Jak stworzyć stronę internetową, która generuje ruch?

0
46
Projekt layoutu strony internetowej

Jednak wiele się już zmieniło. Strony internetowe, od co najmniej dwóch dekad, w prowadzeniu biznesu nie tylko pomagają, ale stanowią w wielu branżach warunek istnienia firmy. Stanowią najważniejszy element jej konkurencyjności, czy szans rozwojowych. I nie mamy tu na myśli, tylko globalnych korporacji.

Biznesowa użyteczność stron internetowych

Dawno przekroczyliśmy technologicznie, biznesowo, ale i mentalnie przeświadczenie, w którym firmowa strona www miała być niczym więcej, jak tylko prostą wizytówką, zwykłym rekordem w katalogu. Niewiele znaczącą ulotką w postaci elektronicznej.

Tak już od wielu lat całe szczęście nie jest. Na tej zmianie skorzystali wszyscy. Klienci oraz właściciele biznesów. Choć prawdą jest także to, że nadal małe i średnie przedsiębiorstwa nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie tkwią w stronach internetowych.

Bardzo szybko okazało się, że użyteczność Internetu, jako medium komunikacyjnego oraz strony internetowej, jako narzędzia jest o wiele szersza, wielowymiarowa i o wiele bardziej dochodowa niż sądzono jeszcze w drugiej połowie lat 90.

Dziś w większości branż, strony internetowe Tychy są pełnoprawnymi narzędziami, za pomocą których firmy sprzedają produkty i usługi, nawiązują relacje biznesowe, komunikują się ze swoimi interesariuszami, czy wspierają swoje otoczenie społeczne.

Projektowanie strony internetowej – w szczególności profesjonalnej strony firmowej – nie jest jednak zadaniem ani łatwym, ani tym bardziej możliwym do przeprowadzenia w jedno popołudnie. Przynajmniej, jeśli chcemy by efekt tych prac przerósł nasze najśmielsze oczekiwania.

Od czego zacząć tworzenie strony www?

Tworzenie strony www najczęściej dla wielu właścicieli biznesu oznacza projektowanie interfejsu strony internetowej, co oczywiście jest prawdą, ale niekoniecznie pełną. Tworzenie własnej strony www nie jest jedynie kwestią technologii, czy estetyki. Jest z nimi związane, ale się do tych kwestii nie sprowadza.

Strona internetowa w każdym biznesie powinna być wynikiem tyleż wyborów estetycznych, technologicznych, co powinna być konsekwencją celów biznesowych, jakie mają za jej pomocą być osiągnięte.

Funkcjonalności w niej wdrożone powinny wynikać nie z mody, ślepego naśladownictwa konkurencji, czy nadążania za trendami, ale powinny być efektem prac z zakresu analizy biznesowej.

Po co komu analiza biznesowa?

Analiza biznesowa, choć dla wielu może się wydawać działaniem zbędnym, jest solą wszelkich projektów związanych z tworzeniem aplikacji webowych, mobilnych, czy desktopowych.

Nie jest sztuką stworzenie strony internetowej, sztuką jest stworzenie strony, która w pełni odpowiada potrzebom biznesowym danej organizacji. A te, nie tak znów rzadko – a właściwie bardzo często – są uświadamiane w stopniu niepełnym.

W analizie biznesowej chodzi głównie – mówiąc nieco uproszczonym językiem – o skuteczne, korzystne biznesowo rozwiązanie problemów biznesowych za pomocą narzędzia, jakim jest na przykład strona internetowa.

Jaką rolę pełni profesjonalny analityk biznesowy przy tworzeniu strony firmowej?

Zacznijmy od ważnej uwagi. O stronie internetowej nie należy myśleć tylko w kategoriach wąskiego generowania zysków. Strony internetowe częstokroć, dzięki różnym integracjom z systemami zewnętrznymi, pozwalają automatyzować procesy, przyspieszać przepływ pracy, zwiększać wydajność. Są użyteczne w sposób wielowymiarowy, wieloaspektowy.

A więc są nie tylko źródłem pozyskiwania nowych zleceń, ale także są narzędziami usprawniania, optymalizowania procesów biznesowych, które bardzo często pozwalają uzyskać znaczącą przewagę nad konkurencją.

Rolą profesjonalnego, doświadczonego analityka biznesowego jest pozyskanie, przeanalizowanie, udokumentowanie wszystkich potrzeb interesariuszy strony internetowej. A są nimi, między innymi, właściciele biznesu, pracownicy, klienci, bądź osoby, które będą z niej korzystały bez wchodzenia w bezpośrednie interakcje z firmą (np. subskrybenci newsletterów, czytelnicy blogów firmowych).

Rolą analityka biznesowego jest także pośredniczenie między różnymi interesariuszami, którzy w większości przypadków mają odmienne cele, w zupełnie inny sposób wyobrażają sobie wygląd, działanie, użyteczność przyszłej strony internetowej. I, co jeszcze gorsze, mówią zupełnie innymi językami, nie zawsze zrozumiałymi dla innych.

Pośrednicząc między zespołem programistycznym, projektowym (odpowiedzialnym za User Experience, User Interface Design) a przedstawicielami klienta, analityk biznesowy jest w stanie przełożyć konkretne oczekiwania biznesowe na jeszcze bardziej konkretne rozwiązania technologiczne i estetyczne.

Jak stworzyć stronę www, która generuje ruch?

Cena strony internetowej nie jest najważniejszą zmienną, choć oczywiście jest istotna. Od zmiany nastawienia, więc warto zacząć tworzenie strony firmowej.

Tworzenie strony, która generuje ruch, należy zacząć od podjęcia współpracy z profesjonalną agencją UX lub software housem, który zatrudnia analityka biznesowego. Dzięki temu mamy szansę poprawnie i wyczerpująco określić swoje cele biznesowe oraz wdrożyć rozwiązania, które zaprzęgną technologię do służby biznesowi.

Przede wszystkim, profesjonalna agencja jest w stanie użyć technologii w sposób o wiele bardziej świadomy i adekwatny do poprawnie zdiagnozowanych potrzeb biznesowych. Jest w stanie zaproponować rozwiązania, które optymalizują procesy, które mogą skrócić czas wykonywania niektórych prac, działań, operacji. Na przykład mogą przyspieszyć obieg dokumentów, czy zautomatyzować procedowanie spraw.

Inną kwestią jest także sam ruch. Dzięki działaniom wyspecjalizowanej agencji, zajmującej się także optymalizacją strony internetowej pod kątem Search Engine Optimization (SEO), będzie o wiele bardziej wartościowy.

Wartościowy ruch to przede wszystkim ruch generowany przez potencjalnych klientów, a nie przez przypadkowych internautów. Warto także o tej kwestii pamiętać, tworząc stronę, która docelowo ma być źródłem nowych klientów.