XIV edycja Tyskiego Festiwalu Performance zgromadziła ponad 20 performerów z całej Polski, ale też zza granicy, oferując intensywny, trzydniowy program poświęcony motywowi rytuału i obrzędu.
Festiwal zorganizowany został w przestrzeniach Miejskiego Centrum Kultury. Artyści w swoich działaniach sięgali do symboliki, cielesności, pamięci kulturowej i dźwięku, reinterpretując rytuały w nowoczesnym kontekście globalizacji, technologii i przemian społecznych. Jak podkreśla kurator festiwalu Piotr Kumor „w centrum rytuału pozostaje ciało – miejsce spotkania mikrohistorii jednostki z makrohistorią kultury”.
Wśród wydarzeń towarzyszących na szczególną uwagę zasłużył wykład Aleksandra Lysko dotyczący performatywnego charakteru obrzędów na Górnym Śląsku. Publiczność miała również okazję uczestniczyć w wieczornych panelach dyskusyjnych, w których udział wzięli m.in. artyści i kuratorzy: Anka Leśniak, Krzysztof Kula, Natalia Lisova oraz Maciej Sobieszczański – reżyser filmu Performer (2015), który również zaprezentowano w ramach programu.
Program festiwalu był bogaty i różnorodny. Festiwal rozwija się pod względem jakości artystycznej. Jak zaznaczali prowadzący omówienia, poziom tegorocznych performansów był wyjątkowo wysoki. Zwracano uwagę na spójne kompozycje, rytm, narracyjność i bogactwo użytych środków wyrazu. W przeciwieństwie do poprzednich edycji, gdzie niekiedy podkreślano braki formalne czy konceptualne, tym razem niemal każda prezentacja została oceniona jako dojrzała i w pełni świadoma artystycznie.
Atmosfera spotkań, otwartość uczestników i twórcze napięcie towarzyszące całemu wydarzeniu czyni z Tyskiego Festiwalu Performance jeden z ważniejszych punktów na mapie współczesnej sztuki performatywnej w Polsce.
Fot. MCK – M. Borucka, W. Chrzanowski.