G1 i ZS1: Szkoły promujące zdrowie

0
200

Kolejne dwie tyskie szkoły dołączyły do elitarnej Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Dyrektorom Gimnazjum nr 1 i Zespołu Szkół nr 1 uroczyście wręczono odpowiednie certyfikaty.
Otrzymać certyfikat nie jest łatwo. Placówki ubiegające się muszą przejść minimum półroczny okres przygotowawczy, a następnie minimum roczny okres kandydacki. W tym czasie muszą wypełnić szereg zadań, by dołączyć do sieci „Szkół promujących zdrowie”.
Co zrobiły tyskie szkoły? Wśród licznych zadań Gimnazjum nr 1 im. Armii Krajowej wymieć należy: edukację o zdrowym odżywianiu, udział w konkursach praktycznych i teoretycznych, dyskusjach i seminariach. – Robimy fotoreportaże, jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami, analizujemy skład produktów spożywczych, krytycznie spoglądamy na reklamy, ostrożnie podchodzimy do „cudownych diet”. Działania naszej szkoły zachęcają nas, a czasem nawet zmuszają do aktywności fizycznej – mówiły uczennice G1 w czasie uroczystości wręczenia certyfikatu.
Młodzież podkreśliła również, że współpraca, wzajemna pomoc, otwartość na innych, tolerancja, empatia – to wartości, które przyświecają na co dzień całej społeczności Gimnazjum nr 1. – Organizujemy wiele akcji, działań na rzecz innych. Współpracujemy m.in. z Polską Akcją Humanitarną. Od lat angażujemy się w akcje Amnesty International i wiele innych – podsumowali.
Z kolei w Zespole Szkół nr 1 im. G. Morcinka w Tychach w styczniu 2013 roku podjęto decyzję o przystąpieniu szkoły do projektu Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Priorytetowym zadaniem było wyłonienie kluczowego problemu. Diagnozy i wyboru dokonano na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród społeczności szkolnej. Badaniu ankietowemu został poddany co trzeci uczeń w klasie oraz losowo wybrani rodzice, nauczyciele i pracownicy szkoły. Analizując wynik przeprowadzonych ankiet wyodrębniono kluczowy problem, który związany był ze stresem młodzieży szkolnej. Chcąc poznać szczegółowo źródła stresu opracowano dodatkową ankietę, której wyniki wskazały drogę do dalszych działań, czego efektem końcowym było opracowanie i wdrożenie w ZS1 programu „Oswoić stres”.
Realizację programu zakończyła ankieta ewaluacyjna skierowana do uczniów szkoły. Ewaluacja pozwoliła ocenić stopień realizacji programu. Analiza ankiet wskazała na szereg korzystnych zmian w zakresie ograniczenia lub eliminacji stresu. Wśród uczniów wzrosła umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz modyfikacji własnego stylu życia w kierunku postaw prozdrowotnych. Dodać trzeba, że szeroko pojęta edukacja prozdrowotna jest stale obecna w procesie kształcenia „Morcinka”.
Na zdjęciu: Uroczystość nadania certyfikatu w Gimnazjum nr 1.
Foto: ES