Twoje Tychy: Na dworcu MZK

0
466

Nowy dworzec autobusowo – trolejbusowy przy dworcu PKP Tychy jest już prawie gotowy, a jego otwarcie zaplanowano na 11 sierpnia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji sześć stanowisk przystankowych, wyposażonych w elektroniczne tablice i system „kiedyprzyjedzie.pl”.
Jeszcze do niedawna ten rejon miasta straszył mieszkańców i gości, a dworzec kolejowy był po prostu slumsem. Wszystko się zmieniło z chwilą, kiedy gospodarzem dworca stało się miasto. Po modernizacji budynku, w ubiegłym roku rozpoczęto budowę centrum przesiadkowego i nowego układu komunikacyjnego, które Tychy realizują wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Projekt, w ramach którego zmodernizowano część trakcji i powstały przystanki autobusowo- trolejbusowe, otrzymał dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Od kilku lat sukcesywnie inwestujemy w transport publiczny, budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego to kolejny krok w kierunku realizacji tych założeń – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów. – Chciałbym, by mieszkańcy Tychów chętnie i często korzystali z komunikacji miejskiej, do tego nie wystarczą tylko ładne autobusy czy trolejbusy. Niezbędne są także inwestycje w infrastrukturę, dlatego kilka lat temu wyremontowaliśmy tyski dworzec, wybudowaliśmy trzy nowoczesne stacje przesiadkowe, a już niebawem zakończy się budowa dwóch wielopoziomowych parkingów typu Park & Ride. Dwa ostatnie zadania także udało nam się zrealizować przy udziale środków zewnętrznych.
Cały teren między rondem a budynkiem dworca został wyremontowany, powstały już drogi dojazdowe do budującego się parkingu wielopoziomowego oraz sześć stanowisk, z których odjeżdżać będą autobusy i trolejbusy. – Docelowo, kierowcy autobusów, które kończą bieg będą wysadzali pasażerów przy peronach, a następnie odjeżdżali na pasy postojowe – wyjaśnia Andrzej Ochman, dyrektor Miejskiego Zarządu Komunikacji. – W związku jednak z trwającymi jeszcze pracami przy budowie parkingu wielopoziomowego, linie, które kończą bieg, będą chwilowo wysadzały pasażerów w zatoce przy ul. Andersa. Inaczej będzie w przypadku trolejbusów, które będą kończyły swój bieg przy stanowiskach 1 i 2.
Dwa pierwsze stanowiska przeznaczone będą dla trolejbusów, trzy kolejne dla autobusów MZK, szóste – dla autobusów linii dalekobieżnych. Wszystkie wyposażono w wiaty, ławki oraz w tablice cyfrowe, informujące o odjazdach. Osobna tablica cyfrowa zamontowana została w budynku dworca kolejowego i będzie informowała o odjazdach zarówno pociągów, jak i autobusów i trolejbusów. Poprawi się komfort podróżowania. – Tablice będą działały w systemie „kiedyprzyjedzie.pl”, a więc będzie to informacja dynamiczna, uwzględniająca realny czas przyjazdu, uwzględniając ewentualne postoje czy objazdy na trasie. Trwają obecnie rozmowy z przewoźnikami linii dalekobieżnych, w tym zagranicznych, by przeniosły się z innych części miasta właśnie tutaj, na specjalnie wyznaczone dla nich stanowisko. W pobliżu stanie infokiosk, który z czasem będzie także zawierał ofertę firm dalekobieżnych, turystycznych – dodał dyrektor MZK.
Jeśli chodzi o dostępność do biletów MZK, będzie je można zakupić w saloniku prasowym na dworcu kolejowym oraz w sklepie w sąsiedztwie dworca. Podróżni mogą kupić bilet u kierowcy autobusów i trolejbusów oraz przez aplikację moBilet, zainstalowaną wcześniej na telefonie komórkowym. Z kolei bilety pomarańczowe autobusowo-trolejbusowo- kolejowe można zakupić w kasie biletowej Kolei Śląskich oraz w automacie biletowym w budynku dworca.
Fot. SW