Linia E i G – podsumowanie

6
938

W poniedziałek 23 września zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji trolejbusowej w Tychach. Rozpocznie kursowanie nowa linia G. Zmieni się trasa linii E a także organizacja odjazdów trolejbusów na Dworcu PKP.

Trasa linii G: Sikorskiego Wiadukt – Osiedle Z1 – Osiedle Z – Jezioro Paprocańskie – Paprocany Pętla – Paprocany Dymarek – Osiedle W – Sikorskiego Kościół – Osiedle U – Osiedle L – Osiedle R – Stoczniowców 70 – Hetmańska – Harcerska – Hotelowiec – Stadion – Pływalnia – Elfów – Gen. Grota-Roweckiego –  Rondo Cassino – Śródmieście – Osiedle O – Osiedle T – Paprocany Dymarek – Paprocany Pętla – Jezioro Paprocańskie – Osiedle Z – Osiedle Z1 – Sikorskiego Wiadukt.

Aby ułatwić pasażerom orientację w kierunku jazdy trolejbusu, na wyświetlaczach prezentowane będą dwa kierunki: Hotelowiec w pierwszej części trasy oraz Sikorskiego Wiadukt w drugiej, podobnie jak ma to miejsce od kilku na okrężnej linii F.

Równocześnie ze startem linii G, zmieniona zostanie trasa linii E, która teraz będzie miała charakter okrężny, trolejbus pojedzie przeciwnie do linii G, obie linie będą się wzajemnie uzupełniać na swoich trasach.

Linia E: Sikorskiego Wiadukt – Osiedle Z1 – Osiedle Z – Jezioro Paprocańskie – Paprocany Pętla – Paprocany Dymarek – Osiedle T – Osiedle O – Śródmieście – Rondo Cassino – Gen. Grota-Roweckiego – Elfów – Pływalnia – Stadion – Bielska – Begonii – Harcerska – Hetmańska – Stoczniowców 70 – Osiedle R – Osiedle L – Cztery Pory Roku – Sikorskiego Kościół – Osiedle W – Paprocany Dymarek – Paprocany Pętla – Jezioro Paprocańskie – Osiedle Z – Osiedle Z1 – Sikorskiego Wiadukt.

Pojazdy linii E na wyświetlaczach będą prezentowały kierunek Begonii w pierwszej części trasy, a później Sikorskiego Wiadukt.

Od 23 września nastąpi również zmiana organizacyjna na przystanku Dworzec PKP. Ze stanowiska numer 1 będą odjeżdżały trolejbusy linii A i C w kierunku Begonii, Harcerskiej, Hal Targowych. Ze stanowiska numer 2 będą odjeżdżały natomiast trolejbusy linii B i D, w kierunku Hotelowca, Edukacji, Szpitala Wojewódzkiego i Osiedla O.

Uruchomienie nowej linii G i zmodyfikowanie trasy linii E pozwoli na objęcie komunikacją trolejbusową osiedli Z1, Z, W, U, L, które wcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu. Z początkowego przystanku trolejbusy linii E i G będą rozpoczynały swoje kursy naprzemiennie co pół godziny. Linie będą kursowały przez 7 dni w tygodniu.

Trolejbusy będą kursowały po nowej sieci trakcyjnej na odcinku Rondo Zesłańców Sybiru – Sikorskiego Wiadukt. Jej budowa trwała ponad rok. Na tym odcinku zastosowano sieć montowaną na wysięgnikach ze szkłolaminatu, co pozwoliło na zmniejszenie ilości zastosowanych słupów trakcyjnych. Drut jezdny trzymają elastyczne zawiesie typu delta, które wcześniej nie były w Tychach stosowane na taką skalę.

Przy okazji budowy sieci trakcyjnej zostało wymienione oświetlenie uliczne na ulicy Sikorskiego od pętli Paprocany do wiaduktu przy DK1. Zastosowane zostały tutaj lampy ledowe o dużej efektywności świecenia, które zapewniają dobre oświetlenie drogi i chodnika w każdych warunkach.

Jednym z elementów budowy sieci trakcyjnej była również nowa podstacja zasilająca, która znalazła się na ulicy Sikorskiego. W pełni zautomatyzowana stacja prostownikowa sterowana jest zdalnie przez upoważnionych pracowników z terenu zajezdni. Wyposażona w dwa zasilacze i szereg nowoczesnych rozwiązań wspomagających, pozwoli na niezawodne zasilanie nowego odcinka sieci.

Oprócz budowy nowej sieci trakcyjnej projekt uruchomienia linii E i G zakłada jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie – na odcinku od osiedla W do osiedla R i z powrotem trolejbusy pojadą z wykorzystaniem zasilania bateryjnego. W tym celu zakupione zostały trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe marki Solaris Trollino 12MD, wyposażone w baterie trakcyjne typu LTO, które pozwalają na przejechanie ok. 30 km bez podłączenia do sieci z zachowaniem wszystkich parametrów jazdy, pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem. Zarówno odłączanie od sieci trakcyjnej jak i późniejsze podłączanie jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga od kierowcy wychodzenia z kabiny. Trolejbusy te kursują po Tychach od kilku miesięcy, a teraz dwa z nich zostaną na stałe przypisane do obsługi linii E i G.

Kolejnym etapem rozwoju tyskiej sieci linii trolejbusowych będzie przedłużenie linii B do przystanku Sikorskiego Wiadukt. Linia obecnie kończy bieg na pętli Paprocany i póki co tak pozostanie. Jej przedłużenie będzie możliwe dopiero po wygospodarowaniu dodatkowego miejsca postojowego w rejonie przystanku końcowego Sikorskiego Wiadukt, którego planowana jest przebudowa.

Cała inwestycja związana z uruchomieniem linii E i G – budowa nowej sieci trakcyjnej wraz z podstacją zasilającą, modernizacja fragmentu istniejącej sieci, wymiana oświetlenia ulicznego i zakup trzech trolejbusów hybrydowych do obsługi nowych połączeń – współfinansowana jest ze środków Unik Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

6 KOMENTARZE

  1. To teraz dworzec PKP odcięty jest od city pointa i grota roweckiego- no jasne niech starzy ludzie chodzą piechotą- a było tak pięknie i trzeba coś spartolić z trajtkiem E

    • Właśnie teraz miałem napisać dokładnie to samo. Przecież przez stricte centrum miasta jeździł jedynie trolejbus linii E przez cały tydzień (w dni robocze i wolne od pracy średnio przynajmniej raz na godzinę). Teraz Dworzec PKP jest od niego odcięty! A trolejbusy linii C jeżdżą jedynie przez tydzień roboczy! Przecież to jest jakiś ponury żart! Po co ktoś to ruszał? To było naprawdę sporo udogodnienie! Teraz będzie przez to spory problem.

    • Pogratulować MZK i MTP. Tak trzymać! O to właśnie chodziło! Dopiero teraz będzie w porządku. Ręcę opadają.

  2. zasilanie bateryjne na całym odcinku niemożliwe? A kiedy rozpoczniecie państwo urzędnicy prace nad autobusami autonomicznymi (KIEROWCA jako obserwator).Może dopiero jak przyjdzie polecenie z centrali (związek miast).Ulica Jana Pawła od blaszaka do kina to idealne miejsce na próby z pojazdem autonomicznym(bus).

  3. Dramat. A było tak dobrze, ale jak to u nas, co dobre, trzeba zniszczyć. Nie mam słów.

  4. W zeszłym roku zabraliscie mi 137, którym wracalam do domu z pracy… W tym roku E ktorym jechałam do pracy… WIELKIE DZIĘKI!

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.