Velostradą przez Tychy

5
2825
Fot. GZM Katowice

Powstaje tyski odcinek Metropolitalnej Drogi Rowerowej, czyli velostrady. Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach wyłonił wykonawcę, który opracuje program funkcjonalno-użytkowy dla tej inwestycji czyli tzw. koncepcję techniczną. Będzie to część specjalnego szlaku rowerowego, który połączy wybrane miasta GZM.

22 sierpnia 2023 roku została podpisana umowa w tej sprawie, a wykonawca, na realizację tego zadania, ma czas do końca stycznia 2024 roku. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie projektu i budowę tyskiego odcinka velostrady.

Początek tyskiego odcinka velostrady to teren leśny w pobliżu węzła DK86 ul. Beskidzkiej na granicy z Katowicami. Następnie trasa rowerowa poprowadzona zostanie lasem przez ok. 1,4 km, przecinając nieczynną linię kolejową i łącznicę T. Boya-Żeleńskiego, a dalej wzdłuż ul. Katowickiej aż do skrzyżowania z ul. Palmową, przecinając po drodze ul. Czułowską, rzekę Mleczną i potok Mąkołowski. Łączna długość drogi rowerowej na tym odcinku wynieść ma ok. 3,1 km

Dlaczego najpierw koncepcja, a dopiero potem projekt i wykonanie?

– Opracowanie szczegółowego projektu koncepcyjnego drogi rowerowej wraz z budową i przebudową obiektów inżynierskich jest wymogiem formalnym i w znacznym stopniu usprawni przeprowadzenie docelowego postępowania przetargowego, a następnie przyspieszy proces projektowania – mówi Arkadiusz Bąk dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Zadanie realizowane będzie w formule „Zaprojektuj i buduj”, która obejmuje opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych warunków technicznych, pozwoleń i decyzji administracyjnych oraz wykonanie robót budowlanych na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej.

Całość powinna być gotowa w czerwcu 2026 i wszystkie zadania związane z budową tyskiego odcinka velostrady zostaną dofinansowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Szacunkowy koszt całej inwestycji to około 29 000 000 PLN.

5 KOMENTARZE

  1. Chciałbym mieć wpływ na przebieg trasy oraz różne rozwiązania
    To drogę której mowa jeździłem kilka razy
    I uważam ze powinienem tam powstać przejazd podziemny na wysokości leśników i lędzińskiej
    Bo jeśli będziecie lekceważyć propozycje to nie ma po co to budować bo tak macie gdzieś

  2. Zaledwie 3 km drogi a inwestycja ma być gotowa dopiero za 3 lata. Licząc średnio to 3 metry drogi dziennie. Naprawde niezłe tempo. Takim tempem to velostrada do centrum Katowic będzie gotowa najwcześniej za 10 lat. No i koszt 30 mln. 10 tysięcy złotych za 1 metr drogi. Brawo marszałek Chełstowski.

  3. Ta droga w ogóle nie ułatwi dojazdu do centrum Katowic (a również do Piotrowic, Ligoty itd.), gdyż jej katowicki odcinek biegnie z dala od obszarów zamieszkanych w kierunku Sosnowca zamiast centrum miasta. To już prościej jechać z Tychów przez Kostuchnę do centrum Katowic – szybciej. Trzeba naciskać na metropolię, aby stworzyła na granicy Czułowa z Kostuchną łącznik tej nowej drogi przez las w kierunku północno-wschodnim z istniejącą infrastrukturą rowerową Katowic.

  4. Szkoda że nikt nie zapytał tyszan i katowiczan o przebieg tej trasy. Ale nasunęło mi się pytanie. Czy ktoś z metropolii konsultował ten projekt chciażby z NOL Tychy i jakie jest stanowisko Pana Kasperczaka w tej sprawie.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.