Pozycjonowanie stron a audyt – dlaczego warto go przeprowadzić i jak to zrobić?

0
197
Pozycjonowanie stron a audyt

Nie ulega wątpliwości fakt, że pozycjonowanie stron jest procesem skomplikowanym i bardzo złożonym, biorącym pod uwagę dużą ilość czynników. Każdy choć trochę nim zainteresowany słyszał już o czymś takim, jak link building, katalogowanie, a nawet zaplecze czy indeksowanie. Tak naprawdę jednak nie wszyscy rozpoczynają ten proces od wykonania absolutnie najważniejszej rzeczy w skutecznym pozycjonowaniu stron www – audytu SEO.

Po co wykonywać audyt SEO?

Wykonanie profesjonalnego i jak najbardziej kompleksowego audytu SEO jest w stanie pomóc nam w osiągnięciu lepszych wyników w dalszym pozycjonowaniu naszej strony. Dzięki niemu każda akcja, którą wykonamy w kierunku marketingu internetowego będzie miała bazę w dobrze do niej przystosowanej stronie, która z kolei pozwoli nam zwielokrotnić efekty podejmowanych przez nas działań. Co jednak najważniejsze, dzięki niemu jesteśmy w stanie uniknąć straty czasu i wysiłku ukierunkowanego w działania, które po prostu nie będą miały znaczenia i nie pomogą bez właściwej uprzedniej optymalizacji własnej strony www.

Audyt w kontekście podstawowych elementów strony www

Istnieje kilka absolutnie podstawowych elementów związanych z budową strony www, które muszą zostać sprawdzone już na samym początku, aby reszta naszych działań w ogóle miała sens. Przedstawiamy je poniżej, wraz z krótkim opisem, jak każdy z nich powinien się przedstawiać.

Wiek domeny i strony

Osoby, które tanio wykonują pozycjonowanie stron, ale i Ci, którzy się cenią zgodnie twierdzą, że bardzo ważna w tym wszystkim jest domena, pod którą istnieje dany serwis, a przede wszystkim jej wiek. Im dłużej domena jest zarejestrowana i istnieje na niej strona, tym większym zaufaniem wyszukiwarki Google się cieszy. Warto też zwrócić uwagę, czy ktoś kiedyś nie wprowadził jej w „banicję” (można do tego dojść poprzez ustalanie indeksu, o którym wspomnimy za moment) – jeżeli tak się stanie, istnieje ryzyko, że nie odzyska ona zaufania ze strony Google. Zwłaszcza, jeśli pochodzi z „przechwycenia”.

Adres URL

Adres to rzecz kluczowa. Przede wszystkim musi być ustandaryzowany: albo korzystamy z wersji z przedrostkiem „www”, albo bez niego. Można to ustawić między innymi w usłudze Narzędzia dla webmastera od Google. Jeżeli nie wiemy, jak sprawdzić, która wersja jest preferowaną, po prostu wejdźmy na stronę – ten adres, który pojawi się po pełnym jej załadowaniu jest preferowanym (problem jest wtedy, gdy obie wersje są takimi).

Liczy się również zastosowanie „przyjaznych” adresów URL. Zadbajmy więc o to, by nie było w nich mylących numerów ID, a najlepiej zamieśćmy w nich tytuł podstrony. Zadbajmy o strukturę, która wskaże Google kategorię i treść, która może się znaleźć na danej podstronie.

Mapa strony

Mapa to podstawa – zadbajmy o to, aby jej struktura była właściwa. Mówi ona Google, które strony powinien odwiedzić, a także przekazuje informację na temat ich dodania i aktualizacji. Bardzo ważne jest zawarcie w niej absolutnie wszystkich stron, które chcemy, żeby znalazły się w indeksie.

Obecność w indeksie

Strona musi być zaindeksowana, a do nas należy sprawdzanie, czy jest to robione w sposób właściwy (wpiszmy „site:adresstrony.pl”, aby dowiedzieć się tego). Jeżeli Google nie zaindeksowało nawet strony głównej, możemy to oznaczać, że dostała ona bana (chyba, że stronę dopiero założyliśmy i Google nie zdążyło jeszcze jej odwiedzić).

Certyfikat SSL

Certyfikat to absolutna podstawa – nawet jeśli nie posiadamy systemu rejestracji i logowania, SSL wpływa na skuteczność pozycjonowania stron firmy i osoby prywatnej. Można go zdobyć w całości za darmo i zaimplementować w bardzo łatwy sposób.

