Tyska firma po raz drugi w Financial Times 1000

0
781

Po raz drugi z rzędu tyska drukarnia internetowa piga.pl znalazła się w rankingu prestiżowego dziennika „Financial Times 1000”. Ranking obejmuje 1000 najszybciej rozwijających się firm w Europie z 32 krajów.

W rankingu tym uwzględniono firmy, które odnotowały największą dynamikę wzrostu przychodów w latach 2016-2019 r. Brano pod uwagę firmy, które w roku rozpoczęcia rankingu, czyli 2016, zanotowały przychody od 100 tys. euro wzwyż oraz te, które w roku kończącym, czyli 2019 miały przychód co najmniej 1,5 mln euro.

Firma Piga.pl zajmuje się produkcją i sprzedażą online poligrafii dla klientów indywidualnych i biznesowych. W 2014 roku założył ją i nadal jest jej prezesem Mateusz Gabryś. Nie jest to jego pierwsze przedsięwzięcie biznesowe. Były koszykarz GKS Tychy trafi do biznesu w wieku… 15 lat. Założył wydawnictwo, które będąc właścicielem praw autorskich elektronicznej muzyki relaksacyjnej, z powodzeniem sprzedawało ją w internecie nagrania. Równocześnie zajął się sprzedażą oprogramowania internetowych systemów aukcyjnych oraz reklamami umieszczonym w windach bloków mieszkalnych i biurowców. Zaczął od Bielska-Białej, a potem poprzez założoną przez siebie Grupę Mediową Valere rozwinął działalność na Katowice, Częstochowę, Kraków, Wrocław, Poznań, Łodzi i Stargard Szczeciński. W 2012 roku, po zaledwie kilku latach działalności trafił do „50-tki” najbardziej kreatywnych postaci w polskim biznesie miesięcznika „Brief”. 22-letni tyszanin znalazł się wówczas w doborowym towarzystwie – razem z Ireną Eris (założycielką znanego Laboratorium Kosmetycznego), Wojciechem Krukiem (właściciel firmy jubilerskiej) i Rafałem Brzoska (właścicielem i prezesem InPost).

– Sprzedałem moją pierwszą firmę i całkowicie związałem się z rynkiem poligraficznym, którego internetową wersję uważałem wówczas za najbardziej przyszłościową – mówi. M. Gabryś. – Chciałem zbudować nowoczesną działające na rynku e-commerce, dostępną 24 godziny na dobę, z szerokim wachlarzem produktów i oferującą usługi najwyższej jakości. Po latach okazało się, że miałem rację, idąc w tym kierunku. Aby być konkurencyjnym trzeba udoskonalać działania mające bezpośredni wpływ na trzy elementy: czas realizacji zamówienia, obsługę klienta i technologię. Obecnie nasza firma działa na zasadzie holdingu – w Tychach mamy główną spółkę, posiadającą udziały w spółkach zależnych m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, na Słowacji i w innych miastach w Polsce. Zamówienia trafiają do nas z całego świata, a jednym z głównych naszych rynków są Stany Zjednoczone. Stale zwiększamy moce produkcyjne, otwieramy się na nowe rynki i grupy produktów. W sensie organizacyjnym, od ubiegłego roku powiększyliśmy się dwukrotnie.

W 2016 i 2017 roku piga.pl została laureatem nagród E-gazela Biznesu organizowanego przez portal biznesowy i gazetę Puls Biznesu, a w 2018 roku w badaniu portalu Onet.pl i Polskiego Instytutu Badań Jakości piga.pl uznana została za Najlepszą Drukarnię Internetową. Rok 2020 przyniósł pierwsze notowanie firmy w rankingu „Financial Times 1000”. Zdaniem Mateusza Gabrysia trudniej było obronić to miejsce, niż znaleźć się w nim po raz pierwszy.

– To, że przychody rosną jeszcze nie gwarantuje miejsca w rankingu FT, bowiem tutaj liczy się ich dynamika, a trudno „dynamicznie rosnąć” cały czas – dodaje M. Gabryś. – Dlatego fakt, że o naszą firmę po raz drugi z rzędu, na pewno jest powodem do satysfakcji. To dowodzi, że stale musimy szukać nowych lub optymalnych rozwiązań biznesowych i technologicznych, reagować na zmieniający się rynek. Sytuacja związana z epidemią, kiedy biznes w dużym stopniu przeniósł się do sieci na pewno nam nie zaszkodziła, a raczej pomogła. Poza tym wiele osób robiło w tym czasie remonty mieszkań i domów, stąd też zauważalny wzrost obrotów, głównie produktów związanych z drukiem dekoracji wnętrz, jak fototapety, obrazy na szkle. Z drugiej strony cały czas musimy analizować rynek i ewentualne skutki, jakie może przynieść spowolnienie gospodarcze. Działalność w sieci, sprzedaż produktów i usług nie powinna tego odczuć bardzo dotkliwie, jednak musimy być przygotowani na każdą ewentualność.