Rozpoczynają się prace projektowe jednego z kluczowych odcinków linii kolejowej E65 – Katowice Piotrowice – Tychy. To ostatni brakujący fragment modernizowanej trasy Będzin – Zebrzydowice. Podpisanie umowy z wykonawcą stało się okazją do zorganizowania konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli PKP PLK i prezydenta Tychów Macieja Gramatyki.
Podczas spotkania, które odbyło się na peronie pierwszym stacji kolejowej w Tychach, oficjalnie ogłoszono rozpoczęcie prac projektowych dla ostatniego odcinka linii kolejowej E65 – od Katowic Piotrowic do Tychy Żwaków. Realizacja inwestycji umożliwi pełne wykorzystanie potencjału całej trasy Będzin – Zebrzydowice, przebiegającej przez kluczowe ośrodki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Jak podkreślił dyrektor regionu śląskiego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Janusz Pasierb, umowa na projektowanie została podpisana z firmą TPF i obejmuje okres 2,5 roku – do końca 2027 roku. Jej wartość wynosi około 23 miliony złotych. Po zakończeniu fazy projektowej inwestycja ma być realizowana w latach 2028–2031, pod warunkiem pozyskania finansowania. Wstępnie oszacowany koszt całości to około 2 miliardy złotych.
– Prowadzimy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego. Zaawansowane roboty widać na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice i Zabrzeg – Zebrzydowice. Podpisanie kolejnej umowy rozpoczyna realizację ostatniego fragmentu tego najważniejszego korytarza transportowego w woj. śląskim, łączącego Polskę z Czechami. Efektem prac będzie usprawnienie przewozów kolejowych w regionie – mówił Janusz Pasierb, dyrektor Regionu Śląskiego, Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowa jakość dla podróżnych i mieszkańców
Jednym z głównych punktów inwestycji będzie kompleksowa przebudowa stacji Tychy. Obecny stan infrastruktury – jak wskazał prezydent Tychów Maciej Gramatyka – od lat odbiega od oczekiwań mieszkańców.
– To bardzo dobra i ważna informacja dla mieszkańców naszego miasta. Dla mieszkańców Tychów niezwykle istotne jest to, aby móc sprawnie wyjechać z miasta w wybranym kierunku. Równie ważne jest to, że po wielu latach perony, przejście podziemne i przejazd pod torami w końcu doczekają się remontu – a właściwie zostaną wybudowane na nowo. To, o co mieszkańcy apelowali od lat, wreszcie stanie się faktem. To, co widzimy dziś na peronach i wokół dworca, to prowizoryczne rozwiązania. Budynek dworca, który dziś funkcjonuje, to tylko jedna część pierwotnie planowanego obiektu. Miał powstać także drugi, analogiczny budynek, a pomiędzy nimi miało zostać zrealizowane pełnowymiarowe przejście podziemne. Fragment tego przejścia jest widoczny tutaj – na peronie pierwszym – ale nigdy nie został ukończony, podobnie jak drugi budynek. Przejście podziemne, z którego obecnie korzystają pasażerowie, ma charakter techniczny i wszyscy wiemy, że nie spełnia oczekiwań mieszkańców. Teraz pojawia się realna szansa, że ten stan rzeczy się zmieni – i to niezbyt odległej przyszłości. Wreszcie mówimy o konkretnych terminach i wreszcie będą tu, na tym dworcu i na tych peronach, cywilizowane warunki. Trzymam kciuki, żeby ta inwestycja – ten projekt – został zrealizowany zgodnie z planem. Dziś rozpoczyna się niezwykle ważny, ale jednocześnie pierwszy etap, czyli projektowanie. Wierzę, że dla domknięcia całego systemu inwestycji, które są obecnie realizowane na Górnym Śląsku, ten odcinek ma ogromne znaczenie – mówił prezydent Tychów.
Podsumowując – nowy projekt zakłada wybudowanie pełnowymiarowego przejścia podziemnego, modernizację peronów oraz poprawę dostępności całej stacji, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Stacja zyska nowe przejście pod torami prowadzące na drugą stronę miasta i połączone z peronami za pomocą schodów i wind.
Cztery tory i nowe przystanki
Jak poinformował Janusz Kanik, dyrektor projektu w PKP PLK, na odcinku między Katowicami Piotrowicami a Tychy Żwaków zostaną dobudowane dwa dodatkowe tory, co pozwoli na rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego.
– To istotna zmiana, która usprawni obsługę podróżnych i skróci czas przejazdu średnio o 5 minut. Prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h – zaznaczył.
W ramach projektu planowana jest także:
- budowa trzech nowych przystanków (jeden w rejonie Mąkołowca)
- przebudowa wszystkich dotychczasowych przystanków z uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczoną mobilnością (m.in. montaż wind, pochylni)
- likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn i zastąpienie ich bezkolizyjnymi obiektami
- łącznie w ramach inwestycji powstanie 20 nowych obiektów inżynieryjnych, a 17 zostanie przebudowanych.
W Tychach przejazd dwupoziomowy powstanie w ciągu ul. Mąkołowskiej oraz nowe wiadukty kolejowe przy ul. Glinczańskiej oraz przy ul. Damrota i Browarowej. Skrzyżowania przy ul. Jeżynowej i Stawowej zostaną zastąpione rozwiązaniem bezkolizyjnym w nowej lokalizacji.
Znaczenie regionalne i integracja z CPK
Odcinek Katowice – Tychy stanowi integralną część modernizowanej linii kolejowej E65, biegnącej przez województwo śląskie aż do granicy z Czechami. Ma on kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności transportowej całego regionu. W Katowicach i Tychach planowane są także nowe odgałęzienia torowe: w stronę Oświęcimia i Orzesza (do 2 km długości), a także włączenie do przyszłej sieci kolejowej CPK.
– Cała realizacja tego odcinka pozwoli na podniesienie standardu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa, a także poprawę jakości infrastruktury, z której codziennie korzystają tysiące mieszkańców regionu – podkreślił dyrektor Janusz Pasierb.
Aha ,rozpoczynają się prace projektowe 😁😁😁
Bez projektu to raczej nie da się budować.
Uhmmmmm…. zaczynają się ale prace projektowe 🧐🧐🧐😄😄😄