Zmiany w zbiórkach publicznych

0
31

W lipcu weszła w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych. Dokument został opracowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi.
Ustawa zwiększa dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną formę zgłaszania zbiórek.
Co się zmieniło?
– Od 18 lipca br. nie ma urzędowych zgód na zbiórki publiczne.
– Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) można dokonywać pocztą lub elektronicznie – ta druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany”, czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu ePUAP.gov.pl.
– Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy – można prowadzić bez dodatkowych formalności.
– W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów teraz wystarczy proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu www.zbiorki.gov.pl.
– Zniesiona została opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
– Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal obowiązują (te zbiórki są rozliczane na dotychczasowych zasadach).
Treść ustawy można znaleźć w Dzienniku Ustaw (http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2014/498).