Sieć trolejbusowa będzie rozbudowana

0
140

Do końca przyszłego roku zostanie zmodernizowana i rozbudowana sieć trakcyjna. Pojawią się także kolejne nowe trolejbusy. Wszystko w ramach programu współfinansowanego przez Unię Europejską.
Przypomnijmy, modernizacja już trwa, pierwszym etapem jest malowanie słupów trakcyjnych. Prace prowadzone są równolegle w kilku częściach miasta. Docelowo ok. 1200 słupów trakcyjnych zostanie odmalowanych. Co jeszcze będzie zrobione? Na skrzyżowaniu ulic Andersa i Asnyka powstanie rondo. Pętla autobusowa przy dworcu zostanie całkowicie przebudowana, powstanie tam sześć równoległych stanowisk dla komunikacji miejskiej, lokalnej i dalekobieżnej. Obecnie budowany jest parking wielopoziomowy, powstały też fundamenty pod słupy trakcyjne wokół przyszłego ronda (w sumie nowych słupów będzie 46) oraz przy samym dworcu PKP. W wyniku tej rozbudowy, sieć trolejbusowa wydłuży się o około 720m.
Projekt przewiduje modernizację sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Begonii i Budowlanych. Dzięki tej modernizacji, trolejbusy zyskają nowe możliwości jazdy – z ulicy Begonii w ulicę Budowlanych pod Sąd Rejonowy, oraz z ulicy Budowlanych w ulicę Begonii w lewo. Oprócz tego, zostaną zachowane wszystkie istniejące możliwości jazdy dla trolejbusów. Na sieci zostaną zainstalowane zwrotnice sterowane radiowo.
Rondo u zbiegu al. Piłsudskiego i ul. Armii Krajowej jest bardzo ważne dla komunikacji trolejbusowej – spotykają się tutaj wszystkie linie trolejbusowe. Projekt przewiduje całkowitą wymianę sieci trakcyjnej w obrębie ronda, z zastosowaniem nowych urządzeń sieciowych oraz nowych możliwości jazdy dla trolejbusów.
Skrzyżowanie Roweckiego i Edukacji – to kolejne skrzyżowanie, gdzie przewiduje się wymianę sieci trakcyjnej. Całość została zaprojektowana od początku, z uwzględnieniem nowych możliwości skrętu dla trolejbusów; z ulicy Edukacji w lewo w ulicę Roweckiego, oraz z ulicy Roweckiego w prawo w ulicę Edukacji. W ramach projektu zostanie także wymieniona sieć trakcyjna wraz z całym osprzętem pomocniczym na ulicach Budowlanych (od skrzyżowania z ulicą Begonii w kierunku dworca), Burschego, Andersa oraz Asnyka.
Kolejny odcinek sieci przewidziany do modernizacji to ulica Towarowa, od Ronda Paprocańskiego do wiaduktu przy DK1. Zbudowana będzie również sieć trolejbusowa na ulicy Sikorskiego, od pętli Paprocany do wiaduktu przy DK1 oraz od Ronda Zesłańców Sybiru do al. Bielskiej, a także na ulicy Stoczniowców od al. Bielskiej do skrzyżowania z ulicą Jaśkowicką. Dzięki tej rozbudowie, tyska sieć wydłuży się o około 3,5km, linie B i E zostaną wydłużone do przystanku Paprocany Wiadukt. Zostanie uruchomiona nowa linia trolejbusowa, jadąca od Paprocan, ulicą Sikorskiego, do osiedla R i dalej już po istniejącej sieci.
Ważnym elementem projektu jest wymiana urządzeń na sieci – zwrotnic, izolatorów, skrzyżowań i zjazdów. Zostaną zastosowane urządzenia nowego typu – szybkojezdne. Zwrotnice będą sterowane radiowo. W związku z planowanym uruchomieniem nowej linii, zostaną zakupione trzy nowe trolejbusy. Warto przypomnieć, że piętnaście nowych trolejbusów zostało już wprowadzonych do eksploatacji wiosną tego roku. Więcej  www.tlt.pl
Na zdjęciu: wizualizacja pętli autobusowej przy dworcu PKP
Fot. mat. pras. TLT Sp. z o.o.