Uczniowie "Kruczka" mistrzami debat

0
519

Zespół I Liceum Ogólnokształcącego im. Kruczkowskiego wygrał ogólnopolski finał debat oksfordzkich Regionalnego Ośrodka Dialogu i Edukacji Historycznej pod hasłem „Polska na kartach historii Europy i Unii Europejskiej – pamięć, teraźniejszość, wyzwania na przyszłość”. Finałowy turniej, na który zaproszono środowiska oświatowe, akademickie, media i publiczność odbył się w Instytucie Europejskim w Łodzi.
Tyskie liceum reprezentowała drużyna w składzie: Artur Bobeł, Marcin Derechowski, Piotr Golemo, Igor Stremski oraz – jako rezerwowa – Magda Makuła. Konkurs rozpoczął się w listopadzie, w kilku regionach Polski. W pierwszym etapie tyskie liceum pokonało drużyny z Zabrza i Krakowa.
– Tezy debat poznaliśmy na dwa tygodnie przed turniejem – mówi Lucyna Staniczek, nauczycielka historii, która przygotowała uczniów. – Po zwycięstwie w turnieju regionalnym czekaliśmy ponad trzy miesiące na ostateczny termin finału. Warto dodać, że po opublikowaniu punktacji, okazało się, że nasz zespół został najwyżej oceniony przez jurorów – historyków Instytutu Europejskiego. Tezy finału były zupełnie inne, niż w etapie regionalnym, znacznie trudniejsze. O stanowisku do tezy – „za” czy „przeciw” – decyduje losowanie na 15 minut przed debatą – dlatego trzeba być przygotowanym na obie wersje.
W finałowym starciu tyszanie wyprzedzili drużyny licealne z Płocka, Opola, Kielc i Łodzi, natomiast o miano najlepszego, nasz zespół zmierzył się z uczniami z Płocka. Wylosowali stanowisko „za” w debacie na temat: „Własne doświadczenia historyczne w XIX i XX wieku obligują Polskę do prowadzenia otwartej polityki migracyjnej na forum UE” i okazali się bezkonkurencyjni!
Przygotowania do debaty zaczynają się w momencie otrzymania tez. Bywają problemy w dotarciu do materiałów, trzeba więc korzystać z wielu źródeł, analizować je pod kątem argumentów. Pomoc nauczyciela jest więc niezbędna, bo trzeba sformułować argumenty i zbudować z ich spójną linię – „za” i „przeciw”. Dopiero potem każdy uczeń przygotowuje swoje wystąpienia, które nauczyciel sprawdza. Gdy jest gotowy komplet mów, trzeba znaleźć czas na próby wystąpień – do każdej tezy, do obu stanowisk.
– Każdy z czterech mówców ma inną rolę do wypełnienia, jednak pracuje wspólnie z resztą drużyny, przygotowując wypowiedzi na obie strony, czyli za tezą i przeciw tezie – dodaje Lucyna Staniczek, oceniając swoich podopiecznych. – Mówca pierwszy zawsze wyjaśnia tezę. W naszej drużynie jest nim Artur Bobeł. To bardzo sumienny i pracowity chłopak. Do niego należy przygotowanie wyjaśnienia każdej z tez, musi przeanalizować każde słowo, każdy argument i opisać w obu opcjach. Z kolei drugi mówca – Marcin Derechowski – przedstawia najważniejsze argumenty drużyny, podobnie jak pozostali – dla obu stanowisk. Ma dużą wiedzę jest oczytany, kieruje się żelazną logiką, sumiennie przygotowujący swoją argumentację w oparciu o wiedzę zebraną z poleconych przeze mnie publikacji. Jest trzonem naszej drużyny, bez jego pracy i logiki pewnie nie wypadli byśmy tak dobrze. Rola trzeciego mówcy polega na odniesieniu się do argumentów drużyny przeciwnej. U nas jest nim Igor Stremski, którego atutem jest swoboda wypowiedzi. Nie boi się wytykać błędów przeciwnikom, ma pewną zręczność w formułowaniu dosadnych argumentów. Numer cztery to Piotr Golemo. Jeśli zespół jest na stanowisku „za” – podsumowuje tylko linię argumentacyjną swojej drużyny, jeśli „przeciw”, to jako ostatni mówca w debacie, podsumowuje nie tylko argumenty swojej drużyny, ale całą debatę. Piotr idealnie nadaje się do tej roli, potrafi ocenić „globalnie” wypowiedzi swojej i przeciwnej drużyny, skomentować trafną lub mniej trafną linię argumentacyjną.
Jak się okazuje, w „Kruczku” jest jeszcze kilka innych zespołów uczestniczących w debatach. Do Turniej Debat dla klas pierwszych zgłosiło się 6 drużyn, są już chętni do przyszłorocznych turniejów pozaszkolnych. Z kolei na turniej w Zabrzu specjalną drużynę stworzyły dziewczęta i wystąpiły w półfinale.
Na zdjęciu: Najlepszy w Polsce zespół debat oksfordzkich z I LO im. Kruczkowskiego. Od lewej: Piotr Golemo, Marcin Derechowski, Igor Stremski, Magda Makuła i Artur Bobeł.
Arc