Rusza najnowocześniejszy w Polsce system sterowania ruchem – ITS Tychy

6
4481
Andrzej Dziuba również odpowiadał na pytania dziennikarzy. Fot. UM Tychy

Z końcem czerwca 2022 r. zakończyły się prace nad najbardziej zaawansowanym i rozbudowanym systemem sterowania ruchem w Polsce. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Centrum Sterowania Ruchem przy ul. Edukacji 7 podsumowano realizację projektu.

Z Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS), które pozwalają usprawnić i zarządzać komunikacją, korzysta już większość zachodnioeuropejskich metropolii. Duże doświadczenie we wdrażaniu systemów ITS mają m.in. Amsterdam, Paryż czy Londyn. Technologie coraz częściej zarządzają i usprawniają komunikację również w dużych polskich miastach, takich jak Warszawa, Poznań, Białystok, Rzeszów, czy Kraków. Teraz dołączają do nich także Tychy.

– System ITS powstał, by usprawnić ruch samochodowy w mieście i polepszyć jakość życia naszych mieszkańców. W Tychach mamy zarejestrowanych ponad 100 tysięcy samochodów – to ogromna liczba biorąc pod uwagę, że nasze miasto zamieszkuje 120 tysięcy mieszkańców. System ITS daje nam całą gamę narzędzi i możliwości do przeprowadzania różnego rodzaju analiz, pomiarów oraz symulacji ruchu. Wszystko po to, by na tyskich drogach było bezpieczniej, a ruch odbywał się płynniej – mówił Andrzej Dziuba Prezydent Miasta Tychy.

Sercem całego systemu jest nowoczesne i jedno z największych w Polsce (blisko 400 m2) Centrum Sterowania Ruchem, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Gromadzone są tam bieżące informacje o ruchu drogowym – to także główny ośrodek monitorowania ruchu przez blisko 600 kamer monitoringu, wraz z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. W przypadku wypadku system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwi wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na 72. tablicach w wybranych punktach miasta. Kierowcy dowiedzą się z nich między innymi jak omijać utrudnienia drogowe związane z robotami drogowymi, imprezami masowymi czy też powstałe zatory drogowe.

Na tym nie koniec. W ramach systemu zbudowano lub zmodernizowano ponad 40 skrzyżowań w mieście, m.in. w ciągu ulic Mikołowskiej, Katowickiej, Bielskiej, Niepodległości, Sikorskiego i Oświęcimskiej wraz z instalacją pełnego systemu sterowania i monitorowania ruchu.

Istotnym elementem systemu jest priorytet na skrzyżowaniach dla ponad 170 autobusów i trolejbusów, a także 15 pojazdów uprzywilejowanych. Ponadto, na tyskich ulicach zainstalowano blisko 20 stacji monitorujących pogodę oraz pomiar zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także 20 tablic informujących o dostępności miejsc parkingowych wraz z 6 stanowiskami do ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki wykorzystaniu danych z 6 odcinków pomiaru prędkości i 5 stacji dynamicznego ważenia ciężarówek w ruchu poprawi się bezpieczeństwo poruszania się po tyskich drogach.

Wszystkie funkcjonalności nowego systemu ITS wraz z informacjami o warunkach ruchu i planerem podróży zostały zawarte w dedykowanym portalu informacyjnym dla mieszkańców.

– System zagwarantuje tzw. niezawodność czasu przejazdu, czyli pozwoli na dotarcie do celu w określonym czasie. Docelowo, gdy system ITS zostanie skalibrowany i uzyska swoją pełną funkcjonalność, z pewnością wszyscy zauważymy i odczujemy poprawę ruchu na drogach – zapewnia Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Przedsięwzięcie było realizowane w latach 2019-2022 przez firmę Yunex. Jego całkowity koszt wraz z przebudową skrzyżowań wyniósł około 121 mln zł z czego blisko 85% procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.

System ITS w Tychach został stworzony w oparciu o najnowocześniejsze istniejące rozwiązania, a także technologie przyszłości, w tym m.in. współpracę infrastruktury drogowej z pojazdami autonomicznymi.

