FAP: Wzrost produkcji i…wiece

0
113

Po raz pierwszy od pięciu lat, tyska fabryka Fiat Auto Poland SA zanotowała wzrost produkcji. W 2014 roku wyprodukowała prawie 314 tys. samochodów, wobec 296 tys. aut w 2013 roku. To wzrost o 6,3 proc. Natomiast związkowcy Solidarności z FAP oraz kilku spółek, domagają się podwyżek o 420 zł dla każdego pracownika. W ostatnich dniach zorganizowano dwa wiece.
Przypomnijmy, iż po rekordowym 2009 roku, kiedy to z FAP wyjechało 605 tys. samochodów, produkcja systematycznie się zmniejszała. W 2010 r. – 533,5 tys. 2011 r. – 467,7 tys., 2012 r. – 348,5 tys. aut. Najpoważniejszy spadek nastąpił po wycofaniu pandy – w 2013 r. tyski zakład wyprodukował prawie 296 tys. samochodów.
– Rok 2014 przyniósł dobry wynik – powiedział Bogusław Cieślar, rzecznik FAP. – Nadal mamy silną pozycję na rynkach zagranicznych, dokąd trafia aż 99,4 proc. produkcji. Wśród wytwarzanych w Tychach samochodów, numerem jeden pozostaje fiat 500, bardzo dobrze rozwija się produkcja modelu lancia ypsilon – w 2014 roku osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii wytwarzania tego modelu w Tychach, czyli od 2011 roku. Inne modele także wypadają bardzo dobrze, łącznie z fordem ka. Podobną wielkość produkcji przewidujemy w 2015 roku, jeśli rzecz jasna nic niespodziewanego nie zdarzy się na rynkach zagranicznych.
A jak wypada fiat na polskim rynku? Fiat Auto Poland sprzedał w 2014 r. 21,6 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych grupy Fiat Chrysler Automobiles. W 2014 roku zarejestrowano 7.983 nowych samochodów osobowych marki Fiat.
W zawieszeniu
W ub. roku podjęto działania, by Fiat Auto Poland objęty został specjalną strefą ekonomiczną. Wynikające z tego tytułu korzyści muszą się jednak wiązać z nowymi miejscami pracy, czyli mówiąc inaczej – z ulokowaniem w Tychach produkcji nowego modelu. Jeżeli nowe miejsca pracy tam nie powstaną, o jakichkolwiek korzyściach związanych z funkcjonowaniem strefy, nie ma mowy.
– Sprawa jest obecnie w zawieszeniu, bo nadal nie ma decyzji o produkcji w Tychach nowego modelu w programie 2014–2018. Trudno też powiedzieć, kiedy taka decyzja może zapaść – dodał Bogusław Cieślar.
Dwa wiece
W czwartek, 22 stycznia na parkingu przed bramą Fiat Auto Poland odbył się wiec informacyjny, zorganizowany przez NSZZ Solidarność. Został on powtórzony w poniedziałek, 26.01, a tego samego dnia odbyło się spotkanie związkowców z zarządem FAP.
– Do tej pory nie było rozmów na temat podwyżek, choć zwracaliśmy się o to do dyrekcji – powiedziała Wanda Stróżyk, przewodnicząc zakładowej Solidarności. – W ciągu trzech lat Fiat potroił zyski, a pracownicy zarabiają tyle samo, co w 2011 roku. Liczyliśmy na to, że być uda się wreszcie coś uzgodnić podczas poniedziałkowego spotkania, jednak poruszano na nim jedynie bieżące sprawy, natomiast nie było mowy o płacach. Dodam, że chodzi nie tylko o pracowników Fiata, ale także załogi kooperujących spółek – Denso Thermal Systems, Sistema Poland i Magneti Marelli. Choć od czerwca ub. roku prowadzony jest w tych spółkach spór zbiorowy, pracodawca nie rozmawia z nami w trybie sporu zbiorowego.
– Rozmowy ze związkowcami są zasadą obowiązującą w spółce i takie spotkania, dotyczące płac czy uelastycznienia czasu pracy, odbywają się cyklicznie – dodał rzecznik FAP, informując, iż średnia płaca w roku 2014 wyniosła w FAP 5.600 zł brutto.
Foto: ARC