776 maturzystów

0
234

Dla zdających w tym roku maturę nie był to raczej spokojny długi weekend. Do egzaminu przystąpili we wtorek 4 maja. O godz. 9. rozpoczęli część pisemną z języka polskiego (podstawowy), a o godz. 14 – z łaciny i kultury antycznej (rozszerzony). W tyskich szkołach maturę zdaje 767 uczniów. Oczywiście nie wszyscy absolwenci przystąpią do egzaminu. Z danych Miejskiego Centrum Oświaty wynika, iż absolwentów liceów ogólnokształcących i techników jest ogółem 776.

Do 20 maja…

Egzamin maturalny potrwa do 20 maja, a wyniki ogłoszone zostaną 5 lipca. I tego dnia rozpocznie się wydawanie świadectw maturalnych, aneksów i informacji o wynikach. Przypomnijmy, iż w 2021 r egzamin maturalny uznawany jest za zdany w przypadku uzyskania co najmniej 30 proc. możliwych punktów ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych w części pisemnej. Dla absolwentów szkół średnich matura nie jest obowiązkowa, jednak zastępuje egzaminy wstępne na wyższe uczelnie, które w procesie rekrutacji wykorzystują wyniki z poszczególnych przedmiotów maturalnych, zdawanych zazwyczaj na poziomie rozszerzonym. W piątek 30.04 w większości szkół, uczniowie odbierali świadectwa ukończenia i inne dokumenty. Odbywało się to indywidualnie lub w małych grupach w trybie i terminie ustalonym przez dyrektora szkoły, z zachowaniem obowiązujących zasad bezpieczeństwa epidemicznego.

Długi dzwonek na pożegnanie

– Tegoroczna matura przypominać będzie tę z ubiegłego roku, kiedy to przećwiczyliśmy wszystkie procedury – mówi Joanna Wojtynek z I LO im. Kruczkowskiego. – Jednak w tym roku udostępnionych zostanie więcej sal, żeby zachować stosowne odległości. A to oznacza większą liczbę zaangażowanych nauczycieli i dyżury na korytarzach. W budynku mamy pięć wejść i uczniowie zostali do nich przypisani tak, by byli blisko swojej sali egzaminacyjnej. Będą się ustawiali w kolejce i wchodzili, kiedy zostaną poproszeni. Po dezynfekcji rąk, będą mogli zasiąść przy stoliku. Spotkałam się online z każdą klasa i tłumaczyłam krok po kroku, jak będzie zorganizowany egzamin, jakie środki ostrożności trzeba zachować, co z szatniami, toaletami itd. W naszym przypadku jest to bardzo ważne, bo mamy rekordową liczbę maturzystów – obecnych 158, a do tego udział w maturze zadeklarowało 48 absolwentów, którzy chcą podwyższyć ocenę z ubiegłego roku. Najczęściej wybieranymi przez maturzystów dodatkowymi przedmiotami były w „Kruczku”: język angielski rozszerzony (148), matematyka (90), biologia, chemia (po 70-80 osób). Maturzyści odbierali świadectwa ukończenia szkoły wchodząc do szkoły trójkami, co 15 minut, dwoma wejściami. Świadectwa wręczali wychowawcy, były dyplomy dla uczniów i rodziców, nagrody, pamiątkowe koniczynki i każdy wpisywał się do Księgi Absolwentów. Dzień wcześniej zakończenie zajęć odbyło online – maturzyści spotkali się z nauczycielami i wiceprezydentem Maciejem Gramatyką, absolwentem liceum. A na koniec zabrzmiał tradycyjny „długi dzwonek”, oznajmiający, że kolejny rocznik opuścił mury szkoły.

Uroczyście, choć w reżimie

W Zespole Szkół nr 1 odbieranie świadectw miało uroczystą oprawę. – Wraz z wicedyrektorami spotkałam się w auli, mogącej pomieści 200 osób z 40 najlepszymi absolwentami – przedstawicielami każdej z 6 klas: 5 liceum i jednej z technikum – wyjaśnia dyrektor Grażyna Jurek. – To uczniowie, którzy uzyskali średnią powyżej 5 i mają co najmniej bardzo dobre zachowanie. Wręczyliśmy także statuetkę Absolwent Roku 2021, którą otrzymał Mikołaj Figlarski. Pozostali odbierali świadectwa i dokumentację w klasach, maksymalnie w 10-osobowych grupach. W ZS nr 1 notowany jest bodaj frekwencyjny rekord. Maturę zdaje tutaj 179 osób, jednak wraz z absolwentami z poprzednich lat i osobami skierowanymi przez OKE, zdających jest aż 211. Najpopularniejszymi przedmiotami dodatkowymi także są: język angielski rozszerzony, geografia, chemia, biologia, natomiast historia i WOS stały się przedmiotami niszowymi. W Technikum Zespołu Szkół nr 6 maturę zdają 92 osoby i będzie ona przebiegała podobnie jak w ubiegłym roku, w poszczególnych salach również będzie pisało egzamin mniej uczniów. Do budynku wchodzić będą czterema wejściami, o różnych godzinach. Oddzielne dla grup są szatnie i ubikacje, a poszczególne grupy się nie stykają ze sobą, bo znajdować się będą w różnych częściach szkoły. Tutaj także najczęściej uczniowie wybierali jak dodatkowe język angielski rozszerzony oraz geografię. Jak w każdej szkole, w sytuacji alarmowej obowiązuje określona instrukcja i procedura postępowania, odbyło się też spotkanie z policjantem.

Zatańczyli poloneza

Tego tańca uczniowie Technikum TEB Edukacja nigdy nie zapomną. W miniony piątek, przed odebraniem świadectw spotkali się na parkingu przy al. Jana Pawła II i zatańczyli poloneza, który jest tradycją studniówek. – To wyjątkowy rocznik – pierwszy od stanu wojennego, który nie miał studniówki – powiedziała Beata Konwalijka-Sosnowska, dyrektor Technikum TEB Edukacja. – Sport można już uprawiać na świeżym powietrzy, a taniec to forma ruchu, stąd pomysł, by dać maturzystom możliwość zatańczenia poloneza przynajmniej symbolicznie i by tradycji stało się zadość. Myślę, że zostanie im miłe wspomnienie, choć zatańczą w maseczkach i z zachowaniem dystansu. Wcześniej, z uwagi na obostrzenia, nie można było zorganizować próby i uczniom musiał wystarczyć krótki instruktaż przed tańcem. W pierwszej parze poloneza poprowadziła z jednym z uczniów Karolina Mokry, pedagog tańca, więc wszystko udało się znakomicie. Na parkingu rozbrzmiewał „Polonez” Wojciecha Kilara z „Pana Tadeusza” i choć wydarzenie przypominało happening, maturzyści mogą powiedzieć, że zakończyli naukę tanecznym krokiem.

Stres i… bez

– Szkoła dobrze nas przygotowała do egzaminu, więc podchodzę do niego bezstresowo – powiedział Bartosz Kaczor. – Długi weekend to był dobry czas by odpocząć i spędzić jeszcze te kilka dni na luzie. Jako dodatkowe przedmioty wybrałem rozszerzony angielski i język polski. Planuję pójść na studia – na psychologię albo prawo. – Należę do tych, którzy się stresują, więc czuję podenerwowanie i trochę obawiam się egzaminu z matematyki. Dodatkowo piszę rozszerzoną geografię, język polski i angielski, a na studia wybieram się do Krakowa. Jest to kierunek związany z publikacjami cyfrowymi, mediami, kulturą – dodała Aleksandra Szczypa.

Leszek Sobieraj