Audyt treści pod kątem SEO

Naturalnie rzecz biorąc nie tylko sama budowa strony ma niebagatelny wpływ na pozycjonowanie jej w Google. Liczy się, a nawet najważniejsza jest unikalna i dobra treść, której towarzyszy kilka innych rzeczy. Pamiętajmy, że pozycjonowanie stron internetowych działa najlepiej w przypadku stron wartościowych dla użytkowników. Z tego założenia musimy wychodzić jeszcze zanim zapoznamy się z poniższymi aspektami, które należą do najistotniejszych.

Nagłówki

Każda podstrona pozycjonowanej strony musi zostać zoptymalizowana pod względem nagłówków. Te powinny wskazywać na jej strukturę – jeżeli zatem tytuł podstrony jest tagiem H1, bezpośrednio związane z nim podtytuły to H2. Jeżeli w ich obrębie również chcemy podzielić tekst, zastosujemy tag H3 – i tak dalej. Ważne jest też, aby nagłówki miały znaczenie i przedstawiały pytania możliwe do wystąpienia w zapytaniach do wyszukiwarki.

Długość tekstu

Aby zadbać o właściwą optymalizację tekstu, powinien on być odpowiednio długi. Optymalna granica mówi o przynajmniej 800 słowach, jednak jest ona bardzo elastyczna i powinna być różnicowana. Tekst musi być, oczywiście, w pełni unikalny.

Multimedia

Na naszej stronie internetowej powinny się znaleźć elementy multimedialne – mowa tutaj o obrazkach, filmikach (przede wszystkim z serwisu YouTube), ale i chociażby o pokazach slajdów. Można je załączać ze stron cieszących się dużym autorytetem – takich, których zacytowanie jest „na miejscu”.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to jedna z podstaw efektywnej optymalizacji strony i nie powinno być mylone z linkami nawigacyjnymi. Zakłada ono zawieranie tak zwanych „linków kontekstowych”, obejmujących kluczowe frazy w danym tekście i odnoszące się do innych artykułów w obrębie strony ściśle z nimi związanych.

Duplicate content

Pozycjonowana strona internetowa musi mieć unikalne treści. Przede wszystkim mowa tutaj o tym, żeby nie powtarzały się one z tymi obecnymi w innych serwisach (nie były z nich skopiowane), ale ważne jest też zadbanie o to, aby nie powtarzały się również w jej obrębie. Jeżeli się to zdarza, zastosujmy odpowiedni tag meta wskazujący na to.

Lista rzeczy, których wyszukiwarka Google NIE lubi

  1. Nieprawidłowy kod -błędy w zamykaniu tagów HTML, ale i błędy w PHP.
  2. Niedziałające linki – czy to do obrazków, czy też do stron (wewnętrznych i zewnętrznych).
  3. Nakładający się tekst – tekst musi „oddychać” i być czytelny dla użytkownika.
  4. Wychodzące poza strukturę obrazki – szerokość obrazków w tekście musi mieścić się w obrębie obszaru przeznaczonego na takowy.
  5. Ukryty tekst – tekst ukryty w jakikolwiek sposób (na przykład przy użyciu CSS) jest absolutnie niedopuszczalny.

Pozycjonowanie stron – co po audycie?

Trzeba powiedzieć, że wiedzę na temat samego audytu możemy pozyskać sami – dlatego też jego samodzielne przeprowadzenie nie powinno być problemem. Mimo, że może być bardzo czasochłonne. Jeżeli z kolei chodzi o dalsze pozycjonowanie strony, warto zapoznać się z ofertą prezentowaną przez profesjonalne firmy, przed którymi marketing internetowy nie ma żadnych tajemnic. Pozwoli nam to najbardziej kompleksowo podejść do tematu i wycisnąć z tego tyle, ile tylko się da – zwłaszcza ze stworzoną przez nas w czasie audytu „bazą” tego wszystkiego.

Podsumowanie

Audyt jest niezbędną częścią skutecznego pozycjonowania stron – to dzięki niemu jesteśmy w stanie nadać całemu procesowi odpowiedniego biegu i sprawić, że nasze dalsze działania nie będą czcze. To on pozwoli na właściwą optymalizację naszej strony i to właśnie on powinien być punktem startowym w całym procesie pozycjonowania stron w Google. Jeżeli więc dopiero się za nie zabieramy, albo też jesteśmy już w jego trakcie, koniecznie go przeprowadźmy – niezależnie od tego, czy skorzystamy przy tym z narzędzi pozwalających na darmowy audyt SEO, czy też zrobimy wszystko samodzielnie, według przedstawionych powyżej wskazówek.