– Tychy to pierwsze w Polsce miasto otrzymujące kluczowe rozwiązanie aby w przyszłości obsługiwane mogły być również pojazdy autonomiczne. Możliwości te wynikają z  funkcjonalności specjalnych nadajników w technologii V2X przekazujących w czasie rzeczywistym informacje o warunkach panujących na drogach bezpośrednio do pojazdów. Wdrażanie tych systemów, Yunex Traffic realizuje w kilkunastu lokalizacjach w USA, a także w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, czy Singapurze. Dzięki projektowi ITS Tychy rozwiązania pojawiają się również w Polsce – dodaje Dariusz Obcowski, Prezes Zarządu Yunex Sp. z o.o.

Poza Tychami firma Yunex Sp. z o.o. realizuje projekty z obszaru ITS w największych polskich miastach – Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Białymstoku, Rzeszowie, na drogach ekspresowych i tunelach w całej Polsce oraz zarządza powstałą infrastrukturą techniczną.

Źródło: Urząd Miasta Tychy.

6 KOMENTARZE

  1. A jak na system zapatruje się słynny Tyski urbanista – który twierdzi, że po mieście wszyscy będą chodzić pieszo i jeździć na rowerach? A tu takie coś za jego plecami- System Zarządzania Ruchem głównie samochodowym… No nie do pomyślenia takie systemy, a przecież teraz miasto będzie 15 minutowe i wszyscy będą chodzić pieszo i na rowerach… chyba w kolejnej wizji po wizji centrum miasta… kolejnej oderwanej od rzeczywistości i nierealnej do wykonania.

  2. Jak na razie system albo jeszcze nie działa albo działa kiepsko. Dodana masa świateł na skrzyżowaniach, brak synchronizacji owych, kiepsko to wygląda. Zamiast przebudowywać skrzyżowania z reorganizacją (czyt. likwidacja pasów ruchu) lepiej było postawić na ronda (dobrze znane w Tychach i jako tako najbardziej przepustowe skrzyżowania jakie wynaleziono za wyjątkiem bezkolizyjnych). Ogólnie od jakiegoś czasu widać, że ktoś podejmuje raczej bezsensowne decyzję w sprawie zarządzania drogami w Tychach – likwidacja pasów ruchu na rzecz utworzenia miejsc parkingowych? Światła wszędzie? Nie tak dawno po Tychach jeździło się zdecydowanie płynniej.

  3. Dlaczego piszeszecie, że system ITS już ” Rusza” ? Wprowadzacie w błąd czytelników waszego marnego portalu. Jak dotąd nie ruszył i prędko nie ruszy ponieważ wcale prace przy jego budowie się jeszcze nie skończyły, no chyba, że na papierze a wiadomo nie od dziś, że papier wszystko przyjmie. Skończyła się co najwyżej przebudowa skrzyżowań ale jeśli chodzi o ITS to prace nadal trwają, zauważcie jak przy słupach z kamerami czy to ekranami led pracują pracownicy Paliana czy Synchrogroup i naprędce podłączają to czego nie zdążyli przed 30.06. Więc jak można pisać i wmawiać ludziom, że coś rusza jak nie jest ukończone. Osobną kwestią są notoryczne awarie świateł na skrzyżowaniach, niedostosowane do natężenia ruchu czasy przejazdu na zielonym świetle albo przejadą dwa samochody a 10 za nimi stoi dalej albo sygnał zielony przez minutę gdzie od 40 sekund nic nie jedzie . Jak ten system ma usprawnić jazdę po mieście jak jeszcze przed jego pełnym uruchomieniem w trakcie testów zdążył miasto zakorkować. I na koniec ciekawostka z ul. Sikorskiego po przejechaniu odcinkowego pomiaru prędkości na tablicy znak z ograniczeniem prędkości do 50 km/h a po chwili znak aparatu i prędkość 42 km/h z napisem ” ZWOLNIJ”
    I TO MA BYĆ TEN WIELBIONY ITS.

    • Masz rację. Mi nie wolno się wypowiadać ale jak już ktoś to napisał to mogę napisać – mówisz prawdę a właściwie to opisujesz czubek góry „lodowej” 🙂

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.