BDO — czyli baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami — jest projektem, mającym na celu przeciwdziałać nieprawidłowościom, związanym z całym, sektorem gospodarowania odpadami. Projekt powstał z inicjatywy Ministerstwa Środowiska.
Wymogowi wpisu do rejestru podlegają m.in. podmioty, wytwarzające odpady inne niż komunalne, wprowadzający na teren Polski produkty w opakowaniach oraz opakowania, podmioty wprowadzające na rynek produkty (baterie, oleje, smary, opony, akumulatory lub sprzęt elektryczny i elektroniczny) a także przedsiębiorstwa gospodarujące opakowaniami.
Od 2019 roku zarejestrowani w BDO przedsiębiorcy maja obowiązek składania corocznych sprawozdań za pośrednictwem teleinformatycznego systemu dostępnego pod adresem: https://bdo.mos.gov.pl.
Rejestracja w BDO — Kogo dotyczy?
Wpis do BDO powinno uzyskać większość przedsiębiorców wspomnianych powyżej. Dokładna lista podmiotów, które podlegają owym restrykcjom, znajduje się w art. 50 ustawy o odpadach. W sprawdzeniu, czy nasze przedsiębiorstwo należy do owej grupy, pomagają również ankiety BDO dostępne on-line.
Zgodnie z artykułem 63 u.o. na przedsiębiorców nałożony jest również obowiązek umieszczenia numeru rejestrowanego (uzyskanego po wpisie do bazy BDO) na dokumentach takich jak:
- faktury
- paragony fiskalne
- umowy kupna-sprzedaży
Kary za brak wpisu do BDO
Podmioty, które nie wywiązują się z nałożonych przez ustawodawcę obowiązków, muszą liczyć się z karami. Artykuł 193. ustawy o odpadach nakłada m.in. kary administracyjne, wynoszące od tysiąca do nawet kilkuset tysięcy złotych. W skrajnych przypadkach mowa o karze 1 000 000 złotych, areszcie lub grzywnie (art. 179 u.o.)
Nakładane kary administracyjne lub katy grzywny, mogą zostać nałożone m.in. w następujących sytuacjach:
- gdy przedsiębiorca prowadzi działalność bez wymaganego wpisu do rejestru,
- dane we wniosku są niezgodne ze stanem faktycznym,
- sprawozdanie BDO zawiera niepełne lub błędne dane,
- zmiany nanoszone we wpisie rejestracyjnym są niezgodne ze stanem faktycznym,
- gospodarowanie odpadami odbywa się w sposób niezgodny z danymi, umieszczonymi we wniosku,
- brak prowadzenia wymaganej ewidencji BDO,
- nieprzechowywanie niezbędnych dokumentów, na podstawie których sporządzana jest ewidencja (obowiązek przechowywania dokumentów wynosi 5 lat),
- brak opłat rocznych,
- brak numeru rejestrowanego na dokumentach, związanych z prowadzoną działalnością.
Jak tego uniknąć?
Aby uniknąć kar administracyjnych lub kar grzywny konieczne jest m.in. zadbanie o prawidłowy wpis w BDO, składanie corocznych sprawozdań, dopilnowanie obowiązujących terminów, aktualizowanie wpisu w razie potrzeby, przestrzeganie obowiązujących przepisów z zakresu gospodarowania odpadami, wprowadzonymi produktami oraz opakowaniami, prowadzenie stosownej ewidencji.
Sprostanie tym wymogom może być trudne oraz czasochłonne dla osób niezaznajomionych z obowiązującymi przepisami. W takich przypadkach warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy pomogą odnaleźć się w zawiłych przepisach oraz odciążą z dodatkowych obowiązków. Taką pomoc można uzyskać w firmie BIONES.PL, która oferuję kompleksową pomoc dla firm w zakresie obsługi systemu BDO.