Auksodrone – finałowa niedziela

0
219

Trzydniowy festiwal Auksodrone zakończy się w tyskiej Mediatece w niedzielę 8 października. Organizatorzy przygotowali dwa koncerty zwieńczające szóstą edycję imprezy. Ostatniego dnia będzie można wysłuchać Ad Libitum / AUKSO x Dominik Strycharski o 19:30 oraz Jazz+ / AUKSO x Marek Pospieszalski Octet, który startuje o 21:15. Bilety na trzeci dzień Auksodrone lub karnety trzydniowe dostępne są na stronie.

„Jak najlepiej wyrazić szacunek wobec dziedzictwa kulturowego? Schować w gablocie, oprawić w złotą ramę, nie dotykać? Czy może wręcz przeciwnie – wciągać w prawdziwe życie, sprawdzać, używać, kontestować?” – to pytania, które zadali sobie organizatorzy tegorocznej edycji festiwalu, który łączy w sobie elementy muzyki klasycznej, jazzowej oraz elektronicznej.

Ostatni wieczór Auksodrone to występ Ad Libitum / AUKSO x Dominik Strycharski. Będzie to koncert prezentujący nowy utwór Dominika Strycharskiego, napisany na zamówienie festiwalu. Dominik Strycharski jest kompozytorem, improwizatorem, wokalistą i flecistą, znanym z nagrań solowych i takich projektów, jak Pulsarus, RhPlus, Myriad Duo czy Progrram, w teatrze współpracował m.in. z Janem Peszkiem i Michałem Zadarą. Jest autorem muzyki do filmu „Symfonia fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik. Specjalnie dla festiwalu Auksodrone skomponował „The Frame” – na orkiestrę smyczkową, flety blokowe i elektronikę. „Utwór odnosi się wprost do muzycznych ram i kontekstów, które wpływają na nasz bardzo różny odbiór muzyki. Jest częścią dialogu, który od dawna prowadzę z różnymi muzycznymi światami, próbując je łączyć we własną, odrębną historię, a równocześnie kontestując to, co wydaje mi się mało prawdziwe lub po prostu słabe. Kompozycja jest próbą wyjścia z tych właśnie ram, kolejną próbą stworzenia ekstatycznej i kompletnej wypowiedzi, wychodząc ze skrajnego eklektyzmu i bardzo od siebie odległych inspiracji” – zapowiada kompozytor. „Flet i orkiestra raz sobie przeciwstawione, innym razem zaś całkowicie zgodne, zaistnieją w ekspresyjnych skrajnościach i nieraz zaskakującej dynamice”.

Festiwal zamyka koncert Jazz+ / AUKSO x Marek Pospieszalski Octet. Sukces albumu „Polish Composers of the 20th Century” sprawił, że Marek Pospieszalski postanowił pójść za ciosem i kontynuować swoje studia nad polską szkołą kompozytorską XX wieku. Na płycie „No Other End of the World Will There Be (Based on the works of Polish Female Composers of the 20th Century)” saksofonista skupił się wyłącznie na twórczości kobiet, od Grażyny Bacewicz przez Barbarę Buczek, Elżbietę Sikorę i Grażynę Pstrokońską-Nawratil po Agatę Zubel. Odkrył, że muzyka jednak może mieć płeć… „Moje pierwsze wrażenie przy pracy nad nowymi utworami było takie, że polskie kompozytorki XX wieku są znacznie bardziej radykalne niż kompozytorzy” – przyznawał. A jeśli już sam punkt wyjścia jest skrajny, łatwo sobie wyobrazić, jak wysoko może się wznieść oktet Pospieszalskiego, napędzany jazzem, noise’em i elektroniką. W improwizacjach Pospieszalski nie tylko odnajduje istotę stylu kompozytorek, z którymi podjął dialog, ale przede wszystkim ducha czasu.


źródło: kultura.tychy.pl