Wernisaż 29. edycji Konkursowego Pleneru Malarskiego dla Malarzy Nieprofesjonalnych

0
610

W SDK Tęcza Tyskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „OSKARD” odbył się wernisaż wystawy poplenerowej 29. edycji Konkursowego Pleneru Malarskiego dla Malarzy Nieprofesjonalnych „Babie Lato 2021”. Plener malarski organizowany jest co roku przez Klub Wilkowyje Miejskiego Centrum Kultury.

Wernisaż rozpoczęła dyrektor Miejskiego Centrum Kultury Małgorzata Król związana z plenerem od lat. – Inspiracją dla naszych twórców były parkowe krajobrazy z Zamkiem Pszczyńskim w tle, starodawne chaty w skansenie i przede wszystkim tytułowe babie lato. Kiedyś osobiście zajmowałam się organizacją pleneru, przez co bardzo mnie cieszy widok tylu znajomych twarzy. Państwo dają nam szanse spojrzeć na to, co wam naprawdę gra w duszy. Patrząc po waszych pracach, dostrzegam wiele radości z obcowania z naturą i wiele ciepłych emocji, które tak bardzo potrzebne są nam wszystkim. Śmiem twierdzić, że z każdym rokiem państwa prace co coraz lepsze, coraz piękniejsze i coraz mocniejsze poczucie zachwytu we mnie wywołują. Za co wszystkim wam dziękuję i każdemu z osobna gratuluję – otworzyła wystawę dyrektor MCK.

Podczas wernisażu zaprezentowano 38 prac stworzonych przez dziewiętnastu wyjątkowych pasjonatów sztuki i malarzy w zaciszu skansenu Zagroda Wsi Pszczyńskiej. Spośród osiemnastu uczestników (jedna osoba wzięła udział w plenerze pozakonkursowo) jury rozdzieliło pulę nagród wynoszącą 1050 zł. Trzy równorzędne nagrody otrzymali: Krystyna Grabowska, Aneta Mlaś i Urszula Stodulsa, ponadto równorzędnie wyróżniono (100 zł): Justynę Biskup-Naumienko, Dagmarę Tupiec praz Przemysława Wróbla.

 

– To bardzo ciekawe doświadczenie oceniać uczestników, z którymi znam się od lat – mówiła w rozmowie z nami Agnieszka Seidel-Kożuch wieloletnia jurorka w konkursie. – Większość uczestników znam osobiście, bo w obrębie konkursu wytworzyła się społeczność, która utrzymuje ze sobą regularny kontakt. Na przestrzeni tego czasu dostrzegam wielkie postępy i rozwój artystyczny, ale też ewolucje techniki a nawet całkowitą zmianę warsztatu. Niech za przykład posłużą prace wyróżnionej Urszuli Stodulskiej, której paleta zawsze wyglądała tak jak ona – pełna tysiąca jaskrawych kolorów. Oczywiście nie ma w tym nic złego, jednak absolutnym zaskoczeniem były dla mnie jej dwa stonowane i spokojne pod względem kolorystyki obrazy. To świadczy o tym, jak rozległe artystyczne kręgi zataczają uczestnicy pleneru. Towarzyszę im już od 2007 roku i udało nam się zbudować prawdziwe relacje. Często dostaję od nich wiadomości z zapytaniem o techniki czy tak uwielbiany przeze mnie kolaż. Raz do roku wszyscy razem spotykają się na konkursowym plenerze, a ja zawszę im towarzyszę – czasami tylko duchem, ale często również i ciałem – dodała jurorka.

Z okazji wernisażu MCK wydrukował katalog, w którym zamieścił reprodukcje obrazów wszystkich uczestników. Tych wymieniamy w kolejności z katalogu: Dagmara Tupiec, Danuta Nowacka, Krystyna Nowak, Justyna Biskup-Naumienko, Jan Nowak, Renata Bartecka-Grochula, Przemysław Wróbel, Janina Matysiewicz, Wanda Wolna, Aneta Mlaś, Alicja Mecner, Jolanta Podmokły, Jolanta Tyrol, Krystyna Grabowska, Alicja Zdunek, Zbigniew Czarnecki, Urszula Stodulska, Anna Kubczak i Katarzyna Hałdaś.