6. edycja konferencji Uczenie się przez działanie – „Edukacja skoncentrowana na działaniach”

0
174
Głównym prelegentem był dr Ben Furman, ceniony fiński psychiatra i psychoterapeuta. Fot. Kamil Peszat

W poniedziałek, 9 grudnia, w tyskiej Mediatece odbyła się konferencja „Edukacja skoncentrowana na działaniach”, której głównym prelegentem był dr Ben Furman, ceniony fiński psychiatra i psychoterapeuta, twórca metody Kids’ Skills. Wydarzenie zgromadziło licznych uczestników zainteresowanych nowoczesnymi metodami edukacyjnymi, a także praktyków wdrażających te metody w polskich szkołach.

Konferencja „Uczenie się przez działanie” to cykliczne wydarzenie organizowane w Tychach, skupiające się na nowoczesnych metodach edukacyjnych i wspieraniu rozwoju dzieci oraz młodzieży. Każda edycja poruszała istotne tematy związane z edukacją, prezentując różnorodne podejścia i praktyki.

Tegoroczna konferencja zgromadziła dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i ekspertów związanych z oświatą, przedstawicieli władz lokalnych, regionalnych i krajowych. W wydarzeniu, organizowanym pod patronatem Prezydenta Miasta Tychy Macieja Gramatyki, udział wzięli przedstawiciele świata polityki jak posłanka Monika Rosa czy wiceprzewodnicząca sejmiku województwa śląskiego Alina Bednarz, oświatę reprezentowały m.in. dyrektor Miejskiego Centrum Oświaty Dorota Gnacik, przedstawicielka Kuratorium Oświaty w Katowicach Grażyna Nawrocka oraz dziesiątki nauczycieli i pedagogów. Obecne również były osoby związane z organizacjami pozarządowymi w tym prezes Fundacji Pomoc Dzieciom „Ulica” Adrian Kowalski oraz trenerzy z Przestrzeni Możliwości Agnieszka Lewko i Monika Burzyńska.

Działanie potrzebne od zaraz.

Konferencję otworzył prezydent Maciej Gramatyka, który podkreślił znaczenie wspólnych działań na rzecz rozwoju edukacji w regionie. Prezydent zwrócił także uwagę na zaangażowanie lokalnych instytucji oraz rolę miasta w organizacji tego rodzaju wydarzeń.

– Jestem głęboko poruszony możliwością uczestniczenia w tak ważnym wydarzeniu, jakim jest dzisiejsza konferencja. Edukacja młodzieży to nie tylko nasza odpowiedzialność, ale również szansa na kształtowanie przyszłości. Obecność wybitnych gości, takich jak dr Ben Furman, jest dla nas ogromnym zaszczytem i inspiracją do podejmowania nowych wyzwań. Chciałbym zwrócić uwagę na istotny problem, jakim jest wzrastająca liczba przypadków depresji wśród dzieci i młodzieży. Z badań wynika, że około 40% młodych ludzi doświadcza epizodów depresyjnych, a prognozy wskazują, że ten wskaźnik może się zwiększać. Jednak równie ważne jest, abyśmy nie zapominali o tych 60% młodzieży, którzy radzą sobie dobrze. Wspierając zarówno jedną, jak i drugą grupę, możemy budować zrównoważony i skuteczny system wsparcia edukacyjnego. Dziękuję wszystkim dyrektorom, nauczycielom i organizatorom, którzy z ogromną pasją i zaangażowaniem wzięli udział w przygotowaniu tej konferencji. To dzięki ich pracy możemy dzisiaj wspólnie inspirować się i szukać nowych dróg, które pozwolą nam lepiej wspierać młodzież. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie będzie początkiem wielu owocnych działań – mówił prezydent podczas swojego przemówienia.

Pedagog światowego formatu.

Szczególną atrakcją konferencji było wystąpienie dr. Bena Furmana. Fiński psychiatra i psychoterapeuta jest uznanym na świecie ekspertem w dziedzinie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach oraz twórcą metody Kids Skills, znanej w Polsce jako „Dam Radę”. Metoda Kids’ Skills zakłada, że zamiast skupiać się na problemach dziecka, należy koncentrować się na rozwijaniu jego umiejętności. Fundamentem tego podejścia jest przekonanie, że dzieci chętniej uczą się i rozwijają, gdy są motywowane do zdobywania nowych kompetencji, a nie obarczane ciężarem swoich trudności.

