Zmiany na ul. Katowickiej: kierowcy zaskoczeni

0
93

Już pierwszego dnia po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu na ul. Katowickiej (skrzyżowanie Bielskiej, Katowickiej i Kościuszki, w okolicy browaru i targowiska) wzbudziły one duże kontrowersje. Wydział Komunikacji w Tychach zapewnia, że wprowadzenie tych rozwiązań było poprzedzone badaniami ruchu i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu. Innego zdania są kierowcy. – To głupota. Będzie chaos, stłuczki i korki – mówią. Nowa organizacja ruchu obowiązuje od wtorku, 26.07.
Na czym polega zmiana? W miejscach przejść dla pieszych ruch został zawężony do jednego pasa. Ponadto, z lewego pasa ruchu – z którego dotychczas można było skręcić w „zawrotkę” lub jechać dalej prosto – wyeliminowana została ta druga możliwość. Same „zawrotki” zostały również zawężone do jednego pasa.
Z pewnością do każdej zmiany na tak ruchliwej ulicy jaką jest Katowicka, kierowcom trudno jest się przyzwyczaić i wymaga to czasu. Na razie wystarczy przez chwilę obserwować odcinek objęty zmianami, by zobaczyć jak zaskoczeni i zdezorientowani kierowcy próbują w ostatniej chwili zmienić pas ruchu lub przejeżdżają po powierzchni wyłączonej z ruchu. Sytuacja zapewne unormuje się z czasem, ale na razie głosy kierowców są bardzo krytyczne.
Poniżej publikujemy oświadczenie Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Tychy, na którego wniosek powyższe zmiany zostały wprowadzone:
„Rejon skrzyżowania ulic Bielskiej, Katowickiej i Kościuszki zaliczany jest od lat do najniebezpieczniejszych skrzyżowań na terenie miasta. Od początku 2003r. do końca 2015r. odnotowano na nim aż 169 zdarzeń drogowych (147 kolizji oraz 22 wypadki drogowe – w tym 2 wypadki śmiertelne).
Wprowadzana organizacja ruchu zakłada przede wszystkim poprawę poziomu bezpieczeństwa. Zamierza się to osiągnąć poprzez obniżenie prędkości w rejonie skrzyżowania, gdzie pomimo ustawienia uprzednio znaków ograniczających prędkość do 40 km/h nie były one respektowane.
Po zmianach ul. Katowicka jest zawężona do jednego pasa ruchu w rejonach wszystkich przejść dla pieszych. To pozwoliło na wydzielenie pasów dla relacji skrętu w ul. Kościuszki oraz pasów do zawracania w kierunku ul. Sadowej. Zawężono także wlot ul. Kościuszki oraz istniejące „zawrotki”, aby nie tworzyć złudnego obrazu dwóch pasów ruchu. Ma to zlikwidować problem przesłaniania się pojazdów.
Nowe rozwiązanie spowoduje, że ruch w rejonie skrzyżowania zostanie uporządkowany a kierowcy pojadą bezpieczniej. Powyższe zostało pozytywnie zaopiniowane przez zarząd drogi i Komendę Miejską Policji w Tychach oraz Komisję ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Podsumowując zaproponowana organizacja ruchu w znaczący sposób powinna poprawić poziom bezpieczeństwa głównie poprzez obniżenie prędkości w rejonie skrzyżowania, zredukowanie zbędnych punktów kolizyjnych na czterech przejściach dla pieszych oraz likwidację procederu przesłania się pojazdów. Informujemy również, iż w miesiącu kwietniu przeprowadzono obserwację zachowań komunikacyjnych przy tymczasowej organizacji ruchu odwzorowującej wprowadzane obecnie zawężenia jezdni. Nie zaobserwowano wówczas znaczących spiętrzeń w ruchu.
Pamiętajmy również, iż układ komunikacyjny miasta stanowi sieć w głównej mierze ulic o przekroju dwujezdniowym, co znacznie poprawia przepustowość i płynność ruchu ale jednocześnie nie sprzyja poprawie bezpieczeństwa. Zadaniem służb miejskich jest znalezienie „złotego środka” umożliwiającego pogodzenie obu tych elementów. Biorąc pod uwagę ww. liczbę zdarzeń postanowiono za priorytet przyjąć poprawę poziomu bezpieczeństwa nawet kosztem okresowego zmniejszenia komfortu przejazdu przez skrzyżowanie.”
Foto: SW