Tyskie trajtki mają 30 lat

0
406
30 września 1982 roku uruchomiono w Tychach pierwszą linię trolejbusową. Trasa miała długość długość 4 km, a obsługiwały ją „ziutki”, czyli radzieckie pojazdy typu „ZIU”.
W latach 70. i 80. władze województwa katowickiego szukały alternatywy dla autobusów, z powodu trudności w zaopatrzeniu w oleje napędowe. Budowa trakcji trolejbusowej była tańsza niż linii tramwajowych, ale Tychy były jedynym miastem w województwie katowickim, w którym warunki – szerokie dwupasmowe ulice – pozwalały na wprowadzenie trolejbusów.
Trasa pierwszej linii prowadziła od zajezdni autobusowej, ulicami Piłsudskiego i Dmowskiego do ulicy Jana Pawła II. W następnym roku wybudowano pętlę na terenach przemysłowych (ul. Towarowa, Przemysłowa i Metalowa) oraz odcinek Aleja Piłsudskiego – Jaśkowicka – Stoczniowców – Harcerska i Begonii, wraz z pętla poprowadzoną ulicami: Budowlanych, Burschego i Andersa. Odcinek ten pozwolił na połączenie południowych osiedli (U, K, R) z dworcem PKP i Starymi Tychami oraz z zakładami pracy na terenach przemysłowych.
W roku 1984 powstał kolejny odcinek: Armii Krajowej – Edukacji – Budowlanych. Rok później zrealizowano kolejny etap: Jana Pawła II – Grota Roweckiego – Żwakowską oraz odcinek łączący Paprocany ze Śródmieściem. Jak się później okazało, był to ostatni oddany do eksploatacji odcinek trakcji trolejbusowej w Tychach. Łączna długość tras trolejbusowych w mieście wynosi blisko 20 km podwójnego toru.
Od 1998 roku tyskimi trolejbusami zarządza spółka TLT Tychy. Obecnie posiada w swoim taborze 21 „trajtków” – 15 Jelczy i 6 Solarisów.
31 sierpnia spółka podpisała umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 15 nowych pojazdów. Mają się pojawić na tyskich ulicach już na początku przyszłego roku.
Foto: Michał Giel