164 mln na nowoczesny transport

0
144

Tychy otrzymały dofinansowanie wartego 164 miliony projektu związanego z komunikacją miejską. W planach jest zakup ponad pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów, mikrobusów, trolejbusów, elektrobusów oraz gruntowna przebudowa zaplecza technicznego zajezdni autobusowej PKM. W czwartek (3.08) prezydent Tychów Andrzej Dziuba podpisał umowę w Ministerstwie Rozwoju.
Projekt pod nazwą: „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim” został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie 31 grudnia 2016 roku. Po jego realizacji Tychy będą absolutnym liderem w Polsce pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym.
– Staraliśmy się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – mówi Bożena Nowak, naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich UM Tychy. – Projekt został umieszczony w wykazie projektów w ramach trybu pozakonkursowego, to oznaczało, że wniosek był rozpatrywany indywidualnie.
Zakres projektu jest bardzo szeroki: obejmuje zakup 51 nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), 10 mikrobusów zasilanych CNG, 3 trolejbusów, 2 elektrobusów, 2 pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego, 1 pojazdu pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej) oraz gruntowną przebudowę zaplecza technicznego zajezdni autobusowej PKM.
– Chcemy przede wszystkim zmodernizować i przebudować istniejące budynki i plac manewrowo-postojowy oraz wybudować stację CNG i LCNG, która charakteryzuje się czterokrotnie mniejszym zapotrzebowaniem na energię elektryczną niż klasyczna – mówi Andrzej Kowol, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. – Zmiany będą duże. Np. obecnie mamy 9 podwójnych stanowisk wolnego tankowania, po przebudowie będzie ich 38. To znacznie poprawi bezpieczeństwo i ułatwi manewrowanie tak dużymi pojazdami na placu. Dziś nie jest to proste, zwłaszcza że zajezdnia nie była nigdy modernizowana, a powstała ponad czterdzieści lat temu, w 1976 roku – dodaje prezes Kowol.
Oprócz tego w zajezdni powstaną pomieszczenia zaplecza technicznego wraz z kabiną lakierniczo-suszarniczą dla autobusów i trolejbusów. Przebudowana zostanie wewnętrzna sieć sanitarna i deszczowa oraz wodociągowa. W ramach inwestycji zostanie także wybudowany dodatkowy wjazd na teren zajezdni od ul. Towarowej. Wszystko ma się zakończyć do 2020 roku.
– Po zakończeniu prac tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100 proc. autobusy zasilane gazem ziemnym CNG oraz biogazem czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów. – To bardzo ważne w kontekście niskiej emisji, z którą wiele samorządów w Polsce – my także – walczymy. Musimy pamiętać, że jeden autobus zasilany gazem ziemnym CNG emituje aż o 70 proc. mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami diesla. To bardzo istotna różnica dla środowiska naturalnego i zdrowia nas wszystkich. Co więcej, nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze w naszym mieście będą również przystosowane do przewozu rowerów.
Z kolei od ul. Nad Jeziorem do ul. Jankowickiej w nawiązaniu do istniejącego układu sieci powstanie nowa linia trakcji trolejbusowej.
Całość inwestycji to 164 mln zł brutto (ponad 133 mln netto). Większość środków otrzyma Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach (ponad 118 mln), a Tyskie Linie Trolejbusowe – ponad 15 mln. Wartość dofinansowania to 75 proc. kosztów projektu czyli 100 mln zł.
Foto: ARC