DK 1 przed zimą

0
75

Mimo przyspieszenia prac i nadrobienia zaległości, opóźnienia przy modernizacji tyskiego odcinka drogi krajowej nr 1 nadal są niemałe i wyznaczony na 8 listopada termin drugiego kamienia milowego nie zostanie dotrzymany.
Wykonawca poinformował, że przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, do końca roku powinien zostać osiągnięty zakres rzeczowy ustalony na poziomie 25 proc. Nie ma natomiast pewności, czy do końca roku uda się zrealizować zakres finansowy (tj. 40 proc. wartości kontraktu – 48,7 mln zł netto), a takie było założenie realizacji II kamienia milowego. Z danych firmy Polimex Mostostal S.A. – wykonawcy inwestycji – wynika, iż obecnie wykonany zakres robót kształtuje się na poziomie 24 mln złotych (w październiku były to 3,3 mln złotych).
Jak się dowiedzieliśmy w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów, który pilotuje inwestycję, jeszcze w listopadzie nową nawierzchnie otrzyma odcinek od granicy lasu do węzła z S-1. Na drugim odcinku – od węzła Piłsudskiego do mostu nad rzeką Gostynką – asfalt będzie wykładany na początku grudniu.
Pozwoli to na przełożenie ruchu, tak by w sezonie zimowym wykonawca mógł przystąpić do rozbiórki czynnej obecnie jezdni – powiedział Arkadiusz Bąk z MZUiM.
Dotychczas asfalt wylano na krótkim odcinku próbnym, pomiędzy ul. Przemysłową, a węzłem Piłsudskiego oraz na wyjeździe z al. Piłsudskiego na DK 1 w kierunku Bielska-Białej. Ponieważ zastosowana tam masa spełnia założone parametry, warstwy bitumiczne mogą zostać ułożone także w innych miejscach. Na ostatniej radzie budowy (6 listopada), przedstawiciel Polimeksu Mostostal S.A. poinformował, iż do końca roku zostanie wylane 13,5 tysiąca ton masy bitumicznej na ponad 2,7-kilometrowym odcinku.
Obecnie trwają także prace przy budowie wiaduktu przy al. Niepodległości.
W rejonie, gdzie ma powstać nowy wiadukt nad al. Niepodległości wykonano pierwszy etap nasypu – dodał Arkadiusz Bąk. – Teraz po obu stronach trwa budowa ściany oporowej. Najprawdopodobniej do końca roku zostaną postawione trzy podpory przyszłego wiaduktu dla jednej nitki obiektu.
Prace toczą się także na innych odcinkach – jeszcze w tym roku ma zakończyć się także przebudowa jednej nitki wiaduktu nad torami PKP oraz budowa wschodniej części przejścia podziemnego w rejonie ul. Edukacji. W planach jest jeszcze utworzenie drogi tymczasowej (tzw. bajpasa) w rejonie ul. Przemysłowej. Wówczas roboty przy budowie kolejnego, trzeciego przejścia podziemnego będą mogły być prowadzone jednocześnie po obu stronach drogi. Na grudzień zaplanowano przebudowę konstrukcji drogi pomiędzy węzłem Wartogłowiec, a skrzyżowaniem z al. Niepodległości.
Foto: Eliza Madej