Trzy łączniki

0
240
Budowa łączników istniejących dróg w znaczący sposób poprawia komunikację w mieście, o czym nie raz już mogliśmy się przekonać. Obecnie trwa budowa jednego z najważniejszych – połączenia ul. Serdecznej z ul. Oświęcimską, a Miejski Zarząd Ulic i Mostów przygotowuje się do kolejnych inwestycji.
Rok temu wykonano pierwszy etap przebudowy ul. Serdecznej wraz z rondem Serdeczna – Towarowa – Przemysłowa, teraz trwa kolejny – połączenie ul. Serdecznej i Oświęcimskiej. Wykonawcą inwestycji jest Eurovia Polska.
Łącznik i ekrany
– Wartość umowy to ponad 13 mln złotych – mówi Agnieszka Kijas z MZUiM. – Prace mają planowo zakończyć się na przełomie listopada i grudnia tego roku. Budowa ok. 830-metrowego łącznika przyczyni się do odciążenia strefy, a tym samym uzyskania alternatywnego połączenia ze strefą, z pominięciem węzła Beskidzka – Oświęcimska. Powstaną taż dwie drogi dojazdowe o długości 700 m i 600. Po wschodniej stronie drogi wybudowany zostanie chodnik o szerokości 1,5 m oraz ścieżka rowerowa o szerokość 3 m.
W dwóch miejscach, tj. na wjeździe z ul. Oświęcimskiej oraz na wjeździe z ul. Serdecznej, usytuowane zostaną ekrany akustyczne. Ich panele pochłaniające wykonane będą z elementów typu „zielona ściana” i zostaną częściowo pokryte roślinnością.
Rury bez „szwów”
– Zakończyły się już prace związane z przebudową sieci ciepłowniczej – dodaj Agnieszka Kijas. – Nadziemna część ciepłociągu została poprowadzona pod drogą, a do budowy odcinka użyto tzw. rur bezszwowych, co ma zminimalizować straty ciepła oraz powstawanie usterek. Ponadto wykonano już nasypy wszystkich trzech dróg oraz wyłożono dolną warstwę podbudowy i teraz będą układane kolejne warstwy nawierzchni. Odcinek ul. Serdecznej – w rejonie firm Maflow i Lear – zostanie oddany jako pierwszy, by usprawnić komunikację w rejonie zakładów produkcyjnych. Ma to się odbyć jeszcze we wrześniu.
Nowy nasyp
Wjazd na łącznik od strony ul. Serdecznej wymaga budowy nowego przejazdu kolejowego. W połowie sierpnia przeprowadzono demontaż torowiska i przystąpiono do budowy nasypu nad ul. Przejazdową. Te prace wymagały zapewnienia dojazdu do schroniska oraz działek i pól. Obecnie jadąc od strony ul. Przejazdowej, kierowcy wjeżdżają na łącznik i poprzez dwie drogi dojazdowe, na których wyłożono tłuczeń, mogą dotrzeć w rejon schroniska.
Zakończyła się też budowa innego obiektu – mostu nad Potokiem Tyskim. Przeszedł on test obciążenia, co pozwala na betonowanie fundamentów, a następnie na montaż konstrukcji. Do wykonania pozostały prace nawierzchniowe.
Czekanie na decyzję
Z kolei łącznik ul. Grota–Roweckiego z ul. Oświęcimską czeka na wydanie pozwolenia na budowę, co da MZUiM możliwość wystąpienia o środki na realizacje tej inwestycji. Przygotowanie budżetu na rok 2013 rozpocznie się jesienią i wówczas radni zadecydują, czy inwestycja będzie realizowana w przyszłym roku.
Także na etapie uzyskiwanie decyzji jest budowa połączenia ul. Asnyka z ul. Mikołowską, jednak realizacja tej inwestycji nie nastąpi przed rokiem 2014 roku, gdyż wcześniej planuje się budowę dwóch parkingów wielopoziomowych. Wiąże się to ze zmianą układu komunikacyjnego w rejonie dworca PKP, a to dopiero umożliwi budowę łącznika ul. Asnyka z ul. Mikołowską.
Przetarg na budowę parkingów wielopoziomowych ogłoszono 25 lipca, na 17 września zaplanowano otwarcie ofert.
Foto: Eliza Madej