ITS: Od 4.10 zmiany na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Wyszyńskiego

3
1147

Jak informuje Miejski Zarząd Ulic i Mostów, od poniedziałku, 4.10 nastąpi zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Wyszyńskiego. Roboty te są częścią realizowanego obecnie w mieście Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem, którym docelowo będzie objętych 39 skrzyżowań.

Wszystkie wloty na wspomnianym skrzyżowaniu zostaną zawężone. Zmianie ulegnie również program pracy sygnalizacji – zostanie wgrany program dwufazowy, bez wydzielonych osobno relacji skrętnych. By zminimalizować utrudnienia roboty zostały podzielone na etapy.

– Co ważne, przez cały czas prowadzenia prac skrzyżowanie pozostanie przejezdne – mówi Arkadiusz Bąk, zastepca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji – Tym razem przez obszar robót drogowych będą mogły przejeżdżać wszystkie pojazdy, natomiast należy spodziewać się utrudnień w ruchu, ze względu na zawężone jezdnie. Kierowców prosimy o ostrożną jazdę i stosowanie się do znaków drogowych i sygnałów świetlnych.

Prace mają na celu przebudowę sieci oraz wymianę konstrukcji nawierzchni tarczy skrzyżowania. Finalnie skrzyżowanie zyska nową nawierzchnię, a przede wszystkim zmieni się jego geometria. Między innymi wydłużone zostaną pasy do lewoskrętów z al. Niepodległości, powstaną wyspy kanalizujące, a także zabudowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, która docelowo włączona będzie do ITS-u.

Przypomnijmy, że ITS to szeroki projekt, który ma stworzyć możliwość inteligentnego sterowania ruchem i sprawić, że przejazd przez Tychy będzie płynniejszy i bezpieczniejszy. Oprócz szeregu robót teleinformatycznych ITS obejmuje także przebudowy tyskich skrzyżowań.

– W ramach ITS do przebudowy przeznaczono 39 skrzyżowań, z których 17 już skończyliśmy, na 11 trwają prace, a na kolejne 4 wejdziemy w październiku – dodaje Artur Kruczek, dyrektor MZUiM. – Czyli w tym roku skończymy co najmniej 32 skrzyżowania, a wówczas na następny rok pozostanie ich już tylko 7. To oznacza, że zbliżamy się do końca tych prac, które wpływają na poruszanie się po mieście.

Na ukończeniu są m.in. prace na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Tischnera, gdzie obecnie występują utrudnienia z relacjami lewoskrętnymi z Piłsudskiego w Tischnera oraz z Tischnera w Piłsudskiego. Dobiega końca także przebudowa skrzyżowania ulic Mikołowskiej, Obywatelskiej i Podleskiej. W tym przypadku roboty drogowe nie są realizowane w ramach ITS (jest to odrębna inwestycja MZUiM), ale sygnalizacja, jaka zostanie tam ustawiona, już wchodzi w ITS-owy zakres.

– Warto dodać, że ITS Tychy to ogromne przedsięwzięcie zarówno pod kątem technologicznym, jak i logistycznym. Przy zadaniu o tak dużej skali utrudnień nie da się uniknąć, ale zapewniam, że robimy wszystko, by je zminimalizować – mówi A. Kruczek.

Przez cały czas trwania prac, które zaczęły się końcem 2020r., tylko dwa skrzyżowania zostały zamknięte. Jedno z nich – na przecięciu ulic Andersa i Burschego – kilka dni temu zostało dopuszczone do ruchu, a początkiem tygodnia planowane jest uruchomienie tam nowej sygnalizacji świetlnej. Dodatkowo sygnalizacja, jaka powstała na ul. Sikorskiego w rejonie Parku Wodnego została właśnie oddana do użytku. Warto dodać, że wcześniej w tym miejscu w ogóle nie było skrzyżowania. Co istotne, sygnalizacje, które zostały już oddane, nie działają jeszcze inteligentnie, tak jak to zostało zapowiedziane w ramach ITS.

– System nie ma swojej funkcjonalności, gdyż nie jest jeszcze włączony – wyjaśnia dyrektor Kruczek. – Pamiętajmy, że inwestycja jest w toku. Póki co, przygotowujemy miasto na wpięcie poszczególnych sygnalizacji do Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. Jego centrum jest już gotowe i mieści się na stadionie miejskim.

Korzyści, jakie niesie ze sobą ten system, zobaczymy dopiero po uruchomieniu i kalibracji systemu, co ma mieć miejsce w II połowie 2022 roku.

3 KOMENTARZE

  1. Fajnie było by, gdyby przy okazji kolejnych wypowiedzi dla mediów Pan dyrektor zechciał odpowiedzieć na pytania zadane mu w nawiązaniu do wcześniejszych wypowiedzi.

    https://www.tychy.pl/2021/09/03/plynniej-i-bezpieczniej-na-drodze/

    Miło było by również, gdyby planując zamykanie kolejnych skrzyżowań ktoś brał pod uwagę wymuszone na mieszkańcach alternatywne drogi dojazdu i niebezpieczeństwa jakie stwarza nagłe wzmożenie ruchu na nich, oraz przewidywał jednocześnie rozwiązania (tymczasowa sygnalizacja itp.) ten ruch regulujące.

  2. Władze Tychów kompletnie się nie przygotowały do inwestycji systemu ITS. Panuje totalny bałagan I chaos. Terminy nie są dotrzymywane. Wszystko się przeciąga. Miasto rozkopane. Nikt nad tym nie panuje.

  3. Takiego bajzlu jaki nam zafundowaliście, panowie drogowcy, to ze świecą szukać

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.