E-dowód bez tajemnic

0
1766

Od marca bieżącego roku funkcjonuje w obiegu nowy wzór dowodów osobistych, tzw. e-dowód. Póki co dotychczas posiadanych dokumentów nie trzeba zamieniać na nowe. Proces ich wymiany został rozłożony na 10 lat.

Do urzędu miasta, a także do naszej redakcji zwracają się Czytelnicy, mający szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych dowodów tożsamości, co świadczy o zainteresowaniu tyszan ale i niepełnej wiedzy na ten temat. Stąd poprosiliśmy urzędników Wydziału Spraw Obywatelskich UM o odpowiedź na najczęściej zadawane przez mieszkańców pytania.

– Co to jest e-dowód, jak wygląda i kiedy trzeba go wymienić?

– E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zewnętrznie jest podobny do dowodów wydawanych do tej pory. Dodatkowo zawiera jednak warstwę elektroniczną czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. W nim są powtórzone dane właściciela dowodu i dane dowodu osobistego zamieszczone w widocznej warstwie dowodu m.in. zdjęcie biometryczne.

Nowe dowody osobiste z warstwą elektroniczną wydawane są od marca 2019 r. Proces wymiany dowodów jest rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 r. Nie ma obowiązku wymiany posiadanego dowodu osobistego, jeśli jest on ważny, jednak jeżeli ktoś chce, to może go wymienić jeszcze przed upływem ważności dotychczasowego dokumentu. Wymiana jest bezpłatna.Osoby, które otrzymały dowody osobiste na czas nieoznaczony (bezterminowo) nie muszą wymieniać dowodu.

– Gdzie i jak złożyć wniosek o e-dowód?

– Wniosek o dowód z warstwą elektroniczną można składać osobiście w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania lub przez internet (więcej informacji znaleźć można na stronie www.obywatel.gov.pl).

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć jedną aktualną, kolorową fotografię w pozycji frontalnej, spełniającą wymogi fotografii biometrycznej oraz do wglądu dotychczasowy dowód osobisty.

– Do czego służy e-dowód?

– E-dowód ma wszystkie funkcje dotychczasowego dokumentu, czyli potwierdza tożsamość, polskie obywatelstwo i uprawnia do przekraczania niektórych granic (np. kraje strefy Schengen, Albania, Czarnogóra). E-dowód służy dodatkowo do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami, pozwala np.: zalogować się do portali administracji publicznej (np. ePUAP), elektronicznie podpisać dokument podpisem osobistym, elektronicznie podpisać się w usługach online administracji publicznej, a także korzystać z automatycznych bramek granicznych, na przykład na lotniskach.

– Co znajduje się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego?

– W warstwie elektronicznej e-dowodu znajdują się powtórzone dane posiadacza dowodu osobistego i dane dowodu osobistego oraz następujące certyfikaty:

* certyfikat potwierdzenia obecności – jest bez wyjątku w każdym dowodzie osobistym. Ten certyfikat będzie wykorzystywany w przyszłości do potwierdzenia swojej obecności w określonym czasie i miejscu, np. w placówkach służby zdrowia. Certyfikat potwierdzania obecności nie wymaga aktywowania. Do tego certyfikatu będzie używany numer CAN w postaci 6 cyfr, zamieszczony w widocznej warstwie dowodu.

* certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia – to certyfikat , który pozwala uwierzytelnić się w usługach online tj. służy do elektronicznego poświadczenia danych posiadacza dowodu. Będzie on w dowodzie osoby, która skończyła 13 lat. Przy użyciu tego certyfikatu będzie można np. sprawdzić swoje dane zawarte w rejestrze PESEL lub punkty karne. By użyć certyfikatu należy ustalić do niego 4-cyfrowy kod PIN.

* certyfikat podpisu osobistego – jest certyfikatem dobrowolnym, czyli we wniosku o wydanie dowodu osobistego należy zaznaczyć chęć jego posiadania. Służy on do podpisywania dokumentów elektronicznych. Dokument podpisany będzie miał moc prawną jak podpisany własnoręcznie w stosunku do podmiotu publicznego, a w stosunku do innych podmiotów – jeśli obie strony się na to zgodzą. By użyć certyfikatu, należy ustalić 6-cyfrowy kod PIN.

Aktywacja certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego wymaga ustalenia kodów PIN.

Dodatkowo w dowodzie osobistym znajduje się przestrzeń na zamieszczenie certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego – zamieszczenie go w e-dowodzie, wraz z danymi do składania tego podpisu, oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania.

– Kiedy, gdzie i jak ustala się kody PIN?

– Pierwsze ustalenie kodów PIN odbywa się przy odbiorze dowodu w organie gminy, albo w późniejszym terminie, w dowolnym urzędzie gminy – osobiście przez posiadacza dowodu osobistego.

Nie ma obowiązku ustalania kodów PIN przy odbiorze. Osoby, które nie są zainteresowane korzystaniem z certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego, mogą zrezygnować z ich aktywacji i nie muszą ustalać żadnych kodów. Można też aktywować tylko jeden certyfikat i dla niego ustalić kod PIN, a zrezygnować z aktywowania drugiego. Później w dowolnym momencie można przyjść do urzędu i aktywować ten drugi certyfikat i do niego ustalić kod PIN.

Podczas odbioru dowodu osobistego posiadacz otrzyma kopertę z kodem PUK, za pomocą którego będzie mógł odblokować możliwość korzystania z funkcjonalności e-dowodu w przypadku utraty czy zablokowania kodów PIN1 lub PIN2.

– Czy e-dowód jest bezpieczny?

– Ministerstwo Cyfryzacji odpowiedzialne za wdrożenie e-dowodu zapewnia, że dowód osobisty z warstwą elektroniczną (tzw. e-dowód) jest bezpiecznym narzędziem do komunikacji obywatela z administracją, służbą zdrowia i podmiotami komercyjnymi.

-Czy obecnie mogę korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje e-dowód?

-W warstwie elektronicznej jest zamieszczony bezstykowy chip, co oznacza, że użycie warstwy elektronicznej dowodu, odbywa się przez włożenie lub przyłożenie dokumentu do czytnika i wpisania numeru dostępowego CAN. Numer ten jest zamieszczony w warstwie graficznej dowodu osobistego w postaci 6 cyfr na awersie. Oznacza to, że konieczne jest posiadanie czytnika, którego specyfikację określa Ministerstwo Cyfryzacji na stronie internetowej www.e-dowod.gov.pl

Zakupu czytnika każdy podmiot dokonuje sam, urząd nie sprzedaje ich.

– Gdzie szukać pomocy technicznej?

Wsparcie dla obywatela związane z e-dowodem można uzyskać poprzez infolinię dla Obywatela 222 500 115 oraz na stronie www.e-dowod.gov.pl.