27 mln na nowe przewozy

0
494

Na 27 mln zł opiewają nowe umowy przewozowe, podpisane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Jak wyliczono, to 25 mln tzw. wozokilometrów. Przetarg ten wygrała firma Usługi Transportowe Pawelec Krzysztof oraz konsorcjum LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar S.J i PKS Południe sp. z o.o.

Jak się dowiedzieliśmy w ZTM, chodzi o umowy nie tylko na linie metropolitalne, których obecnie jest już 28, ale także na linie regularne. Umowy sporządza się nie na poszczególne linie, ale na wspomniane wozokilometry. To pozwala organizatorowi komunikacji miejskiej być bardziej elastycznym i dostosowywać liczbę kursów do zmieniających się potrzeb klientów.

Realizacja kontraktów rozpocznie się 1 czerwca tego roku. Zapewnione zostaną połączenia na ok. 20 liniach w 16 miejscowościach – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu.

Nowe umowy związane są także z podwyższeniem standardów przewozowych, bowiem do realizacji umów przewoźnikom potrzebne będzie w sumie ok. 40 nowoczesnych pojazdów. Warto dodać, iż od połowy przyszłego roku pojazdy te nie będą mogły być starsze niż 8 lat. I ten wymóg dotyczy również tyskiego przewoźnika, czyli Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, które ostatnio zakupiło na obsługiwane przez siebie trasy 10 nowych solarisów IV generacji.

– Następuje systematyczna wymiana pojazdów na bardziej nowoczesne, komfortowe i bezpieczniejsze – powiedział Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. – Od początku ubiegłego roku podpisujemy umowy przewozowe, które obligują przewoźników do stałego podnoszenia standardów – pojazdy są wyposażone w klimatyzację. W 2020 r. ponad połowa (53 proc.) autobusów, tramwajów i trolejbusów nie miała takiego systemu, a w 2023 klimatyzację mają już dwa z trzech pojazdów (64 proc.), ładowarki USB (wzrost z 30 do 52 proc.), internet (z 39 do 60 proc.), ogrzewanie, monitoring (z 52 do 70 proc.), system informacji głosowej i wizualnej i różne rozwiązania sprzyjające bezpieczeństwu.

W umowach z przewoźnikami są także zapisy dotyczące przejazdu osób niepełnosprawnych, m.in. o funkcję przyklęku, która pozwala na obniżenie pojazdu w kierunku krawędzi przystanku, podnośnik lub rampę najazdową oraz wydzielone powierzchnie w autobusach, w tym wyróżniające się kolorem specjalne siedzenia dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się.

LS