Najtrudniejszy rok z ITS

7
1447
Prace na skrzyżowaniu ul. Begonii i Budowlanych. Fot. KP

Inwestycją numer jeden w 2021 roku była kontynuacja prac związanych z budową Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. W praktyce oznaczają one przebudowę prawie 40 skrzyżowań i ten etap mieszkańcom Tychów najbardziej dawał się we znaki.

Choć Miejski Zarząd Ulic i Mostów wraz z firmami prowadzącym roboty zrobił wszystko, by zminimalizować utrudnienia i tak tworzyły się korki. Jednak każdy rozsądny człowiek wie, że zanim coś się polepszy to się… wiadomo co. A ci, co narzekali, mają teraz satysfakcję, że sobie ponarzekali.

W każdym razie z ITS mamy już z górki, bowiem rozpoczęte latem 2020 roku prace w terenie znalazły się na finiszu. I chyba dobrze, że narzucono takie tempo, bo choć wiązało się to z utrudnieniami, roboty potrwają niespełna dwa lata, a nie pięć lat. W minionym roku także w ramach ITS zaczęto budować stacje ważenia pojazdów w ruchu.

W 2021 r rozpoczęła się jedna z największych inwestycji drogowych w śródmieściu Tychów – remont wiaduktu na ul. Grota Roweckiego i budowa stałej kładki dla pieszych i rowerzystów. Kolejnymi dużymi inwestycjami była rozbudowa ul. Obywatelskiej – od ul. Mikołowskiej do ul. Browarowej oraz budowa łącznika ul. Goździków z ul. Oświęcimską. Warto także wspomnieć o remoncie al. Bielskiej – od skrzyżowania z ul. Edukacji i Budowlanych – w kierunku Kobióra. Mniejszych i większych inwestycji drogowych było jeszcze więcej.

W maju ruszyła budowa parkingu wielopoziomowego Park&Ride na 117 aut, przy zbiegu ulic Wyszyńskiego i Edukacji, a zakres robót obejmuje również układ drogowy wraz z chodnikami i drogami rowerowymi. Jeśli chodzi o inwestycje, to można powiedzieć, że historycznym wręcz wydarzeniem był odcięcie przodu tzw. szkieletora (nadal jest prywatną własnością), który choć nie przestał straszyć, to przynajmniej możliwe było przywrócenie swobodnego przejazdu i przejścia na ulicy Jana Pawła II. W minionym roku wyburzono także budynek ZREMB-u w OW Paprocany.

We wrześniu oddano nową zajezdnię Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, gdzie wykonano m.in. kompleksową przebudowę hali napraw, utworzono 27 stanowisk obsługi pojazdów, w tym 11 wyposażonych w kanał, przebudowano także plac manewrowo-postojowy z miejscami parkowania autobusów, trolejbusów i mikrobusów, wykonano nową nawierzchnię asfaltową, betonową oraz chodniki, a także wykonano nową trakcję trolejbusową.

Dzięki środkom z Górnośląsko -Zagłębiowskiej Metropolii dofinansowano 48 dodatkowych połączeń kolejowych – najwięcej, bo 23 połączenia dotyczyły Tychów. Pojawiło się więcej kursów na kierunkach Tychy Lodowisko – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tychy Lodowisko – Katowice. Ponadto działający w ramach GZM Zarząd Transportu Metropolitalnego uruchomił linie autobusowe M, w tym „tyską” M18. Ważnymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi było otwarcie Punktu Pomocy Cudzoziemcom przy placu św. Anny oraz zakończenie prowadzonej w kilku etapach likwidacji węglowej kotłowni Wilkowyje przez Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Była to ważna inwestycja z punktu widzenia ekologii i efektowności ogrzewania. Do sieci przyłączono także część Wilkowyj ze strefą przemysłową, poza tym PEC systematycznie przyłączał inne budynki w różnych częściach miasta.

W mieście kontynuowana była termomodernizacja obiektów publicznych, w tym szkół, a w 2021 roku przeprowadzono ją także w budynku Pieczy Zastępczej „Kwadrat”. Dobrą informacją była zapowiedź potężnej inwestycji wartej ok. 2 mld złotych w tyskim zakładzie FCA. Chodzi o produkcję trzech nowych modeli jeep, alfa romeo i fiat jako aut hybrydowych oraz w pełni elektrycznych, co ma nastąpić już w połowie 2022 roku.

7 KOMENTARZE

  1. Brawo za te inwestycje XXL ,skutki odczujemy niebawem a jak sie komus nie podoba to niech pojedzie do osciennych miast i zobaczy jak tam jest. Aby było lepiej to najpierw musimy sie nieco pomeczyć.
    Ja sie tylko dziwie ze tak malo osob np dojezdzajacych tyszan do pracy w kierunku strefy porusza sie np rowerem.I

    Przeciez te kilka km to zaden problem…ale jak ktos woli stac w korkach ,prosze bardzo.

  2. A ja się pytam kiedy będzie otwarte kąpielisko i budowanie parkingów dla tyszan. W Tychach już nie ma gdzie parkować . Samochody parkują na chodnikach i ulicach stwarzając zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Tyszanie w chwili obecnej najbardziej potrzebują miejsc parkingowych. Czy wlodarze tego nie wiedzą?

  3. Przejście pomiędzy Technikum Budowlanym a pływalnią znowu bez logiki. Ludzie przychodzą po trawie w prawo a oni budują chodnik w lewo. Bajzel na budowie, materiały które leżą gdzie popadnie, zniszczone trawniki i chodniki. Czy gospodarz naszego miasta tego nie widzi?

  4. A ja chciałem zapytać jak ITS działa w nocy? Jadę Aleja Bielska od browaru w stronę Kobiora w środku nocy, na drogach żywego ducha i stoje na wszystkich światłach bo wszędzie czerwone

    • Kolego czytaj ze zrozumieniem, wielokrotnie już było to powtarzane ITS jest dopiero wdrażany, trwają konieczne do jego uruchomienia inwestycje. Sygnalizacja działa jeszcze niezależnie, po to jest m.in. wdrażany ten projekt, aby sytuacje o których napisałeś wyżej nie miały miejsca.

  5. 1) Przebudowa skrzyżowania Wyszyńskiego z Niepodległości do bani. Te zwężenia jezdni dostosowane do jednego ustawienia świateł i dla samochodów osobowych. Na pewno nie dla autobusów których tam jeździ pełno. Autobusy przez te nowe łuki skręcając z Niepodległości w Wyszyńskiego (kier. lodowisko) zahaczają o pas do jazdy na wprost z Wyszyńskiego (od strony lodowiska)
    2) Genialny las słupów na Grota Roweckiego (między Edukacji a Niepodległości). To nie można było lamp zawiesić na słupach trolejbusowych jak gdzie indziej?
    3)Sygnalizatory świetlne też budzą wątpliwości. Strzałki w prawo, strzałki w lewo a po środku ogólny sygnalizator (bez symboli). Nie wiem jak to się ma do kodeksu drogowego i do elastyczności zmian sygnalizacji ponoć inteligentnego systemu.
    4)Ciekawe co wymyślili na skrzyżowaniu Edukacji i Wyszyńskiego

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.