ITS: Zakończyły się konsultacje

0
77

Po modernizacji DK 1, wdrożenie Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem będzie kolejną dużą inwestycją drogową. Ma on poprawić bezpieczeństwo ruchu, usprawnić komunikację zbiorową w mieście i skrócić czasu podróży. O ITS rozmawiano podczas środowego (10.02) spotkania Komitetu Budowlanego Okręgowej Izby Przemysłowo-Handlowej.
W minionym tygodniu zakończyły się także konsultacje społeczne dotyczące ITS> Odbyły się m.in. dwa spotkania z koordynatorem projektu, Arkadiuszem Pastuszką z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.
– Podczas konsultacji mieszkańcy pytali dosłownie o wszystko – po co wprowadzamy ITS, jakie przyniesie efekty, jak to będzie wyglądało w praktyce, itd. – powiedział Arkadiusz Pastuszka. – Jednak były też pytania dotyczące konkretnych rozwiązań na skrzyżowaniach, czy rondach. Jak się okazało, mieszkańcy mają wiele ciekawych spostrzeżeń i uwag, niektóre złożyli na piśmie. Będą teraz oceniane przez specjalny zespół, który przedstawi je prezydentowi. Następnie opracowane zostanie sprawozdanie z wyników konsultacji, które ukaże się na stronie internetowej MZUiM i w Biuletynie Informacji Publicznej UM.
Priorytet dla autobusów i trolejbusów
Możliwość ITS wydają się nieograniczone. Jeśli chodzi o komunikację zbiorową, wprowadzi priorytet dla autobusów i trolejbusów, zapewniając im zielone światło na wybranych skrzyżowaniach, kiedy np. okaże się, że mogą przyjechać z opóźnieniem. ITS włączy zielone światło, gdy na ulicach nie będzie ruchu, a kierowcom i pasażerom dostarczy informacje o utrudnieniach w ruchu, nagłych zdarzeniach, objazdach, o wolnych miejscach na najbliższych parkingach, itd. W systemie pojawią się stacje monitorujące pogodę (np. informacja o zmieniających warunkach drogowych w czasie zimy), mierzące poziom zanieczyszczeń i hałasu. ITS będzie dyscyplinował kierowców – wykryje np. jazdę na czerwonym świetle, czy przekroczenie prędkości. Elementami systemu mogą być również odcinkowy pomiar prędkości, wideo monitoring na skrzyżowaniach oraz automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych.
Pojazdy na wagę
Ważną częścią ITS stanie się możliwość ważenie pojazdów bez konieczności zatrzymania czy nawet zwalniania ruchu. Chodzi o ochronę nawierzchni dróg, które degradowane są na skutek przejazdów tzw. pojazdów ponadnormatywnych.
– Przykładem może być np. do DK 1. Gminy na prawach powiatu mają obowiązek utrzymywania dróg krajowych, a to oznacza, że za remonty na „tyskim” odcinku DK 1 odpowiadają Tychy. Ktoś, jadąc tranzytem dewastuje drogę, ale to my ją musimy naprawić, ponosząc milionowe koszty. ITS wyłapie ponadnormatywne pojazdy, co zapewni dłuższą żywotność nawierzchni i tym samym konkretne oszczędności – wyjaśnił Arkadiusz Pastuszka.
Ponadto dzięki systemowi będzie można monitorować i sterować oświetleniem ulicznym, doświetlić przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, czy skrzyżowania.
Skrzyżowania, łączniki
Jednym z ważniejszych elementów projektu ITS jest sterowanie i monitorowanie ruchem drogowym. Przebudowanych lub rozbudowanych zostanie 40 skrzyżowań w mieście. System dokona optymalizacji długości faz sygnalizacji świetlnej, co pozwoli na zmniejszenie strat czasu, umożliwi ograniczenie ilości zatrzymań, poprawić płynność ruchu.
Wdrażanie ITS zostanie powiązane z budową łączników: ul. Grota Roweckiego z ul. Oświęcimska oraz ul. Asnyka z ul. Mikołowską.
Co dalej?
Koszt inwestycji to 84 mln zł. W marcu złożony zostanie wniosek o dofinansowanie (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Ogłoszenie przetargu wstępnie zaplanowano na jesień. W przypadki ITS, to dość skomplikowana procedura, bo nie ma jednej firmy, która montuje system, są to integratorzy wielu wyspecjalizowanych firm, z których każda zajmuje się jednym z jego elementów. Ponadto jest to przetarg międzynarodowy, więc procedura może potrwać do roku. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2017 – 2020. Dodajmy, iż Centrum Sterowania Ruchem będzie miało swoją siedzibę na Stadionie Miejskim.
Wszystkie informacje o ITS są na www.mzuim.tychy.pl, łącznie z mapami poglądowymi.
Foto: M. Janusiński