Umowa TLT z Solarisem: Nowe trolejbusy i nowe linie

0
257

Dziś w siedzibie Tyskich Linii Trolejbusowych podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę 3 nowoczesnych, niskopodłogowych trolejbusów niskopodłogowych. Solaris ma teraz 10 miesięcy na wyprodukowanie i dostarczenie wartych niemal 7 mln zł nowych pojazdów. Inwestycja w części (75 proc.) sfinansowana będzie ze środków unijnych, a na tyskich drogach trolejbusy pojawią się na początku 2019 r.
Zakup trolejbusów jest związany z projektem, jaki TLT realizuje wspólnie z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej.
– Obejmuje on przebudowę zajezdni, budowę części trakcji elektrycznej, zakup ponad 50 autobusów na cng, pojazdów technicznych i jednego autobusu elektrycznego – powiedział Andrzej Dziuba, prezydent Tychów. – Wartość kontraktu to 163 mln zł. Zakup tych trzech trolejbusów to początek realizacji kontraktu i stanowi ważny element rozwoju TLT, obejmującego obsługiwanie tych części miasta, które nie posiadają trakcji.
Tak nowoczesnych pojazdów w TLT jeszcze nie ma, to swoiste połączenie elektrobusu z trolejbusem. Mają one jednak tę przewagę nad elektrobusem, że mogą poruszać się przez cały czas, gdyż ładowanie baterii następuje z trakcji, podczas poruszania się pojazdu.
– Trolejbusy przeznaczone są obsługi powstającego Parku Wodnego i kursować będą na zmodyfikowanej E i nowej G – powiedział Marcin Rogala, prezes TLT. – Część ul. Sikorskiego nie jest wyposażona w trakcję, jednak to nie przeszkadza, bowiem nowe trolejbusy mają nowoczesne baterie litowo-tytanowe, które umożliwiają przejechanie do 20 km z włączonymi wszystkimi systemami, w tym ogrzewaniem. Nowe trolejbusy zużywają zdecydowanie mniej energii, a ponadto w momencie hamowania odzyskuje energię, która dodatkowo zasila pojazd.
– Zastosowane w pojazdach baterie są przystosowane do przyjmowanie w krótkim czasie bardzo dużej energii – dodał Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach S.A. – Baterie te zapewniają kilkunastoletnią żywotność, porównywalną z żywotnością pojazdu.
Obecne tabor TLT liczy 21 pojazdów, w tym 15 z zasilaniem bateryjnym. Jednak jest to zasilanie awaryjne, które umożliwia przejechanie 2-3 km. Tak więc nowe pojazdy stwarzają zupełnie nowe możliwości. Warto dodać, iż umowa między TLT a Solarisem dotyczy również tzw. autoryzacji wewnętrznej, czyli napraw bieżących, obsługi, szkolenia kierowców, dostarczenie narzędzi. Udzielony został także długi okres gwarancji – 49 miesięcy.
Nowe trolejbusy są wygodne i bardzo dobrze wyposażone. Wszystkie są niskopodłogowe, mają klimatyzację, monitoring, dynamiczna informację, wyposażone są w system Śląskiej Karty Usług Publicznych. Cena pojazdu to 1,8 mln zł, jednak jego żywotność jest znacznie większa niż autobusu, nie mówiąc o walorach ekologicznych.
     *   *   *   *   *
Nowa Linia G będzie zatrzymywała się na przestankach: Tychy Sikorskiego wiadukt, Osiedle Z, Paprocany, Osiedle W, Osiedle U, Osiedle L, Osiedle R, Stoczniowców, Harcerska, Hotelowiec, Stadion, Pływalnia, Elfów, Gen. G. Roweckiego, Rondo Cassino, Śródmieście, Osiedle O, Osiedle T, Paprocany, Osiedle Z, Sikorskiego Wiadukt.
Po modyfikacji linia E obsłuży przystanki: Tychy Sikorskiego Wiadukt, Osiedle Z, Paprocany, Osiedle T, Osiedle O, Śródmieście, Rondo Cassino, Gen. G. Roweckiego, Elfów, Pływalnia, Stadion, Bielska, Begonii, Harcerska, Stoczniowców, Osiedle R, Osiedle L, Cztery pory Roku, Osiedle W, Paprocany, Osiedle Z, Sikorskiego Wiadukt.
Na zdjęciu: Umowę w obecności prezydenta Andrzeja Dziuby podpisali Marcin Rogala, prezes TLT oraz Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solaris Bus&Coach S.A.
Leszek Sobieraj