W Tychach ruszyła kampania społeczna, która ma uwrażliwić osoby młode na problemy seniorów, walczyć ze stereotypami, wykluczeniem społecznym oraz wpływać na zwiększenie bezpieczeństwa osób starszych. Ma pokazać, że „Każdy jest ważny”.
W czasach zmieniającego się w szybkim tempie otaczającego nas świata, w dobie postępu technologicznego, cyberprzestrzeni i przenoszenia życia codziennego do sieci, osoby starsze coraz mocniej odczuwają skutki wykluczenia społecznego. Dysonans pomiędzy osobami młodymi – czynnymi uczestnikami zachodzących zmian, a osobami starszymi, które często za tymi zmianami nie nadążają, stale się powiększa. Coraz mocniej zatraca się nić porozumienia, zrozumienia oraz sposób myślenia o sobie wspomnianych grup społecznych. Z uwagi na brak dialogu, bardzo często oparty na stereotypach.
Kampania społeczna, realizowana w Tychach pod nazwą „Od młodości do starości – budowanie międzypokoleniowego zrozumienia”, ma te stereotypy burzyć. – Jej celem jest kreowanie pozytywnego wizerunku starości i osób starszych. Ma zwrócić uwagę na problemy seniorów oraz sprowokować osoby młode do przemyśleń, czy ich stosunek do osób starszych jest taki, jakiego sami będą oczekiwać od innych w przyszłości. Z kolei seniorom ma pokazać, że ta „dzisiejsza młodzież” być może wcale nie jest taka, na jaką mogłyby wskazywać stereotypy – wyjaśnia Magdalena Dębowska-Cholewińska, pomysłodawczyni kampanii z tyskiej fundacji Zmiana na Dobre.
Efektem kampanii będzie również raport, który powstanie w oparciu o spotkania z osobami w wieku od 15. do 29. roku życia oraz po 60. roku życia. Opracowanie ma w obszerny sposób zobrazować, co osoby młode myślą o osobach starszych, a co seniorzy o młodych. Celem kampanii jest także eliminowanie wykluczeń społecznych. Akcja ma pokazać, że Tychy to miasto przyjazne seniorom i każdy ma prawo czuć się w nim dobrze. Można ją śledzić w mediach społecznościowych – www.facebook.com/fundacjazmiananadobre oraz www.instagram.com/fundacjazmiananadobre.