniądze. Poszkodowany może zaś zatrzymać wypłaconą mu kwotę bez względu na to, czy kancelarii uda się coś odzyskać. Jedną z firm zajmujących się dopłatami do odszkodowania jest Take Care Polska.