Tyska Srebrna Linia dla seniora pod egidą Internationaler Bund Polska

0
898

Od dwóch lat działa w Tychach „Srebrna linia” – dyżur telefoniczny który służy tyskim seniorom. Z początkiem lutego projekt zmienił operatora i trafił do Fundacji Internationaler Bund Polska. Nic się jednak nie zmieniło, jeśli chodzi o numer telefonu i pomoc, po jaką można się tutaj zwrócić.  Dzwoniąc na numer 793-516-516 od poniedziałku do piątku, w godz. 10-13 można uzyskać porady i wsparcie psychologiczne, doradztwo w rozwiązywaniu codziennych problemów, rezerwacji leków, usług asystenckich, informacji o wydarzeniach dla seniorów, obsługi telefonu i komputera i in.

Pomysł dyżurów narodził podczas pierwszych miesięcy pandemii, kiedy niemal z dnia na dzień wiele starszych osób zostało pozbawionych kontaktu z innymi, a wprowadzone obostrzenia przy ograniczonych możliwościach poruszania się i wychodzenia z domu, spotęgowały poczucie izolacji. A przecież trzeba było rozwiązać wiele problemów codziennego życia, jak robienie zakupów, kupno lekarstw, załatwienie różnych formalności, regulowanie rachunków, wyprowadzanie psów, nie mówiąc o przebywaniu na kwarantannie.

– Dziś sytuacja się zmieniła, jednak taka pomoc i kontakt nadal są bardzo potrzebne, bo wiele problemów nie znikło, a pojawiły się nowe – mówi Bartłomiej Szymczyk z Internationaler Bund Polska. – Kontynuujemy więc  tę działalność – po rozmowach z naszymi wolontariuszami i przedstawicielami środowiska senioralnego okazało się, że taka linia telefoniczna jest potrzeba. Dzisiaj na przykład telefonowała seniorka z osiedla H. Ma 78 lat i przebywa w izolacji, a nie ma rodziny, która mogłaby jej pomóc. Telefony dotyczą głównie konkretnych, codziennych spraw, ale wiele osób prosi o radę, bo np. ktoś dostał dwa rachunki na usługę telekomunikacyjną. Czasami można rozwiązać jakiś problem przez telefon, poinformować z kim się należy skontaktować lub ułatwić ten kontakt. Ale zdarza się też, że osoby dzwonią, bo czują potrzebę porozmawiania z kimś, zwierzenia się i – jak mówią – dobrze jest, jeśli ktoś ich wysłucha.

Internationaler Bund Polska ma grupę około 200 wolontariuszy. Oczywiście nie każdy i nie w każdej chwili może służyć innym, bo poświęca temu wolny czas, jednak w tej grupie są osoby, którzy chętnie angażują w interwencyjne działania.

– Mamy telefony nie tylko od starszych mieszkańców miasta, ale także rodzin, które się nimi opiekują – dodaje B. Szymczyk. – Ostatnio dzwoniła pani, której rodzina opiekuje się babcią, ale ta cały czas spędza w domu. Prosiła o informacje na temat zajęć czy spotkań dla seniorów. Skontaktowała się też z nami pani, która opiekuje się seniorką w wieku ponad 90 lat, osobą niepełnosprawną z pytaniem, czy możemy jej jakoś pomóc. Właśnie zakończyliśmy rekrutację do usług asystenckich dla osób niepełnosprawnych, więc mogliśmy zaoferować bezpłatne usługi asystenckie i skierować tam osobę z odpowiednimi kwalifikacjami, która udzieli profesjonalnego wsparcia. Jako fundacja prowadzimy m.in. wolontariat, klub seniora, usługi opiekuńcze i asystenckie dla seniorów, więc może nasza pomoc może być wszechstronna.

Projekt „Tyska Srebrna Linia” znalazł się w nowym Programie Polityki Senioralnej dla miasta Tychy na lata 2020 – 2027 i jest finansowany z budżetu miasta.