Alternatywnie przez Murcki

1
1331
Modernizacja przystanku Tychy Miasto w drugim etapie Programu „Kolej Plus”.

Najwięcej, bo aż 18 projektów kolejowych z woj. śląskiego ma szanse otrzymać rządowe dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus”. Projekt ten zakłada wsparcie państwa dla lokalnej i regionalnej infrastruktury. 15 z nich, w tym dwa „tyskie”, dotyczą obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Wszystkie 15 projektów zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu Programu „Kolej Plus” – informuje Kamila Rożnowska, rzecznik prasowy GZM. – Zgłoszone projekty to efekt intensywnych prac i uzgodnień, prowadzonych przez Metropolię z naszymi miastami i gminami oraz z Urzędem Marszałkowskim, z którym został zgłoszony wspólny wniosek. Każdy wyremontowany, zrewitalizowany czy wybudowany kilometr torów lub nowo powstały przystanek w ramach Programu „Kolej Plus”, będzie elementem Kolei Metropolitalnej.

– To nasz wspólny sukces – dodał Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. – Cieszy nas bardzo, że wszystkie projekty, w których uczestniczymy, znalazły się w drugim etapie Programu „Kolej Plus”. To dowód, że zostały odpowiednio wyselekcjonowane i profesjonalnie przygotowane. W drugim etapie do każdego wniosku konieczne jest opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego lub podobnego dokumentu. Ponadto niezbędne jest m.in. złożenie deklaracji, że po zakończeniu inwestycji przez minimum pięć lat na odcinkach objętych inwestycjami będą kursować co najmniej cztery pary pociągów. Jesteśmy w pełni gotowi do drugiego etapu, mamy zabezpieczone na ten cel fundusze. Wymagane wstępne studium planujemy zrealizować w ramach opracowywanego obecnie Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej. Zatem gminy nie będą musiały ponosić żadnych dodatkowych kosztów na opracowanie tego dokumentu. Ponadto Metropolia sfinansuje także wymagany w programie 15-procentowy wkład własny kosztów kwalifikowanych każdego z projektów.

W projekcie znalazły się dwie inwestycje dotyczące Tychów. Pierwsza nosi nazwę „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”. Niedawno zmodernizowano tę linię, ale pod kątem przewozów towarowych i w tym roku – po 20 latach – pojawiły się na niej pociągi pasażerskie, tyle, że z powodu objazdów.

„Kolej Plus” obejmuje także budowę lub modernizację nowych przystanków kolejowych i drugą tyską inwestycją jest modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto (na linii kolejowej nr 179). Nowe przystanki mają powstać także w Świętochłowicach, Zabrzu, Gliwicach, Bytomiu i Mysłowicach.

– Każdy ze zgłoszonych projektów został szczegółowo przeanalizowany i omówiony z gminami i miastami GZM, a także z PKP PLK. Wybraliśmy inwestycje, które wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej i mają realne szanse na dofinansowanie – tłumaczy Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu Urzędu Metropolitalnego.

Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania w Programie „Kolej Plus” wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego to 6,5 mld zł.

Dodajmy, iż inna ważna dla Tychów i regionu inwestycja infrastrukturalna, czyi budowa linii Tychy – Bieruń Stary – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim jest realizowana w ramach innego programu. Ale i tutaj zrobiono kolejny krok, bo – przypomnijmy – w lipcu 2020 r PKP PLK podpisało umowę na dokumentację projektową. Obejmuje ona rejon od Orzesza do Tychów i połączenia kolejowe z Tychów przez Bieruń do Oświęcimia. Także ten projekt ma otrzymać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, ale z przyszłej perspektywy budżetowej.

 

1 KOMENTARZ

  1. To alternatywne połączenie przez Murcki to coś dla ludzi mających mnóstwo czasu lub miłośników wycieczek krajoznawczych.

    Ważniejsze jest dobudowanie dwóch torów aglomeracyjnych na linii kolejowej numer 139 od Katowic Ligoty do Tychów przez Podlesie. Wtedy rzeczywiście podróż z Tychów Lodowiska do Katowic mogłaby być szybsza!

    Również przydałaby się zaniechana łącznica od Orzesza w kierunku Tychów Miasta. Wtedy pociągi z Orzesza mogłyby bezpośrednio przez Tychy Miasto jeździć do Oświęcimia (bez zmiany czoła na stacji Tychy).

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.