Projekt pierwszego odcinka

0
123

Po modernizacji drogi krajowej nr 1, planowana jest przebudowa DK 44. Jak informuje Miejski Zarząd Ulic i Mostów, przetarg na pierwszy etap przebudowy zostanie ogłoszony, kiedy tylko uda się pozyskać pieniądze. Jest szansa, że prace ruszą w przyszłym roku .
Na temat modernizacji DK 44, w tym ul. Oświęcimskiej, dyskutowano przez kilka lat. Odbywały się spotkania z mieszkańcami JUWe, podczas których zgłoszono wiele uwag, postulatów, ale także obaw. Z jednej strony natężenie ruchu powodowało wiele zagrożeń, z drugiej mieszkańcy byli przeciwni poszerzaniu drogi do czterech pasów jezdni. Projektanci przygotowali wówczas cztery warianty poprowadzenia ul. Oświęcimskiej (w tym obwodnice północną i południową częścią JUWe), akceptację mieszkańców uzyskała ta, która zakładała modernizację ulicy z kilkoma rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo, ale bez poszerzania jej do czterech pasów jezdni. I taki też wariant przyjęło miasto do realizacji.
Gotowa dokumentacja 
Można powiedzieć, że inwestycja już się rozpoczęła. Wstępem do przebudowy tyskiego odcinka DK 44 była budowa ronda na ul. Oświęcimskiej wraz z połączeniem do ul. Serdecznej. Łącznik wyprowadza ruch z terenów przemysłowych i z chwilą rozpoczęcia prac na pierwszym odcinku DK 44, między innymi tędy zostanie poprowadzony objazd. Zresztą na czas remontu objazd dla DK 44 ma prowadzić przez tereny przemysłowe, dalej do DK 1 i na węzeł Wartogłowiec.
Modernizację DK 44 podzielono na etapy – pierwszy obejmuje odcinek od węzła na Wartogłowcu do ul. Turyńskiej. MZUiM posiada już gotową dokumentację techniczną przebudowy tego fragmentu DK 44, wydano już także pozwolenie na budowę. Kolejny krok to przetarg, który jednak będzie można ogłosić dopiero z chwilą uzyskania zabezpieczenia finansowego. Projekt znalazł się na liście inwestycji w kontrakcie regionalnym i ma szansę na dofinansowanie. Z tych powodów rozpoczęcie prac najwcześniej będzie możliwe w 2015 roku, z tym, że jest to termin planowany, a nie ostateczny. Dodajmy, iż władze miasta starają się o pozyskanie 470 mln złotych na cały tyski odcinek – od Bierunia aż do granicy z Mikołowem. Na razie jednak chodzi o pozyskanie środków przynajmniej na pierwszy etap inwestycji.
Co w projekcie?
Oprócz wymiany nawierzchni po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej. Jednak najistotniejszym punktem tego etapu przebudowy ma być bezkolizyjny węzeł łączący DK 44 z ulicami Mysłowicką, Oświęcimską, Kościelną i Główną. Węzeł ten rozdzieli ruch tranzytowy – który zostanie poprowadzony górą obiektu – od lokalnego. Ten odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach.
Budowa węzła to tylko jeden z elementów, jaki poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na modernizowanym fragmencie DK 44. Wzdłuż całego odcinka ma powstać nowa infrastruktura dla pieszych, łącznie z przejściami podziemnymi. Jedno zaprojektowano w rejonie ul. Kościelnej, drugie przy ul. Długiej. Druga część DK 44 też jest przewidziana do realizacji, ale tutaj MZUiM jest dopiero na wstępnym etapie – przed opracowaniem dokumentacji projektowej. Ten etap ma obejmować odcinek między Wartogłowcem a skrzyżowaniem z ul. Katowicką, obok browaru. Tutaj również ma powstać nowy węzeł, nie wykluczone, że rozwiązaniem będzie tunel w ciągu DK 44.