Tyska Pętla Rowerowa w czterech odsłonach (2)

0
387
Odznaka, którą otrzyma każdy, kto pokona Tyską Pętlę. Fot. Kamil Peszat

Kontynuujemy rowerową eskapadę po Tychach, której celem jest zdobycie Regionalnej Odznaki Krajoznawczej PTTK Tyska Pętla Rowerowa, opracowaną przez Klub Turystyki Kolarskiej Gronie działający przy Oddziale PTTK w Tychach. Poprzednia część znajduje się tutaj.

Przypomnijmy, iż trasa Tyskiej Pętli Rowerowej wynosi 27 km, a ten miejski szlak rowerowy zaczyna się i kończy przy napisie „TYCHY” na al. Niepodległości. Na stronie KTK Gronie znajduje się aplikacja do zainstalowania w telefonie komórkowym, umożliwiająca odczytywanie plików o rozszerzeniu GPX oraz opisu trasy w formacie pdf. Aby uzyskać odznakę trzeba wybrać z 38 ważnych miejsc szesnaście i obecność przy każdej z nich należy udokumentować zdjęciem osoby ubiegającej się o certyfikat na tle wyznaczonych obiektów i przesłać je na adres: gronie.tychy@wp.pl z zaznaczeniem w temacie maila: „TPR – Nazwisko i imię rowerzysty”. Każda osoba, która zaliczy trasę, otrzyma imienny certyfikat. Trasa jest łatwa, dlatego organizatorzy zachęcają do poznawania Tychów całymi rodzinami.

W pierwszej części odwiedziliśmy cztery z 16 obowiązkowych miejsc, teraz – kolejne. Po dotarciu na starotyski Rynek, mamy przed sobą kościół pw. św. Marii Magdaleny (obowiązkowe zdjęcie – punkt nr 5). To jeden z najważniejszych tyskich zabytków. Drewniany kościół powstał w końcu XV w, w 1782 r. wymurowano świątynię, która po przebudowie stoi do dziś. W latach 1906–1907 kościół rozbudowano, wydłużono nawę główną z prezbiterium i dodano nawy boczne. Dzięki tym zabiegom przestrzeń budynku zwiększyła się trzykrotnie. W 1929 r. rozbudowano wieżę kościelną. W pobliżu warto zobaczyć tablicę pamiątkową umieszczoną na fasadzie budynku dawnej restauracji Strzeleckiego (obecnie Polonez). W czasie plebiscytu w 1921 roku w usytuowanym tutaj lokalu odbyło się głosowanie. Można także odwiedzić siedzibę Muzeum Miejskiego, gdzie kiedyś znajdował się Urząd Gminny. Nazywany dziś Starym Magistratem budynek został wzniesiony w 1906 r. decyzją pierwszego płatnego naczelnika gminy – Schaffarczyka. Obok, na placu Wolności znajduje się Pomnik Powstańca Śląskiego (obowiązkowe zdjęcie – punkt nr 6), autorstwa Wincentego Chorembalskiego poświęcony tyszanom poległym w powstaniach śląskich. Został odsłonięty w 1930 r, a zburzony przez hitlerowców we wrześniu 1939 r. Ponownie postać powstańca pojawiła się na cokole w 1958 r jako postać ze sztandarem, ale bez szabli. Posąg wykonał tyski artysta rzeźbiarz Augustyn Dyrda. W 2007 r. zrekonstruował on przedwojenną figurę powstańca, umieszczając w jego dłoni szablę.

Niedaleko, na ul. Nowokościelnej 35 (za Szkołą Podstawową nr 1), znajdował się szpital, który powstał w 1913 roku. Była to placówka ogólna – w jej piwnicach mieściły się pralnia i kuchnia, na parterze – sale dla kobiet, na piętrze – sale dla mężczyzn, a także pokój zabiegowy i sala operacyjna. Na poddaszu mieszkały siostry zakonne, pełniące służbę jako szpitalne pielęgniarki. Pierwszym lekarzem na stałe mieszkającym w Tychach był od 1893 r. Karol Kornke.

Przy ul. Nowokościelnej 19 znajduje się kapliczka słupowa (obowiązkowe zdjęcie – punkt nr 7). Jest to krzyż przydrożny, zwany „Bożą Męką”, który stanął na gruncie dawnego folwarku książęcego. Widnieje na nim rok 1730. Według przekazów odprawiono w tym miejscu mszę polową dla wojsk napoleońskich idących na Moskwę w 1812 r. Kierujemy się w stronę dworca PKP. Warto wiedzieć, że stację kolejową w Tychach otworzono w 1870 r. przy trasie kolejowej Bielsko–Katowice. Dworzec znajdował się w okolicach ulicy Mikołowskiej, a na parterze budynku był hol z dwiema kasami biletowymi oraz restauracje dla gości I, II i III klasy. Piętro było przeznaczone na mieszkanie zawiadowcy. Budynek został zburzony prawdopodobnie na początku lat 70. XX wieku, a nowy dworzec, który zaprojektował Marek Dziekoński został zrealizowany tylko częściowo, m.in. bez części południowej budynku. W 2010 r. dokonano rewitalizacji dworca.

Obok dworca krótkim tunelem i ul. Browarową dojeżdżamy do kolejnego ważnego miejsca – Browaru Obywatelskiego (obowiązkowe zdjęcie – punkt nr 8). Wybudowany z inicjatywy spółki piwowarskiej Brieger Aktien-Brauerei Gesellschaft, która w 1895 r. zakupiła tereny na zachód od dworca kolejowego i w 1898 r. rozpoczęła tu produkcję piwa. Browar szybko stał się konkurencją dla Browaru Książęcego. W 1899 r. została zawarta między oboma browarami konwencja dotycząca jednolitych cen piwa w handlu detalicznym, a w 1918 r. doszło do skupu 90% akcji Browaru Obywatelskiego przez zarząd książęcy pszczyński, co wyeliminowało wzajemną konkurencję. W 1936 r. Browar Obywatelski przeszedł w dzierżawę zarządcy przymusowego dóbr księcia pszczyńskiego, a w lutym 1939 r. wraz z Browarem Książęcym wszedł w skład nowo powstałej spółki akcyjnej Książęce Browary SA w Tychach. W czasie II wojny światowej budynek nie ucierpiał, co pozwoliło na szybkie uruchomienie produkcji, którą ostatecznie zakończono pod koniec lat 90. XX w. (cdn)