Przesyłki krajowe – przegląd usług kurierskich

0
21

Kurier Polska w badaniu Gemius

Gemius jak co roku opublikował Raport o rynku e-Commerce w Polsce, który wyraźnie wskazuje, że kurier krajowy ma się znakomicie. Rynek e-handlu w Polsce zachowuje dużą dynamikę, osiągając w tym roku wartość prawie 50 mln zł (dane za raportem Divante). Jednocześnie przesyłki krajowe w e-handlu to wciąż przede wszystkim kurier – polska klientela e-sklepów w badaniu wskazała na tą formę dostawy w 58% odpowiedzi. Jest to co prawda nieznaczny spadek w porównaniu do raportu za 2017 rok, ale rosnące obroty rynku e-commerce w ogóle oznaczają, że i tak nastąpił realny wzrost wolumenu przesyłek krajowych dostarczanych przez kuriera. Jednocześnie aż 71% respondentów stwierdziło, że dostępność dostawy kurierem krajowym motywuje ich do dokonywania zakupów on-line, co czyni kuriera krajowego najczęściej wykorzystywaną i zarazem najbardziej pożądaną formą dostawy.

Kurier Polska w badaniach PIBJA

Kurier Polska to jednak nie tylko przesyłki krajowe w e-handlu. Dlatego Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) przeprowadził dwa badania usług kuriera krajowego z punktu widzenia klienta indywidualnego. W 2019 roku PIBJA przeprowadził we współpracy z Onet.pl badanie opinii klientów firm kurierskich – osób, które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie skorzystały z usług przynajmniej jednej firmy kurierskiej. Badani wyrażali opinie na temat 8 ogólnopolskich firm kurierskich obsługujących rynek przesyłek krajowych: DHL, DPD, FedEx, Geis, GLS, InPost, Pocztex i UPS. Pierwsze miejsce, z wynikiem 84,5% zajął InPost. Tuż za nim, z wynikami na poziomie ok. 82%, znalazły się FedEx i DPD. Wcześniejsze badanie PINJA, przeprowadzone w 2017 roku, wykorzystywało metodę tzw. mystery shopper. Audytorzy PIBJA wysyłali przesyłki do i ze stolicy i kilku większych i mniejszych miejscowości, oceniając m.in. szybkość i terminowość dostawy, uprzejmość obsługi i stan przesyłki. W tym przypadku okazało się, że najlepszy kurier krajowy to DHL z wynikiem 88,5%. InPost, z wynikiem 86,3%, zajął drugie miejsce.

Przegląd kurierów krajowych w e-handlu

Wracając jeszcze do przesyłek krajowych w sektorze e-commerce, warto zwrócić uwagę na ranking popularności kurierów krajowych w sektorze e-commerce w Polsce będący częścią raportu “E-commerce w Polsce 2019: Gemius dla e-Commerce Polska”. Trzy firmy najczęściej obsługujące przesyłki krajowe w e-handlu to DPD, DHL i InPost, wspólnie kontrolujące 75% rynku. Mimo iż InPost wszedł na rynek usług kuriera krajowego dopiero w 2015 roku, to swoją obecną pozycję zajmował już w raporcie Gemius za rok 2017 wskazywał, wyprzedzając znane marki takie jak Pocztex, UPS, Fedex, czy GLS. Jednocześnie największym konkurentem kuriera krajowego pozostają paczkomaty, które są wybierane przez 52% osób dokonujących zakupów on-line.