Propozycja sukcesu II RP górą

0
492

W I LO w Tychach odbyła się finał debaty oksfordzkiej związany z obchodami Narodowego Święta Niepodległości. Uczniowie debatowali na temat sukcesu II Rzeczpospolitej. Wśród gości zasiadały obie panie dyrektorki oraz nauczyciele i uczniowie klas drugich i pierwszych. Wstęp historyczny przedstawiła nauczycielka historii Natalia Nowak.

Przypomnijmy, że debata oksfordzka to szczególny, sformalizowany typ dyskusji dwóch drużyn – propozycji i opozycji – nad postawioną tezą, która powinna mieć postać zdania oznajmującego. W debacie oksfordzkiej drużyny są czteroosobowe. Propozycja broni tezy debaty, opozycja stara się ją obalić. Co istotne, tezę podaje się drużynom kilka dni lub tygodni przed debatą. Po co? By każda z ekip mogła merytorycznie przygotować się do dyskusji. Tutaj liczą się konkrety: definicje, fakty i statystyki, nie przywoływane naprędce indywidualne spostrzeżenia i opinie debatantów.

Wydarzenia regionalne.

– W tym roku Narodowe Święto Niepodległości połączyliśmy z obchodami 100. rocznicy plebiscytu na Górnym Śląsku i III powstania śląskiego – przypomina Joanna Wojtynek dyrektor I LO. – Czteroosobowe drużyny klas drugich wzięły udział w Szkolnym Turnieju Debat. Tezy tegorocznej edycji dotyczyły najnowszej historii naszego regionu: Autonomia województwa śląskiego w II RP przyniosła niewielkie korzyści jego mieszkańcom; Wyniki plebiscytu 1921 r. można uznać za zwycięstwo strony polskiej; Udział ochotników spoza Śląska w III powstaniu znacząco wpłynął na jego wynik. Chociaż tezy nie należały do łatwych, a każda z drużyn musiała przygotować argumenty zarówno strony propozycji jak i opozycji (losowanie odbyło się przed debatą – przyp.red.), poziom tegorocznego turnieju był bardzo wysoki. Do finału zakwalifikowały się drużyny klas: 2d1 oraz 2d2 – dodaje.

Teza debaty finałowej brzmiała: II Rzeczpospolita była państwem sukcesu, zaś w debacie udział wzięli: drużyna propozycji – Aleksandra Rudolf, Magdalena Chemicz, Michał Strauchman oraz Mikołaj Brzuchacz (kl. 2d2); drużyna opozycji – Martyna Bujnarowska, Kinga Krzemińska, Julia Kania, Julia Łuczun. (kl. 2d1). Losowanie stanowisk miało miejsce 20 minut przed debatą.

Teza finałowa dotyczyła co prawda II RP, jednak w fazie grupowej wszystkie drużyny musiały się zmierzyć z tezami dotyczącymi: powstań śląskich, plebiscytu i autonomii województwa śląskiego w II RP (w stulecie plebiscytu i III powstania śląskiego). Była więc to również bardzo dobra lekcja znajomości historii naszego regionu.

Lepsze argumenty propozycji

Grono jurorów tworzyły nauczycielki historii: Lucyna Staniczek, Olga Ryguła i Natalia Nowak. Finał debat wygrała drużyna propozycji, dzięki lepiej przedstawionym argumentom. Uczniowie mówili m.in. o skutecznych reformach rządu Grabskiego, inwestycjach gospodarczych II RP oraz o sprawnej organizacji początków państwa w okresie 1918-1921. Drużyna propozycji wykazała się równocześnie sprawniejszą kontrargumentacją. Klasa 2d2, której drużyna zwyciężyła, realizuje rozszerzenie z matematyki, języka angielskiego i geografii.