Wojewódzki Konkurs Wiedzy o Regionie Silesia Incognita 2020

0
254
Fot. MM

To już czwarta edycja Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Regionie „Silesia Incognita” organizowanego przez Muzeum Miejskie w Tychach i Szkołę Podstawową nr 37 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kornela Makuszyńskiego w Tychach. Zwycięzcy, dzięki patronowi honorowemu – Łukaszowi Kohutowi, posłowi Parlamentu Europejskiego IX kadencji – pojadą do Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Kto dzięki swojej wiedzy o Śląsku wygra tę wyjątkową nagrodę? O tym przekonamy się 4 września 2020 roku, o godz. 11.00 w Oddziale Muzeum Miejskiego w Tychach – Tyskiej Galerii Sportu na Stadionie Miejskim w Tychach.

Na czym polega wyjątkowość „Silesia Incognita”?

Śląsk wciąż pozostaje niezwykłym miejscem w skali świata, a jego odkrywanie jest niekończącą się przygodą. – Konkursem chcemy upowszechniać wiedzę na temat historii i kultury Śląska, wzbudzać zainteresowanie młodzieży dziejami i kulturą własnego regionu, a także zachęcać do dalszych samodzielnych poszukiwań oraz przedstawiać nowoczesne metody prezentowania dziedzictwa regionalnego i podnosić umiejętności uczniów związane z wykorzystaniem nowych technologii, znajdowaniem, selekcją i prezentacją informacji – tłumaczą organizatorzy.

Do uczestnictwa w konkursie zaproszono uczniów starszych klas szkół podstawowych (V–VIII) z województwa śląskiego. Najwyżej ocenione prezentacje poświęcone wybranej postaci, miejscu lub wydarzeniu z dziejów Śląska wyłonili: historyk Michał Dzióbek (przewodnik, Śląskie Centrum Wolności i Solidarności) – przewodniczący jury, historyk sztuki Aleksandra Gorzelik (nauczycielka, konsultantka w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach), etnolog Klaudia Roksela (Gryfnie) i reporter Dorota Brauntsch (autorka książki „Domy bezdomne”).

Konkurs składa się z dwóch etapów. Eliminacje, których wyniki poznaliśmy 26 marca 2020 roku, polegały na przygotowaniu prezentacji poświęconej wybranej postaci, miejscu lub wydarzeniu z dziejów Śląska. Natomiast podczas finału jury oceni 32 autorów najwyżej ocenionych prezentacji.

Na konkurs wpłynęło 49 zgłoszeń drużyn z 40 szkół z 21 miejscowości: 96 uczniów przygotowanych przez 42 nauczycieli, z czego 8 nauczycieli przygotowało więcej niż jedną drużynę! Do finału konkursu zakwalifikowały się 32 drużyny z 28 szkół z 18 miejscowości: 64 uczniów przygotowanych przez 29 nauczycieli, z czego 3 nauczycieli przygotowało więcej niż jedną drużynę! W finale spotkają się uczniowie i nauczyciele z: Bielska-Białej (1 drużyna z 1 szkoły), Bierunia (1 drużyna z 1 szkoły), Bojszów (1 drużyna z 1 szkoły), Czechowic-Dziedzic (1 drużyna z 1 szkoły), Dąbrowy Górniczej (1 drużyna z 1 szkoły), Gliwic (2 drużyny z 2 szkół), Gogołowej (2 drużyny z 1 szkoły), Grodźca (2 drużyny z 1 szkoły), Jastrzębia-Zdroju (2 drużyny z 2 szkół), Katowic (5 drużyn z 4 szkół), Marklowic (1 drużyna z 1 szkoły), Mysłowic (3 drużyny z 2 szkół), Rudzicy (1 drużyna z 1 szkoły), Rybnika (3 drużyny z 3 szkół), Świętochłowic (1 drużyna z 1 szkoły), Tychów (3 drużyny z 3 szkół), Zabełkowa (1 drużyna z 1 szkoły) i Zabrza (1 drużyna z 1 szkoły).

Przewodniczący jury Michał Dzióbek wskazuje, że poziom nadesłanych projektów, podobnie jak w poprzednich edycjach był zróżnicowany, na co wpływa m.in. spora rozpiętość wiekowa uczestników oraz stopień zaangażowania nauczyciela–opiekuna. Również w tym roku uwagę jurorów zwróciła różnorodność podjętych tematów: w prezentacjach są przykłady zarówno wątków ogólnoregionalnych, syntezujących informację o najważniejszych wydarzeniach (np. powstania śląskie) czy postaciach historycznych (np. Joanna Schaffgotsch), jak i wątków lokalnych.

– Twórcy podejmujący tematy dotyczące miejscowości, zabytków czy postaci ważnych dla lokalnych społeczności bardzo często splatali je z własnymi wątkami genealogicznymi – dodaje Michał Dzióbek. – O ile w pierwszej edycji zdecydowanie dominowała klasyczna prezentacja multimedialna zawierająca tekst i fotografie, to obecnie jury ocenia również prace w formie filmu, wirtualnego płótna, nagrania audio czy innych prezentacji obfitujących w multimedia. Ta wyraźna zmiana jest dowodem realizacji jednego z założeń niniejszego konkursu, jakim jest podnoszenie umiejętności wykorzystania nowych technologii przez uczniów. Coraz częściej prezentacje zawierają dobrze przygotowany wykaz źródeł, a autorstwo i pochodzenie cytatów oraz materiałów są właściwie oznaczone – dodaje.

Źródło: Muzeum Miejskie w Tychach