Nowe czy bieżnikowane – jakie opony zimowe wybrać?

0
321
Opony nowe i bieżnikowane

Opony zimowe na polskich drogach nie są wymagane. Inaczej jest w wielu europejskich krajach, gdzie w pewnych okresach roku czy zimowych warunkach pogodowych są one wymagane. Można kupić nowy komplet opon albo zdecydować się na bieżnikowanie starych. Jakie opony zimowe warto wybrać?

Nowe opony zimowe – wybierz model o dobrej przyczepności

Poszczególne opony zimowe różnią się od siebie budową bieżnika, czy składem użytej mieszanki gumowej oraz rzecz jasna rozmiarem. Guma wykorzystywana do wykonania opon zimowych jest miększa niż w przypadku opon letnich, co gwarantuje lepszą przyczepność. Opony zimowe różnią się od siebie indeksem nośności. Opony klasy premium często mają dodatkowo wzmocnioną strukturę. Odpowiednio rozmieszczone belki i rowki mogą skracać drogę hamowania w trudnych, zimowych warunkach. Duża liczba lameli i rowków ułatwia odprowadzanie wody. Niskie opory toczenia wpływają na mniejsze spalanie, a tym samym mniejszą emisję szkodliwych gazów do atmosfery. Dobrym wyborem mogą być między innymi opony Continental WinterContact TS 870, Dunlop Winter Response 2, Michelin Alpin A4, czy Goodyear UltraGrip 9+. Odpowiednio dobrane opony mogą wpłynąć na mniejsze zużycie paliwa, ale i bezpieczniejszą jazdę w trudnych warunkach. Zimowe opony należy wybierać, gdy temperatura średnia spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jednocześnie opon zimowych nie powinno się stosować w temperaturze 15 stopni i wyższej, gdyż zachowują się w takich warunkach inaczej, co sprawia, że wydłuża się droga hamowania. Opony letnie wykonywane są z twardszej mieszanki gumowej.

Bieżnikowanie opon zimowych – czy to się opłaca?

Po zakupie dobrej jakości opon można zdecydować się na ich bieżnikowanie. Jest to nic innego jak nałożenie nowego bieżnika w miejsce starego albo pogłębienie bieżnika starego. Warunkiem tego, by opony mogły być bieżnikowane jest posiadanie przez nie bieżnika o głębokości przynajmniej 2-3 mm. Bieżnik musi mieć taką samą głębokość jak karkasy stanowiące bazę do bieżnikowania. Bieżnikowanie może być sposobem na ekonomiczne użytkowanie opon. Nowy bieżnik może być nakładany metodą na gorąco lub na zimno. Na pewno można dzięki temu liczyć na zmniejszone koszty eksploatacji i opony bieżnikowane w związku z tym są najczęściej wybierane do samochodów ciężarowych. Nie mają jednak samych zalet. Trzeba wiedzieć, że bieżnikowanie zwiększa ryzyko usterki w karkasie opony. Właściwości opon takie jak przyczepność, głośność czy precyzja kierowania mogą być gorsze niż w przypadku nowego ogumienia. Na pewno aspekt ekologiczny jest tu zaletą, jednak mimo wszystko do samochodów osobowych częściej z powodu powyższych wad wybierane są opony nowe.