W swoim wystąpieniu dr Ben Furman kładł nacisk na skupienie się na umiejętnościach, które dziecko powinno opanować, aby pokonać swoje trudności. Zamiast szczegółowego analizowania problemów, proponuje identyfikowanie konkretnych kompetencji, których rozwijanie prowadzi do poprawy sytuacji. Kluczowym elementem jego podejścia jest również budowanie pozytywnej narracji wokół dziecka. Proces terapeutyczny ma na celu wzmacnianie jego poczucia wartości oraz wiary we własne możliwości poprzez podkreślanie sukcesów i mocnych stron.

Metoda ta zachęca także do zaangażowania całej społeczności otaczającej dziecko – rodziców, nauczycieli, a nawet rówieśników. Wspólne działania mają na celu wspieranie dziecka. Zamiast skupiać się na trudnościach, metoda „Dam Radę” promuje aktywną naukę przez działanie. Dr Furman podkreśla również, że najważniejsze są konkretne rozwiązania, które można wdrożyć od razu. Zamiast długotrwałej diagnozy czy analizy, jego podejście skupia się na szybkim wdrażaniu skutecznych działań.

– Szkoła na całym świecie, w tym nawet w Finlandii, która jest często stawiana jako wzór edukacji, staje dziś przed poważnymi wyzwaniami. Jednym z najistotniejszych problemów jest rosnąca liczba dzieci i młodzieży, które borykają się z problemami emocjonalnymi, takimi jak depresja czy trudności z koncentracją. Od lat pracuję nad metodami, które nie tylko pomagają dzieciom przezwyciężać ich trudności, ale także pozwalają rozwijać ich potencjał. Zauważyłem, że dzieci znacznie łatwiej uczą się nowych umiejętności niż mówią o swoich problemach. Na tym właśnie opiera się moja metoda „Dam Radę!”. Współpraca rodziców, nauczycieli i całego otoczenia dziecka jest kluczowa. Tylko wspólnymi siłami możemy stworzyć środowisko, w którym każde dziecko – niezależnie od poziomu trudności, z jakimi się zmaga – ma szansę na sukces i szczęśliwe życie. Mam nadzieję, że dzisiejsze warsztaty i dyskusje będą dla Państwa inspiracją do wdrażania innowacyjnych metod w edukacji. Razem możemy zmieniać przyszłość naszych dzieci na lepsze – mówił Ben Furman.

Metoda już działa.

Podczas konferencji swoje doświadczenia zaprezentowali także lokalni nauczyciele i dyrektorzy szkół. Uczestnicy mogli zobaczyć przykłady innowacyjnych rozwiązań stosowanych w tyskich placówkach edukacyjnych. Jednym z ciekawych punktów była prezentacja dotycząca wykorzystania metody „Dam Radę!” w pracy z uczniami w Szkole Podstawowej nr 21, którą przedstawiły Agnieszka Lewko i Monika Burzyńska.

Dużą popularnością cieszyły się warsztaty, które były okazją do bezpośredniego zastosowania omawianych metod w praktyce. Uczestnicy, podzieleni na grupy, pracowali nad tworzeniem planów wspierania dzieci w różnych sytuacjach problemowych. Warsztaty poprowadzili doświadczeni pedagodzy oraz specjaliści, którzy pracują z metodą dr. Furmana na co dzień.

– Konferencje „Uczenie się przez działanie” to niezwykle ważne wydarzenia dla naszej społeczności edukacyjnej. Z każdą edycją pokazujemy, że Tychy są miejscem otwartym na nowoczesne metody nauczania i wsparcia dzieci oraz młodzieży. Dzięki zaangażowaniu prelegentów, nauczycieli i wszystkich uczestników, wspólnie tworzymy przestrzeń do wymiany doświadczeń i wdrażania realnych zmian w edukacji. Razem możemy kształtować przyszłość pełną możliwości dla naszych młodych mieszkańców – podsumował w rozmowie z nami prezydent Gramatyka.

 

 

 

 

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj